کد خبر: 843683
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
ویژه ایام نوروز
کله کنجی نوعی حلوای شیرین و خوشمزه و جزو شیرینی های مخصوص شهر ایلام است. مردم ایلام این شیرینی را بیشتر فصول استفاده می کنند. مواد اصلی تهیه آن، کنجد و خرماست که بسیار پر انرژی و مقوی است.

استفاده از خرما در طبخ و تهیه‌ انواع نان‌ها و شیرینی‌های اصیل و سنتی ایرانی بسیار مطلوب و پسندیده است که نمایانگر ارزش غذایی بالا و فرهنگ غذایی سالم پیشینیان است.

کله کنجی با استفاده از خرمای خشک (ژی) و کنجد تهیه می‌شود. طبق اظهارات بانوان ایلامی، سخت‌ترین بخش تهیه‌ این خوراک بومی، کوبیدن این ماده‌ی اصلی و ارزشمند درون وسیله‌ای به نام چالگ میه کت است که به انرژی و قدرت نسبتا زیادی نیاز دارد.

هرچند امروزه برای راحتی و تسریع در تهیه‌ این شیرینی محلی، بانوان ایلامی به چرخ‌کردن این ماده توسط چرخ‌گوشت می‌پردازند. اما از دیگر نکات مهم در آماده‌سازی کله کنجی، عمل آمدن صحیح و روغن انداختن آن است که تنها با کوبیدن مواد اولیه می‌توان نتیجه‌ مطلوب و مورد نظر را بدست آورد.

مهم‌ترین دلیل مصرف این شیرینی، انرژی فوق‌العاده‌ و عدم حضور چربی‌های مضری است که اغلب در اکثر شیرینی‌های دیگر مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما این خوراک بومی و محلی استان ایلام را تهیه و میل کنید.

در تهیه و ارائه‌ شیرینی‌ها و نان‌های سنتی استان ایلام، سعی شد تا به معرفی برخی از مشهورترین و در عین حال پرمصرف‌ترین آن‌ها بپردازیم.

قطعا این استان زیبا و تاریخی کشور، از نان‌ها و شیرینی‌های لذیذ و خوش‌عطر بسیاری برخوردار است که پرداختن به آن‌ها نیاز به مقالات متعدد و بررسی‌های بیشتری است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر