کد خبر: 843639
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
اعتصاب، معضل فوتبال باشگاهي ايران در سال 95
اعتصاب، معضل جدي فوتبال ايران در سال 95 بود، معضلي كه تا واپسين روزها نيز ادامه داشت.
نویسنده: دنيا حيدري
 
اعتصاب، معضل جدي فوتبال ايران در سال 95 بود، معضلي كه تا واپسين روزها نيز ادامه داشت. اگر چه در آخرين روزهاي سال با به ميان آمدن پاي وزير ورزش و جوانان اين مسئله در برخي باشگاه‌ها چون استقلال به طور مقطعي هم كه شده فروكش كرد، اما در برخي ديگر از باشگاه‌ها چون نفت تهران همچنان به قوت خود باقي است.
بي پولي، لپ كلام تمام مشكلات باشگاه‌هاي ايراني است، كه البته بي‌ارتباط با مديريت ناكارآمد و ضعيف افرادي كه در رأس امور هستند، نيست. معضلي که  بارها تن و بدن باشگاه‌هاي فوتبال ايران را لرزانده، گاه با  توبيخ‌هاي فدراسيون جهاني و گاه با اعتصاب بازيكنان، آنهم در روزهاي حساس. نفت و استقلال امسال از جمله اين تيم‌ها بودند.  البته در كنار اين دو تيم، ‌بازيكنان ديگر تيم‌ها نيز جسته و گريخته اعتصاب‌هايي براي رسيدن به مطالبات خود داشتند كه نه خيلي به آن پرداخته شد و نه به جايي رسيد! تيم‌هايي چون استقلال خوزستان كه حتي اعلام كرد برابر پرسپوليس به ميدان نمي‌رود، اما باز هم چاره‌اي جز شكست اعتصاب و ادامه كار نداشت!
 
اعتصاب خاموش و بي‌اثر
نفتي‌هاي تهران امسال بارها و بارها چنين تصميمي گرفتند. اوضاع اين تيم به قدري حاد بود كه حتي علي دايي نيز در لفافه از اعتصاب بازيكنانش حمايت كرده و گفت، نمي‌داند چه بگويد وقتي مي‌داند مشكل شاگردانش از اين اعتصاب‌ها چيست. اعتصاب‌هايي كه البته هرگز نه آنقدر كه نفتي‌ها انتظار داشتند در بوق و كرنا شد و نه به نتيجه‌اي رسيد كه آنها به دنبالش بودند. نفتي‌ها شش هفته مانده تا پايان فصل، ‌تنها 41 درصد از مطالبات خود را دريافت كرده‌اند و با اين اوصاف بعيد نيست اگر در راستاي اعتصاب‌هاي اين فصل خود، در تمرين سوم فروردين نيز كه نخستين تمرين اين تيم در سال جديد است شركت نكنند. همانطور كه عدم شركت در تمرينات باعث شد تا دايي زودتر از موعد مقرر تمرينات امسال تيمش را تعطيل كند.
 
پاي وزير هم به ميان آمد
برعكس نفت، اعتصاب استقلال به چشم آمد. آنها که  چيزي حدود 60درصد از قراردادهاي خود را طلبكار بودند، امسال چندين مرتبه اعتصاب کردند. اعتراض‌هايي که ابتدا  با واكنش منصوريان مواجه شد که  هركس  گلايه دارد برود.  اين تهديد اگرچه در مقطعي كوتاه تأثيرگذار بود، اما با نزديك شدن هر چه بيشتر به روزهاي پاياني سال 95، دغدغه بازيكنان بابت عدم دريافت مطالبات خود آنها را بر آن داشت تا چند مرتبه دست به اعتصاب بزنند. استقلالي‌ها حتي قبل از آخرين ديدار خود در ليگ قهرمانان آسيا نيز در اعتصاب به سر مي‌بردند، اما صحبت‌هاي افتخاري يكي دو روز مانده به بازي با لوكوموتيو آنها را بر آن داشت كه بار ديگر تمرينات خود را از سر بگيرند. بعد از اين بازي و آخرين بازي اين فصل ليگ برتر، اما بار ديگر خبر اعتصاب استقلالي‌ها دنبال شد و اين بار كار به جايي رسيد كه حتي وزير ورزش و جوانان نيز به ميان آمد.
 
استقلالي‌ها به پول رسيدند
بعد از تعطيلي روز چهارشنبه، ‌استقلالي‌ها در زمين شماره 2 آزادي حاضر شده و قصد پيگيري مطالبات خود را داشتند كه با اقدامي عجيب از سوي باشگاه مواجه شدند كه به شدت آنها را ناراحت كرد و برآن داشت تا بار ديگر اعتصاب خود را از سربگيرند؛ چراكه به جاي مطالبات خود، با جعبه حمايتي شامل شامپو، روغن و وسايل بهداشتي رو به رو شدند كه از طرف يكي از شركت‌هاي توليد كننده و از طريق باشگاه براي آنها تهيه شده بود، مواجه شدند. اما بعد از اتفاقات عجيب و جالب توجهي كه روز پنج‌شنبه، پاي وزير نيز به ميان كشيده شد. به طوري كه نصرالله عبداللهي، سرپرست استقلال خبر از حل شدن مشكلات آبي‌ها با دستور مستقيم وزير ورزش و جوانان خبر داد: «‌وزير ورزش به مورد پيش آمده ورود كرده و مشكلات استقلال در حال برطرف شدن است. افتخاري نيز از نيم ساعت پيش در دفتر يكي از اسپانسر‌ها حضور پيدا كرده و كارها در حال انجام است.‌» افتخاري نيز خيلي زود اين خبر را تأييد كرده و گفت مشكل حل شده است: «با هماهنگي صورت گرفته و پيگيري‌هاي سلطاني‌فر و داورزني و مساعدت و همكاري مديرعامل يكي از مؤسسه‌هاي اعتباري، مشكل پرداخت پول بازيكنان مرتفع و درصدي از مطالبات بازيكنان واريز شد.»
 
راه‌حلي كه موقتاً جواب داد
با پرداخت درصدي از مطالبات استقلال، اعتصاب شكسته شد و تمرين روز گذشته اين تيم برگزار شد، اما بدون شك اين راه حل مقطعي است و بعيد نيست در سال جديد نيز استقلال بار ديگر با مقوله شومي به نام اعتصاب مواجه شود. خصوصاً كه اگر چه بازيكنان به درصدي از پول‌هاي خود رسيدند، اما در خصوص مشكلاتي كه با اعضاي هيئت مديره داشتند، ‌به خواسته خود نرسيدند. درحالي كه پيشتر افتخاري به آنها قول تغييرات زودهنگام در هيئت مديره را داده بود، ‌وزير ورزش و جوانان تأكيد كرده كه اسير هياهوها نمي‌شود و قصدي براي ايجاد تغييرات در هيئت مديره اين تيم را ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار