کد خبر: 843654
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
رژيم صهيونيستي يك بارديگر به سوريه حمله هوايي كرد ولي اين بار سيستم پدافند هوايي سوريه دو فروند جنگنده اسرائيلي را هدف قرار داد كه ظاهراً يك جنگنده سقوط كرده است.
رژيم صهيونيستي يك بارديگر به سوريه حمله هوايي كرد ولي اين بار سيستم پدافند هوايي سوريه دو فروند جنگنده اسرائيلي را هدف قرار داد كه ظاهراً يك جنگنده سقوط كرده است. تل‌آويو در موضع‌گيري بي‌سابقه، شليك به جنگنده‌هاي خود را تأييد كرده ولي اين را كه يك جنگنده اسرائيلي هدف قرار گرفته، تأييد نمي‌كند.
 
به گزارش «جوان»، فرماندهي ارتش سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد بامداد روز جمعه موفق شد دو جنگنده رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهد كه يكي از آنها سقوط كرده و ديگري مورد اصابت قرار گرفته است. بنابر اعلاميه ارتش سوريه، در ساعت 2:40 بامداد روز جمعه، چهار جنگنده اسرائيلي حريم هوايي سوريه را در منطقه «البريج» از طريق خاك لبنان نقض كردند و يكي از پايگاه‌هاي نظامي در مسير «تدمر» در شرق استان حمص را هدف قرار دادند كه پدافند هوايي ما با آنها مقابله و يك جنگنده در داخل اراضي اشغالي ساقط كرد و يكي ديگر را مورد هدف قرار داد و دو جنگنده ديگر مجبور به فرار شدند.
 
اين اولين بار نيست كه جنگنده‌هاي اسرائيلي حريم هوايي را سوريه نقض مي‌كنند و حملاتي را در داخل خاك اين كشور انجام مي‌دهند اما آنچه باعث مي‌شود حمله اخير از اهميت متفاوتي برخوردار شود، تأييد رسمي از طرف تل‌آويو بود كه مسئله كم سابقه‌اي محسوب مي‌شود. ارتش رژيم صهيونيستي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه جنگنده‌هاي اسرائيلي به چند نقطه در خاك سوريه حمله كرده‌اند. بنابرگفته مقامات نظامي اين رژيم، «جنگنده‌هاي اسرائيلي كاميون‌هاي حامل موشك‌هاي پيشرفته را كه در حال حركت به سمت مقرهاي حزب‌الله در سوريه بودند، هدف قرار دادند.»
 
در طول شش سال گذشته به ويژه طي يكي دو سال اخير رژيم صهيونيستي حملاتي را در خاك سوريه عليه نيروهاي مقاومت انجام داده است اما هيچ‌گاه اين حملات را نه تكذيب مي‌كرد و نه تأييد. اما مهم‌تر اينكه صهيونيست‌ها همچنين تأكيد كرده‌اند ارتش سوريه به سمت آنها موشك ضدهوايي شليك كرده است اما اين رژيم مدعي شد كه اين موشك‌ها به جنگنده‌ها اصابت نكرده‌اند. در بيانيه ارتش رژيم صهيونيستي قابل توجه این است که تأکید شده جنگنده‌ها از عمليات خود در سوريه بازگشته و «در حريم هوايي اسرائيل» بودند كه موشك‌هاي ضدهوايي سوريه شليك شدند. روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي تحولات روز جمعه را شديدترين درگيري بين سوريه و اسرائيل در طول شش سالي دانست كه از جنگ سوريه مي‌گذرد.
اطلاعيه ارتش اسرائيل بعد از آن صادر شد كه در كرانه غربي و مناطق صهيونيست‌نشين صداي آژير پرتاب موشك و بعد از آن صداي يك انفجار شنيده شد. بر اساس گزارش منابع خبري، ارتش سوريه چندين موشك زمين به هوا از نوع «سام- 5» به سمت جنگنده‌هاي اسرائيلي شليك كرد و همين مسئله اسرائيل را مجبور به استفاده از سامانه «آرو» كرد. در پي شليك اين موشك‌ها از خاك سوريه به سمت جنگنده‌هاي اسرائيلي، آژيرهاي خطر در مناطق غور اردن و همچنين اطراف قدس تا شهرك موديعين به صدا درآمده بودند.
 
اين تحولات درست چند روز پس از سفر بنيامين نتانياهو به مسكو صورت مي‌گيرد. نخست وزير رژيم صهيونيستي تلاش كرد تا مقامات روسي را متقاعد كند سياست خود را نسبت به حزب‌الله و ايران تغيير دهد كه ظاهراً با موفقيت همراه نبوده است. ناظران معتقدند انجام اين حملات تلاش تل‌آويو براي ترسيم قواعد جديد بازي‌اي است كه پس از نبرد حلب كاملاً به ضرر رژيم صهيونيستي پايان يافته است. تحولات ديپلماتيك و نظامي سوريه پس از اين نبرد كاملاً در جهت خواسته‌هاي دمشق و متحدانشان قراردارد. تركيه مهم‌ترين حامي مخالفان همراهي قابل توجهي با مسكو نشان داده است. گروه‌هاي مسلح در ادلب به جان هم افتاده‌اند و القاعده در حال بلعيدن يكي پس از ديگري گروه‌هاي به اصطلاح ميانه رو است؛ مسئله‌اي كه بنابر گفته ناظران نقش مهمي در تصميم‌گيري دولت‌هاي غربي خواهد داشت. در همين حال نيروهاي ارتش سوريه به همراه متحدان خود در حال رقابت با كردها هستند تا شهر رقه پايتخت خلافت خود خوانده داعش را آزاد كنند. علاوه بر اين دولت سوريه موفق شده بخش‌هاي قابل توجهي از مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در اطراف دمشق را چه از طريق مصالحه و چه از طريق زور آزاد كند.
 
پيروزي دولت سوريه و متحدانش به ويژه حزب‌الله و ايران اصلا  نتيجه خوشايندي براي رژيم صهيونيستي محسوب نمي‌شود  به همين دليل اين رژيم هرگاه كه وضعيت گروه‌هاي تروريستي در شرايط متزلزل قرار مي‌گيرد تلاش مي‌كند با انجام حملاتي مانع از شكست كامل آنان شود؛ مسئله‌اي كه در بيانيه ارتش نيز بر آن تأكيد شده است. در اين بيانيه آمده: «اين تجاوز نشان از حمايت آشكار دشمن صهيونيستي از گروهك‌هاي تروريستي از جمله داعش دارد و تلاشي نااميدانه براي افزايش روحيات از بين رفته تروريست‌ها و تحت‌الشعاع قرار دادن پيروزي‌هاي ارتش عربي سوريه در مواجهه با گروه‌هاي تروريستي است.»
  
مسكو: ارتش سوريه موفق به تمركز عمليات عليه داعش شده است
ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت: آتش‌بس برقرار شده با توافق و ضمانت تهران، مسكو و آنكارا در سوريه ضمن كاهش خشونت‌ها، سبب موفقيت ارتش اين كشور در تمركز عملياتي براي شكست دادن گروه داعش شده است.
به گزارش ايرنا، زاخارووا اعلام كرد: نقض موارد آتش‌بس در سوريه بسيار محدود شده است و اين توافق كه ايران، روسيه و تركيه ضامن آن شده‌اند، شرايط را براي تمركز بر تلاش‌هاي ارتش سوريه با هدف مبارزه با گروه تروريستي داعش فراهم كرده است. پايگاه خبري وزارت خارجه روسيه روز جمعه به نقل از سخنان زاخارووا نوشت: در نتيجه پيشروي‌هاي موفق ارتش سوريه، بخش‌هاي وسيعي از استان حلب تا رودخانه فرات از وجود جنگجويان پاكسازي شده است. وي ادامه داد: نيروهاي ارتش سوريه با حمايت يگان هوافضاي روسيه، تروريست‌هاي داعشي را در حومه تدمر قلع و قمع كرده و آنان را از اين شهر كه بخشي از ميراث فرهنگي جهاني است، بيرون راندند. آتش‌بس فراگير كنوني از 10 دي ماه با طراحي ايران، روسيه و تركيه سه كشور پشتيبان مذاكرات سوري آستانه برقرار شده كه در قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل نيز مورد تأييد قرار گرفته است. در دور جديد مذاكرات آستانه نيز كه از روز سه شنبه تا پنج‌شنبه با حضور هيئت‌هاي ايران، روسيه، تركيه و هيئت دولت سوريه برگزار شد، مسائل مختلفي مانند تقويت آتش‌بس، آزادسازي زندانيان و پاكسازي مين‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار