کد خبر: 843649
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
احضار مديران گمركات استان بوشهر توسط دستگاه‌هاي نظارتي
ابتداي سال 95 زماني بود كه ماجراي ورود عمده كالاي قاچاق از گمركات كشور خبرساز شد، حال كه در پايان اين سال قرار داريم گويا مقامات تعدادي از گمركات كشور توسط نهادهاي نظارتي احضار شده‌اند...
نویسنده: هادی غلامحسینی

ابتداي سال 95 زماني بود كه ماجراي ورود عمده كالاي قاچاق از گمركات كشور خبرساز شد، حال كه در پايان اين سال قرار داريم گويا مقامات تعدادي از گمركات كشور توسط نهادهاي نظارتي احضار شده‌اند و مورد پرسش‌هاي جدي قرار گرفته‌اند، بدين ترتيب اميد مي‌رود در سال 96 تنها شاهد ورود كالاي وارداتي از مبادي رسمي باشيم ونه قاچاق.
وقتي وزير اقتصاد در مجلس عنوان داشت كه 60 تا 70 درصد كالاي قاچاق از همان مبادي مي‌آيد كه واردات رسمي انجام مي‌گيرد، نظر افكار عمومي در خصوص قاچاق كالا به گمركات جلب شد، اين در حالي است كه در روزهاي پاياني سال گويا حدود 10 نفر از كاركنان گمركات مهم‌ترين استان كشور در رابطه با واردات كالا يعني بوشهر توسط نهادهاي نظارتي احضار شده‌اند و مورد پرسش‌هاي جدي قرار گرفته‌اند.
 
اگر خبر ورود كالاي قاچاق از گمركات صحيح باشد با يك فاجعه روبه رو هستيم زيرادر اين صورت مي‌توان گفت گمركات كشور علاوه بر واردكنندگان به قاچاقچيان هم سرويس و خدمات مي‌دهد و اين يعني گمرك كه زير نظر وزارت اقتصاد و دارايي است در مبارزه با قاچاق كالا اهمال كاري مي‌كند و سيستم و سامانه‌هاي كنترلي در گمرك به حدي ارتقا نيافته است كه دهها ميليارد دلار كالاي قاچاق از گمركات به قصد نابود كردن توليد ملي و اشتغال به داخل كشور گسيل نشود.
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال 95 شهامت كرد و عنوان داشت كه برآوردهاي قبلي نشان مي‌دهد 50 تا 60 درصد كالاي قاچاق از گمركات وارد كشور مي‌شود، در پي اين اظهارات مقامات پليس نيز پاي كار آمدند و عنوان داشتند حدود 70 درصد كالاي قاچاق از گمركات وارد كشور مي‌شود و در آخر همين اسفند ماه سال 95 بود كه وزير اقتصاد وقتي از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص قاچاق كالا و ارز مورد پرسش قرار گرفت، عنوان داشت: گزارش‌هاي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز نشان مي‌دهد بخش عمده قاچاق يعني بيش از 70درصد آن از خارج از مبادي رسمي و تحت نظارت گمرك به كشور وارد مي‌شود.
  
احضار مدیران گمرک
در اين ميان، خبرگزاري تسنيم در خبري مدعي شده طي روزهاي گذشته، تعدادي از كاركنان گمركات مختلف استان بوشهر از سوي دستگاه‌هاي نظارتي احضار شده‌اند يا مورد پرسش دستگاه‌هاي نظارتي قرار گرفته‌اند.
بر اساس اطلاعات موجود تاكنون تعدادي از مديران و معاونان گمركات مختلف از جمله بوشهر، بلخير، كنگان و گناوه مورد پرسش يا بازجويي قرار گرفته‌اند. به غير از يك مدير ارشد گمركات اجرايي استان بوشهر و يكي از بازرسان، بقيه افراد آزاد شده‌اند.
برخي كارشناسان، دلايل ورود نيروهاي نظارتي در روزهاي پاياني سال به موضوع گمركات استان بوشهر را با مطرح شدن موضوع قاچاق در اين حوزه اجرايي بي‌ارتباط نمي‌دانند.
هرچند دليل اصلي احضارهاي گسترده در بوشهر هنوز اعلام نشده، اما در سال‌هاي گذشته نيز موضوع جعل اسناد و اختلاس چند ده ميلياردي نيز در اين گمرك مطرح شده بود. گفتني است پرونده مذكور توسط مديران ارشد گمرك و دستگاه‌هاي نظارتي كشف و خاطيان روانه زندان شدند.
  
یک خبر یک شائبه
در روز‌هاي گذشته نيز خبري در مورد تخلفات مربوط به ال جي و سامسونگ منتشر شده بود و برخي از كارشناسان اين نگراني را داشتند كه انتشار خبر فوق نكند به دليل منحرف كردن افكار عمومي از مقوله دستگيري برخي از مقامات گمركي منتشر شده باشد.  برخي كارشناسان رسوب مديران گمركي آن هم به مدت طولاني در پست‌هايشان و باند بازي در اين حوزه را يكي از اشكالات انتصاب‌ها در مجموعه وزارت اقتصاد معرفي مي‌كنند زيرا گمرك يكي از زير مجموعه‌هاي وزارت اقتصاد است و بهترين كار براي بهبود فضاي كسب و كار مقابله اين وزارتخانه با تخلفات و مفاسد گمركي است.
  
قاچاق بزرگ‌ترین ریسک تولیدکننده
حجم قاچاق كالا و ارز در ايران بسيار بالاست و توليد‌كنندگان واقعي ريسك ورود كالاي قاچاق ارزان به بازار را بزرگ‌ترين ريسك توليد در ايران معرفي مي‌كنند، اين در حالي است كه تا كنون نيز ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اسامي قاچاقچيان بزرگ و مافيا را براي اطلاع 80 ميليون ايراني افشا نكرده است اما در سال جاري مردم خواستار انتشار جزئيات حجم قاچاق كالا در كشور هستندزيرا بين آمار اعلامي وزارتخانه‌هاي بهداشت، اقتصاد، جهادكشاورزي، صنعت، بانك مركزي و. . . در رابطه با آمار قاچاق اعلامي از سوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و سوخت اختلاف قابل ملاحظه‌اي وجود دارد.
گفتني است در سال جاري رهبر معظم انقلاب خواستار ريشه كن كردن قاچاق كالا و ارز در كشور شد و از مسئولان خواست كالاي قاچاق مكشوفه را آتش بزنند با اين حال گويا حجم قاچاق در سال جاري 12تا 13 ميليارد دلار برآورد شده است و 12هزار ميليارد تومان كالاي مكشوفه نيز در انبارها وجود دارد كه ورود مجدد كالاي مكشوفه قاچاق به بازار فعالان اقتصادي را نگران كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار