کد خبر: 843762
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
در حالی که چند روزی از پیام نوروزی توام با تردید رئيس جمهور امريكا می گذرد، دولت ترامپ با تحریم‌های جدید علیه ایران دودلی پیام کاخ سفید را کنار گذاشته و برای چندمین بار موضع صریح خود را در قبال برجام روشن می کند.
در حالی که چند روزی از پیام نوروزی توام با تردید رئيس جمهور امريكا می گذرد، دولت ترامپ با  تحریم‌های جدید علیه ایران دودلی پیام کاخ سفید را کنار گذاشته و برای چندمین بار موضع صریح خود را در قبال برجام روشن می کند.
پس از صدور پیام نوروزی ترامپ نیویورک‌تایمز از کشمکش در کاخ سفید بر سر این پیام خبر داد و نوشت: متن نهایی پیام نوروزی ترامپ حاصل مجادله داخلی تیم‌های رقیب در کاخ سفید بوده است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورامريكا  روز چهارشنبه این پیام را با تأخیر صادر کرد و آغاز سال نو را تبریک گفت. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» متن نهایی که از سوی کاخ سفید منتشر شد، حاصل چند بار بازنویسی توسط تیم‌های مختلف دولت ترامپ بوده است.
این روزنامه نوشته است که روند نگارش این نامه نشانگر وضعیت دولتی که هنوز در مورد خط مشی خود در قبال ایران دچار «کشمکش» است.
نیویورک تایمز نوشته است: دو فرد دخیل در روند نگارش این بیانیه پنج بندی می‌گویند، این بیانیه چندین بار بازنویسی شده است. ابتدا تندروهای کاخ سفید تلاش کرده‌اند تا به کلی مانع صدور پیام شوند و وقتی در این مسیر ناکام مانده‌اند، بندهای مربوط به تعامل با دولت ایران یا آینده‌ای را که در آن ایران و ایالات متحده ممکن است بتوانند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، حذف کرده‌اند.
در نسخه نهایی پیام که در آن هیچ اشاره‌ای به دولت ایران نشده، از ایرانی‌ها به عنوان یکی از موفق‌ترین گروه‌های مهاجر به امريكا یاد شده است، در حالی که ترامپ در دو فرمان اجرایی که فعلا هر دو تعلیق شده‌اند، تلاش کرد ورود ایرانی‌ها به امريكا را ممنوع کند.
نیویورک‌تایمز نوشته است: در یکی از بخش‌های پاک‌شده عنوان شده بود که امريكا امیدوار است روزی با دولتی که نماینده مردم ایران باشد بر اساس احترام متقابل تعامل کند. در یک بند دیگر هم به این گفته معروف هنری کیسینجر (وزیر خارجه اسبق امريكا) اشاره شده بود که می‌گوید ایران باید مشخص کند که یک ملت است یا یک آرمان
در حالی که «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ این بخش‌ها را تاييد کرده، اما «استیو بنن» استراتژیست ارشد کاخ سفید و از حامیان اتخاذ خط مشی تندتر در قبال ایران که مخالف ارسال پیام نوروزی بوده، این عبارات را حذف کرده است. یک مقام کاخ سفید گفته این عبارات از دید بنن «مضحک» بوده است.
اما تردید و کشمکش بر سر پیام نوروزی ترامپ با تصمیم دولت امريكا برای تحریم های جدید علیه ایران رنگ باخته و بیانگر گونه ای تعارف در صدور این پیام بوده است؛ تعارفی که قصد نشان دادن چهره ای مردم دوست و صلح گرا از دولت امريكا دارد و با تصمیمی بلافاصله علیه صلح و آزادی یک ملت، پوسته تعارف را کنار زده و واقعیت همیشگی خود را نشان می دهد.
به گزارش تسنیم به نقل از پرس تی وی، گروهی از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای امريكا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیت‌های غیرهسته‌ای ارائه کرده است که هر فرد فعال در برنامۀ موشکی ایران و افرادی که با آنها داد و ستد می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.
به موجب این طرح - که از جانب 14 سناتور دموکرات و جمهوریخواه از جمله اعضای بلندپایۀ کمیتۀ روابط خارجی سنا مطرح شد –دولت امريكا موظف است دارایی هر فرد یا نهادی را که فعالیتش ناقض تحریم‌های تسلحیاتی سازمان ملل علیه ایران است، مسدود کند.
به نقل از فارس سی بی اس نیز گزارش داده است:  دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند.
طبق این گزارش، این تحریم‌ها‌قرار است نهادهای خارجی را هدف قرار دهد که به برنامه موشک بالستیکی ایران کمک کرده‌اند اما این نهادها توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (امريكا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) را نقض نکرده‌اند.
بنا به گزارش سی بی اس، گرچه ترامپ آشکارا از برجام انتقاد کرده اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که ترامپ موافقت کرده است تا به این توافق هسته‌ای احترام بگذارد.
با این حال اوایل هفته گذشته، ترامپ در مقابل دوربین‌ها در آغاز نشست با نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که «هیچ‌کس نمی‌داند که به چه دلیل» اوباما با برجام موافقت کرد.
ترامپ گفت: «یکی از چیزهایی که من می‌پرسم این است که به چه دلیل اوباما این توافق رابا ایران امضا کرد؟ زیرا هیچ‌کس نتوانسته از این مسئله سردربیاورد».
طبق این گزارش، این دومین مجموعه تحریم‌های امريكا علیه ایران از زمانی‌که ترامپ قدرت را به‌عنوان رئیس‌جمهور امريكا به دست گرفته، محسوب می‌شود.
در ماه فوریه، «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی امريكا اعلام کرد که امريكا ایران را در خصوص آزمایشات موشکی، «تحت نظر» قرار می‌دهد.
فلین همچنین از فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه به ویژه دریمن انتقاد کرد و دولت ترامپ خیلی فوری تحریم‌هایی را به بهانه آزمایشات موشکی ایران علیه تهران وضع کرد.
ایران و گروه 1+5 در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برجام به توافق دست یافتند و این توافق از 26 دی 1394 اجرایی شد. بر اساس برجام، ایران با محدودسازی برنامۀ هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای موافقت کرد.
دولت امريكا در ماه فوریه و در واکنش به آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز ایران، تحریم‌های جدیدی را وضع کرد و این آزمایش را نقض برجام خواند.
تهران با رد ادعاهای واشنگتن تأکید دارد برنامۀ موشکی آن صرفاً جنبۀ دفاعی داشته و ناقض هیچ کدام از قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.
وزارت خزانه‌داری امريكا با هدف تشدیدها فشارها در قبال برنامۀ موشکی ایران 13 فرد و 12 نهاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
با این اوصاف باید گفت وقتی کشور 2.586 کیلومتر مربعی لوکزامبورگ با 500 هزار نفر جمعیت به راحتی با مصادره یک میلیارد و 600 میلیون دلار دارایی ایران به تمامیت برجام دهن کجی می کند، اقدامات ضد برجامی امريكا چندان نباید موجب شگفتی برخی سیاستمداران و دیپلمات های برجامی کشورمان شود، با این تفاوت که بسته ضد برجامی امريكا این بار در قالب هدیه ای نوروزی تقدیم دولت ایران می شود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار