کد خبر: 843802
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
براي نخستين بار با حضور نمايندگان 12 كشور برگزار شد
براي نخستين بار با حضور نمايندگان 12 كشور عضو پرونده نوروز، جشن جهاني نوروز با پيام «ميراث صلح و دوستي، پيوند فرهنگ و طبيعت» در كاخ جهاني گلستان برگزار شد.
به گزارش جوان، در اين جشن كه پيش از ظهر ديروز با حضور صدها تن از بازديدكنندگان كاخ گستان، نمايندگان 12 كشور حوزه نوروز و شماري از اعضاي هيئت دولت برگزار شد، همچنين نمايشگاه سفره‌هاي نوروزي افتتاح شد. محمدحسن طالبيان، معاون ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در اين مراسم به‌تشريح روند ثبت‌جهاني نوروز در فهرست ميراث جهاني يونسكو پرداخت و گفت: ما ايرانيان در طول تمدن خود از روزنه فرهنگ با كشورهاي همسايه ارتباط داشته‌ايم. نوروز يكي از اين روزنه‌هاي اين ارتباط است و از كهن‌ترين آيين‌هاي بشري است كه مبنايش بر تغيير و تحول طبيعت است. اين ميراث ديرپا از تنگناهاي تاريخ گذشته است تا امروز اميد به زندگي را بشارت دهد و راز ماندگاري نوروز فقط در يك جمله است؛ نوروز پيام‌آور صلح، اميد و اعتدال است.
وي گفت: نوروز در سال ۸۳ با مشاركت هشت كشور به‌ثبت رسيد. سپس در سال ۹۵، پنج كشور خواهان پيوستن به اين پرونده شدند و به‌اين‌ترتيب با همكاري نمايندگان ۱۲ كشور پرونده نوروز بازنويسي شد و پرونده جديد نوروز اواخر ۲۰۱۶ دوباره به‌ثبت رسيد. نوروز مصداق بارز ميراث صلح و دوستي و اعتدال و اميد است. طالبيان اضافه كرد: نوروز مي‌تواند الگوي همگرايي و تعامل و گفت‌وگو بين كشورهاي مختلف باشد. وي افزود: نوروز جشن احترام به ريشه‌هاي صلح و دوستي است كه از سوي كشورهاي ما به اقيانوس جهان مي‌رسد.
زهرا احمدي‌پور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز در اين مراسم گفت: نوروز جشني جهاني با ريشه ايراني است. اين جشن جهاني از زمان‌هاي قديم در اقصي‌نقاط جهان مانند كشورهاي آسياي ميانه، خاورميانه، شبه‌قاره هند و بالكان به‌شكل رسمي برگزار مي‌شده است و شكوه اين جشن جهاني باعث شد تا مورد توجه سازمان ملل‌متحد قرار گيرد. شايان ذكر است اسحاق جهانگيري معاون‌اول رئيس‌جمهور نيز در حاشيه جشن جهاني نوروز، نمايشگاه سفره‌هاي نوروزي را افتتاح كرد. اين نمايشگاه در عمارت چادرخانه كاخ گلستان برپا شده و تا پايان تعطيلات نوروز در كاخ گلستان ميزبان علاقه‌مندان و بازديدكنندگان است. اجراي برنامه‌هاي هنري و آييني اقوام ايراني و مراسم نوروزخواني مازندران از ديگر بخش‌هاي اين جشن بود. محمد فرهادي وزير علوم، محمدجواد ظريف وزير امورخارجه، محمدرضا صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، حجت‌الاسلام علي يونسي دستيار ويژه رئيس‌جمهوري در امور اقوام و اقليت‌ها، معاونان سازمان ميراث‌فرهنگي، سفيران و نمايندگان ۱۲ كشور حوزه نوروز، فرهنگ‌دوستان و علاقه‌مندان به تاريخ و تمدن ايران اسلامي در اين مراسم حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار