کد خبر: 843782
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
يك سال بدون بازديدكننده، يك هفته با درهاي بسته
براي موزه‌هايي كه يك سال تمام در حسرت بازديد‌كننده هستند و در برخي روزها شمار بازديدكنندگان آنها به زور به انگشتان دو دست مي‌رسد...
براي موزه‌هايي كه يك سال تمام در حسرت بازديد‌كننده هستند و در برخي روزها شمار بازديدكنندگان آنها به زور به انگشتان دو دست مي‌رسد، ايام نوروز فرصتي براي عرض اندام و خودنمايي است، اما تعدادي از موزه‌هاي شهر تهران همين يك هفته هم كه از تعطيلات مي‌گذرد درهاي خود را به روي مردم بستند و به تعطيلات نوروزي رفتند!
 
با وجود تبليغات متعددي كه پيش از آغاز تعطيلات براي بازديد از مراكز تاريخي و گردشگري پايتخت از سوي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران و شهرداري پايتخت شده بود، اما در چند روز گذشته مردم زيادي پشت درهاي بسته برخي موزه‌ها و اماكن تاريخي معطل ماندند. كاخ‌ها، عمارت‌ها و موزه‌هاي وقفي يا تحت تصرف يا در مالكيتِ نهادها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و تشكل‌ها از جمله مكان‌هايي هستند كه با برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به اوقات فراغت مردم و زمان سفر گردشگران چندان همسويي ندارند و معمولاً آنچنان كه خود صلاح مي‌دانند و تدبير مي‌كنند، اداره مي‌شوند، مثل ساعت و هزينه‌اي كه براي بازديد دارند و متفاوت از موزه‌ها و سايت‌هاي تاريخي تحت نظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.
موزه‌ مقدم يا همان خانه مجلل قاجاري خيابان امام خميني (ره) يا سپه، از جمله‌ اين عمارت‌هاي تاريخي تهران است كه زير نظر دانشگاه تهران مديريت مي‌شود و دقيقا در چهار روز تعطيلات رسمي نوروزي به روي شهروندان و مسافران ايراني و خارجي بسته بود.
 
موزه جواهرات كه زير نظر بانك مركزي است هم وضعيتی مشابه داشت و سردرباغ ملي و موزه ملك نيز كه در تمام نقشه‌ها و گشت‌هاي شهري تهران، بازديد از آن به شدت و مكرر پيشنهاد شده همزمان با تعطيلات نوروزي بسته بودند، البته اعلام شده است كه برخي از اين موزه‌ها در روزهاي اداري پنجم تا ۱۰ فروردين باز هستند، يعني دقيقا در روزهايي كه آن دسته از مردم كه به سفر نرفته‌اند سركار مي‌روند و ديگر فرصت موزه گردي ندارند. عمارت مسعوديه هم كه پيش از آغاز تعطيلات اعلام شده بود از يكم تا ۱۳ فروردين‌ماه ۹۶ براي بازديد گردشگران باز است اما بنا به ادعاي برخي شاهدان كه در نخستين روز سال به اين عمارت رفته بودند، با درهاي بسته مواجه شدند، هرچند محمدرضا پوينده مديرعامل و رئيس هيئت مديره صندوق احيا وبهره‌برداري از بناهاي تاريخي‌ كه درحال حاضر اين عمارت زيرنظر مجموعه آن قرار دارد به ايسنا گفت كه مسعوديه در تمام روزهاي تعطيل سال باز است و روزانه هم بيش از يك هزار بازديد‌كننده داشته است.
سمت جنوب تهران حوالي مولوي، نشان سر قبر آقا را داده‌اند، بارگاه و گنبد امام جمعه دوره‌ قاجاري تهران كه مالك فعلي‌اش اوقاف است و سال‌هاست كسي اجازه ورود به آن را نداشته، اما معلوم نيست چرا روي نقشه و تورهاي تهرانگردي وعده‌ ديدارش را داده‌اند.
 
از سويي كميته پيگيري خانه‌هاي تاريخي تهران طي چند روز گذشته، از تعطيلي موزه «زمان» تا روز سوم فروردين و محدوديت در بازديد از موزه سينما تا ساعت ۱۵ خبر داده بود. در اين ميان كاخ صاحبقرانيه در كاخ موزه نياوران نيز تعطيل است، اين خبر را رحمت‌الله رئوف مدير كاخ نياوران در نشست خبري قبل از عيد در ميان خبرنگاران اعلام كرد و گفت: هنوز اين كاخ در مرحله انجام مطالعات براي مرمت است، بنابراين تا اطلاع ثانوي امكان بازديد از آن وجود ندارد.
ايجاد چنين محدوديت‌هايي در بازديد از اماكن تاريخي و موزه‌ها موجب شد تا برخي از گردشگران بدون مراجعه به سايت‌هاي اطلاع رساني اين موزه‌ها و عدم دسترسي آنها به فضاهاي مجازي مرتبط با اين موزه‌ها، از تعطيلي مراكز ديدني تهران آگاه نشده و پشت درهاي بسته اين اماكن گردشگري بمانند و موزه‌هاي مزبور نيز بخشي از يك فرصت طلايي براي جبران يك سال سكون را از دست بدهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار