کد خبر: 843750
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد:
رنج ما شفاف نبودن آمارهای اقتصادی است. می توان گفت اگرچه براساس آمار و ارقام، تورم در مجموع یک رقمی شده اما تورم در سبد خانوار و کالاهای اساسی و مصرفی مردم همچنان بالاست و نسبت درآمدها به هزینه‌ها کاهش یافته است و مردم فقیرتر شده‌اند.
عباسعلی نورا کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس  با ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی در دولت فعلی نتیجه گرفت که تورم در سبد هزینه مردم بالاست:«آمار و ارقام در بخش کلان موید به دست آوردن دستاوردهای مثبتی در شاخص‌های کلان اقتصادی است، اما از آنجا که نسبت درآمدها به هزینه‌ها کاهش یافته است،  مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی در سبد خانوار مشاهده نمی‌شود و مردم فقیرتر شده‌اند. آنچه به عنوان  رشد اقتصادی در سال 95 می گویند  ناشی از افزایش درآمد‌های نفتی بعلت بالا رفتن قیمت نفت نسبت به سال 94 و همچنین افزایش فروش نفت بود. این در حای است که افزایش درآمدهای نفتی اثری روی اقتصاد و اشتغال ندارد  و اگرچه براساس آمار و ارقام تورم در مجموع یک رقمی شده اما تورم در سبد خانوار  و کالاهای اساسی و مصرفی مردم همچنان بالاست. »
نورا در پاسخ به این سوال که آیا سیاست تحریک تقاضای دولت برای خروج از رکود، سیاست درستی است، تحریک تقاضا را یکی از شیوه‌های رایج در دنیا برای خروج از رکود دانست اما گفت که شیوه تحریک تقاضا در ایران منجر به خروج از رکود نمی‌شود: «پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد نه تنها منجر به تحریک تقاضا نمی‌شود بلکه قدرت خرید را بیشتر کاهش می‌دهد و به رکود دامن می‌زند. در واقع نظام سیستم پولی و مالی در ارتباط با خروج از رکود هماهنگ نیست و در صورت ناهماهنگی دو سیستم مالی و پولی، تحریک تقاضا هم جواب نمی‌دهد.»
 این کارشناس اقتصادی درباره خروج از رکود ب روش‌های دیگری را ضروری می داند:«با تفکر اقتصاد دولتی، برون رفت از رکود بسیار سخت است. سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در گذشته درست اجرا نشده، اکنون هم درست اجرا نمی‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار