کد خبر: 843653
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
وحید حاجی‌پور
نویسنده: وحید حاجی‌پور 
 
داستان تعداد نيروهاي انساني در نفت تمامي ندارد و بازي‌هاي آماري وزارت نفت براي فرار به جلو، هر روز با آمارهاي جديدي كه مديران ارشد اين وزارتخانه ارائه مي‌دهند در گرداب تناقض مي‌چرخند تا دست آخر كسي نداند در اين وزارتخانه عظيم چند هزار نفر مشغول هستند.
وزير نفت وقتي در دولت يازدهم به رأس كار آمد بلافاصله دست روي منابع انساني گذاشت و استخدام‌هاي بي‌ضابطه را هدف قرار داد و حتي نيمي از كاركنان صنعت نفت را «زائد» ناميد و هيچ گاه نيز بابت اظهارات خود عذرخواهي نكرد. درباره اينكه تعداد نيروهاي انساني وزارت نفت چقدر افزايش يافته است و امروز چند ده هزار نفر در نفت مشغول هستند هيچ رقم دقيقي اعلام نشده است و كسي هم نمي‌داند عدد صحيح چيست. جالب اينجاست كه شخص وزير نفت هر بار آمارهاي متفاوتي را ارائه مي‌دهد و فاصله آماري آن در اظهار نظرات مختلف به قدري زياد است كه نمي‌توان آن را يك اشتباه دانست.
 
1 - وزير نفت در تاريخ 26 آبان 1392 در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اينگونه گفت: در آن زمان 90 هزار نفر در صنعت نفت مشغول به كار بودند اما اين عدد امروز به 140 تا 240 هزار نفر رسيده است.
2 - پس از آن، وزير نفت در تاريخ ششم اسفند 92 در جلسه شوراي شهر گفت: وقتي من رفتم صنعت نفت با كمتر از 100 هزار نفر اداره مي‌شد ولي امروز 250 هزار نفر در اين صنعت مشغول هستند.
3 - او در 20 مرداد 93 در برنامه تلويزيوني پايش هم گفت: وقتي وزارت نفت را در سال 84 ترك كردم حدود 80 هزار نفر شاغل داشتيم و حالا كه تمام پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها واگذار شده 120 هزار نيرو داريم. در حال حاضر بين 50 تا 60 هزار نيروي مازاد داريم آيا مي‌شود باز هم استخدام كنيم؟
4 - او اما در تاريخ 23 آذر ماه 95 در مجلس و در پاسخ به سؤال حاجي دليگاني چنين گفت: مجموع نيروهاي صنعت نفت تا پايان سال 83 حدود 136 هزار نفر بوده و اين تعداد در پايان سال 91 به 225 هزار نفر رسيده است!
5 - اما روايت خواندني ديگر مربوط به علي كاردر مديرعامل شركت ملي نفت ايران مي‌شود. وي در چند روز پيش در گفت‌و‌گو با هفته نامه صدا گفته است: دولت هشتم مجموعه وزارت نفت و شركت‌هاي تابعه را با 80 تا 85 هزار نفر پرسنل تحويل دولت نهم داد و دولت يازدهم با حدود 110 تا 120 هزار نفر اين مجموعه را تحويل گرفت.
 
همانطور كه مشاهده مي‌كنيد هيچ‌گاه آمار درست و يكدستي از تعداد نيروهاي صنعت نفت ارائه نشده است و خود وزير نفت چندين بار آمار متفاوتي را ارائه كرده است. علاقه وزير نفت به مازاد خواندن نيروهاي صنعت نفت البته خودش هم تناقض‌هاي بسياري دارد. به اين چند نمونه دقت كنيد:
 
زنگنه در برنامه پايش: «60 هزار نفر از نيروهاي وزارت نفت مازاد هستند» / 20 مرداد 93
وزير نفت در صحن علني مجلس: « وزارت نفت 100 هزار نيروي مازاد دارد» / 26 خرداد 95
به هر شكل، هنوز هم كسي نمي‌داند صنعت نفت چه تعداد نيرو دارد و تنها چيزي كه بر آن وحدت وجود دارد پايان كار وزارت نفت در دولت هشتم با 60 هزار نيرو بود. روزي گفته شد صنعت نفت 120 هزار نيرو دارد، روزي اين رقم به 160 هزار نفر رسيد، ساعتي به 200 هزار نفر و اندكي بعد به 240 هزار نفر. معاونت منابع انساني نيز طي سه سال گذشته به‌طور كامل سكوت كرده و تا به امروز آمار رسمي در اين زمينه منتشر نكرده است. نگاهي به اظهار نظرات نشان مي‌دهد تعداد كاركنان صنعت نفت بهانه‌اي شده است براي آنكه پاسخ روشني به كم كاري‌ها و انتقادات داده نشود تا اين وزارتخانه به بهترين شكل موجود، تعهدات خود را به فراموشي بسپارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار