چند سالي است كه وزارت آموزش و پرورش، سياست تفويض اختيار را براي تكاليف نوروزي اجرا ميكند و بر اين اساس، هر استان و به تبع آن هر منطقه، براي تكاليف نوروزي دانشآموزان خود برنامهريزي ميكنند. رضوان حكيمزاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش، اواسط اسفند ماه در اين خصوص به خبرنگار فارس با بيان اينكه در سالهاي گذشته چالشهاي بسياري در خصوص پيكهاي نوروزي داشتهايم، اظهار داشت: «جلسات مختلفي برگزار شده است تا بررسي شود كه بهترين شيوه براي استفاده از اين فرصت تعطيلات به منظور تقويت مهارتها و نكات يادگيري و نيز رفع چالشهاي خانوادهها در اين ايام چگونه بايد باشد.»
وي افزود: «علاقهمند هستيم كه به سمتي حركت كنيم كه تعيين تكاليف يادگيري بر عهده معلمان باشد كه البته اگر به صورت واقعبينانه نگاه كنيم، ممكن است در تمام نقاط كشور اين امكان وجود نداشته باشد. به عنوان مثال معلمي كه در يك روستا، كلاس چند پايه را اداره ميكند، شايد امكانات و فرصت اينكه خودش تكاليف يادگيري را طراحي كند، نداشته باشد و نيز برخي از معلمان تصور ميكنند از اين فرصت تعطيلات بايد براي تقويت برخي از نقاط ضعف دانشآموزان در يادگيري استفاده كنند كه به عنوان مثال معلمي تكاليف زيادي از درس رياضي به دانشآموزانش ارائه ميدهد.» معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: «به دنبال اجراي يك سياستگذاري كلي براي پيكهاي نوروزي هستيم كه اين پيكها يك فرصتي براي رشد و تقويت مهارتهاي اساسي دانشآموزان به عنوان مثال در زمينههاي مهارتهاي زندگي، توجه دادن به اصول اقتصادي، حفظ محيطزيست و توجه به قانون شود.»
وي با بيان اينكه اين طرحها در قالب پروژههايي اجرا ميشود كه با برخورداري از تنوع، حق اختيار به دانشآموزان ميدهد و آنها را مشتاق به پيگيري و تلاش ميكند، تصريح كرد: «اميدواريم اين سياست كلي را جلو ببريم و چارچوبي به استانها ابلاغ ميشود كه با توجه به شرايط و اقتضائات خودشان تصميم بگيرند كه چگونه عمل كنند.» حكيمزاده تصريح كرد: «در خصوص پيكهاي نوروزي بحث اساسي اين است كه بايد از اين فرصت مطلوب براي تقويت مهارتهاي اساسي زندگي دانشآموزان بهره گرفت و نبايد فرصتي براي عذاب آنها و درگيري با خانواده براي تكميل پيك، در طول تعطيلات شود.» تفويض اختيار و ارائه تكاليف نوروزي بر اساس اقتضائات موجب شده است كه برخي دانشآموزان از تكاليف بيشمار و برخي از تكاليف كم سخن بگويند و اما نكته ديگر كه حائز اهميت است، نظارت بر اين تكاليف ارائه شده، است. به نظر ميآيد برخي تكاليف نوروزي بهگونهاي سليقهاي ارائه شده كه شائبه تبليغات سياسي به شدت در آن موج ميزند. به عنوان مثال در پيك نوروزي دانشآموزان يك دبستان، از فوايد برجام سخن گفته شده است و اين در حالي است كه تا انتخابات رياستجمهوري زمان زيادي نمانده است.
تفويض اختيار، اقدام مناسبي است اما «نظارت»، گمشدهاي است كه بايد وزارت آموزش و پرورش، پيشبيني آن را نماید و نظام تعليم تا تربيت دستخوش سياست و سياستزدگي نشود.