کد خبر: 843803
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
 نويسنده: بيژن سورانی
 
واژه «اقتصاد مقاومتي و اشتغال و توليد» كه از سوي رهبر معظم انقلاب در آغاز سال نو بر آن تاكيد كردند به نوعي اهرم مؤثري براي رفع مشكلات و سرعت بخشيدن به پيشرفت كشور است كه مسئولان و مردم بايد بيش از گذشته بدان اهتمام ويژه‌اي داشته باشند و اين تكيه رهبري را سر لوحه امور و برنامه‌هاي خود قرار دهند.
حمايت از توليد كالاهاي ايراني، با توجه به وجود منابع فراوان انرژي و مواد خام در كشور در شرايط كنوني لازم و ضروري است تا آنجا كه زير‌ساخت‌هاي لازم براي توسعه كار و اشتغال به‌واسطه اين منابع فراهم است.
متأسفانه در كشور ما  ناكارآمدي بخش دولتي و نبود برنامه جامع حمايت از بخش خصوصي سبب شده است تا با خام فروشي منابع و انرژي بحث توسعه اشتغال به كشور‌هاي ديگر برسد و ما فقط مصرف كننده كالا با چندين برابر قيمت اوليه باشيم. ارزش افزوده منابع خام در كشور به دليل فراواني منابع تاحدود زيادي به دست فراموشي سپرده شده است.
لازم است تا با برنامه‌ريزي اصولي و كارآمد و با تعريف چشم‌اندازهاي راهبردي و عملي كاركرد بخش‌هاي توليدي كشور باز‌تعريف شود. باز تعريف بخش‌هاي توليدي و به‌كارگيري نيرو‌هاي فارغ‌التحصيل به ايجاد اشتغال فعال ختم شده و با شكل‌گيري مراكز توليدي كه به‌صورت حلقه‌اي به‌ يكديگر متصل مي‌شوند چرخ توليد در بخش كلان اقتصاد كشور با آهنگ رو به رشد به گردش در خواهد آمد.
در حقيقت سرمايه‌گذاري و حمايت از بنگاه‌هاي زودبازده به جلوگيري از واردات كالا‌هاي خرد منجر خواهد شد. در اين خصوص ارائه بسته‌هاي تشويقي و نيز تشويق به استفاده از كالا‌هاي توليدي داخل فضاي رقابتي را افزايش داده و اشتغال‌هاي ثابت را رقم خواهد زد.
ايجاد اشتغال ثابت به نوعي از آمار معضل بيكاري خواهد كاست و از به‌وجود آمدن شغل‌هاي كاذب و موقت كه خود به نوعي به اقتصاد كشور لطمه مي‌زند جلوگيري به‌عمل خواهد آورد. با ايجاداشتغال ثابت و ايجاد فضاي رقابتي جذب و تربيت نيرو‌هاي مورد نياز در كارگاه‌هاي اقتصادي بر مبناي نياز باز تعريف خواهد شد چراكه اين فضاي كاري و فضاي عرضه كالاست كه نيرو و سرمايه كاري را تعيين تكليف مي‌كند. در چنين فضايي از كار و توليد افزايش كيفيت كالا‌هاي توليدي نيز مد‌نظر قرار خواهد گرفت و چرخه توليد كشور از حالت سكون و نيمه متحرك به حركت دائمي خواهد رسيد وبا حمايت‌هاي صورت گرفته از سوي دولت و مردم در استفاده از كالا و خدمت سرعت رشد اقتصاد افزايش خواهد يافت.
ادامه اين روند به شرط تعريف ايجاد ثبات در فضاهاي كاري به چشم‌انداز دستيابي به اقتصاد مقاومتي منجر خواهد كه به آهنگ رشد و توسعه كشور كمك شاياني خواهد كرد.
شكل‌گيري شبكه‌هاي اقتصاد مقاومتي در بخش‌هاي توليدي و مصرف، دوبال بالندگي كشور خواهد بود كه بخشي از آن در كوتاه مدت و بخش ديگري در دراز مدت منشا تغيير و تحول اقتصاد كشور را رقم خواهد زد.
درحقيقت مي‌توان اينگونه تعبير كرد كه مثلث اقتصاد كشور نيازمند دو ضلع متساوي‌الساقين توليد و مصرف كالاي داخلي در بستر اقتصاد مقاومتي است؛ اقتصادي كه كشور را در ميان ساير كشور‌ها متمايز كرده و از وابستگي‌ها نجات خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار