کد خبر: 843622
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
جوابیه
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پاسخ به انتشار گزارش «فعلاً عمل نمي‌كنيم» در روز سه‌‌شنبه مورخ 17 اسفند 1395 توضيحاتي را تحت عنوان جوابيه ارائه كرده است كه در ذيل مي‌آيد.
در بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران، به‌رغم محدوديت‌هاي به وجود آمده ناشي از مطالبات قابل‌توجه وصول نشده از بيمه‌ها، خدمات ضروري از جمله اورژانسي به صورت بي‌وقفه و شبانه‌روزي ارائه مي‌شوند و محدوديت‌هاي ايجاد شده تنها شامل درمان‌هايي خواهد بود كه در عين پرهزينه بودن، ضرورت جدي و فوري نداشته و صرفاً با هدف بهبود كيفيت زندگي است و امكان نوبت‌دهي در آن وجود داشته باشد. نمونه‌اي از اين نوع درمان‌ها تعويض مفصل زانو است.
 
بديهي است وقتي امكان تأمين تجهيزات مورد نياز نباشد، امكان ارائه درمان مناسب هم نخواهد بود. اين موضوع به هيچ‌وجه به خدمات اورژانسي و ضروري‌اي كه به صورت روزمره ارائه مي‌شوند، تسري پيدا نمي‌كند.
 
در اين گزارش، از اقدام رئيس دانشگاه به عنوان ننگ ابدي در سال اقدام و عمل ياد شده است: «رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران مشكلي را كه بايد درون دولت حل و فصل شود بر سر بيماران نگون‌بخت مي‌كوبد تا بتواند مطالبات بيمارستان‌هاي زير‌مجموعه‌اش را از بيمه‌ها بگيرد.» و در جاي ديگر ذكر كرده كه دانشگاه علوم پزشكي تهران براي تسويه‌حساب با بيمه‌ها به نوعي دستور اعتصاب صادر كرده است. اين در حالي است كه متأسفانه آنچه به نقل از رئيس دانشگاه منعكس شد، خلاف گفته‌هاي ايشان بود؛ چراكه اين دانشگاه هرگز ارائه خدمات درماني را متوقف نكرده كما اينكه اكنون بيمارستان‌هاي ما اشباع از بيمار است. بايد توجه داشت كه در هيچ سيستم بهداشتي و درماني در دنيا تمام درمان‌هايي كه مردم متقاضي آن هستند، در همان زماني كه مي‌خواهند ارائه نمي‌شود و فقط درمان‌هاي اورژانس به سرعت انجام مي‌شود كه اين كار در كشور ما هم اتفاق مي‌افتد. از سوي ديگر در محدوديت منابع براي به حداقل رساندن هزينه‌هاي درماني چاره‌اي نيست جز اينكه مردم يا در نوبت بمانند، يا بسته خدمتي شامل همه خدمات نباشد.
 
اينكه در متن خبر آورده شده كه بيمارستان‌هاي ما فقط به بيماران آمبولانسي خدمات ارائه مي‌كنند، كذب محض است و هيچ منطقي آن را نمي‌پذيرد. آنچه ذكر شده تنها شامل مداخلات درماني بدون فوريت با هزينه‌هاي بالا از جمله نيازمند تجهيزات پزشكي گرانقيمت است كه امكان نوبت‌دهي در آن وجود دارد.
 بخش ديگري از اين گزارش، به گونه‌اي كاملاً مغرضانه انگشت اتهام را به سوي طرح تحول سلامت نشانه رفته است. بايد توجه داشت كه در قالب طرح تحول نظام سلامت، شاهد صرفه‌جويي ۵۰ درصدي در هزينه‌هاي تجهيزات پزشكي بوديم. همچنين به طور متوسط قيمت تجهيزات پزشكي به ميزان ۳۰ درصد كاهش يافت و حتي در برخي تجهيزات خاص مانند استنت‌هاي قلبي، قيمت نصف شده است. در برخي شرايط چاره‌اي نيست جز اينكه فردي كه نيازمند عمل جراحي بدون فوريت است، سه ماه در انتظار بماند و بعد اين كار انجام شود. كما اينكه اين موضوع از ابتدا در ساز و كار طرح تحول سلامت هم ديده شده بود. اين موضوع چيزي نيست كه در ايران يا در طرح تحول سلامت ابداع شده باشد، بلكه در همه سيستم‌هاي بهداشت و درمان با مدل بيمه عمومي يا بيمه‌هاي همگاني دولتي وجود دارد. بهداشت و درمان كشور ما نيز با اجراي طرح تحول نظام سلامت يك قدم جلوتر رفته است. به طوري كه براي بسياري از درمان‌هاي سخت و سنگين‌ هم منابعي را تأمين كرده است.
 
دانشگاه علوم پزشكي تهران از نظر شرايط مناسب پرداخت به شركت‌هاي دارويي و تجهيزاتي جزو سه دانشگاه اول در كشور است. بايد توجه كرد كه سازمان تأمين اجتماعي حدود ۴۷۵ ميليارد تومان به اين دانشگاه بدهكار است و آخرين پرداختش ارديبهشت ۹۵ بوده و آنچه هم كه اخيراً از سوي اين سازمان پرداخت شده، بدهي شهريور ۹۴ بود. ميزان بدهي بيمه سلامت ايرانيان نيز ۳۱۸ ميليارد تومان است كه بخشي از آن در روزهاي آتي پرداخت مي‌شود. حتي اگر مطالبات تأمين اجتماعي با همان تأخير دو يا سه ماه پرداخت شده بود، باز هم مشكلي نداشته و همه چيز به روال عادي بود. دانشگاه علوم پزشكي تهران به مشكلات اقتصادي كل كشور توجه دارد، اما بايد توجه داشت كه نگفتن اين موضوع مشكلي را حل و سياسي كردن آن هم دردي را دوا نمي‌كند.  پاسخ جوان: گزارش مذكور بر اساس مصاحبه آقاي دكتر جعفريان با خبرگزاري «ايسنا» تهيه شده است. گفت‌وگويي با تيتر «اضطرار در بيمارستان‌ها/ جراحي‌هايي كه به خاطر بيمه «فعلاً» انجام نمي‌شوند» كه به طور واضح با تيتر گزارش جوان همخواني دارد.
 
در گزارش مذكور عين جملات دكتر علي جعفريان و حتي بحث بدعهدي بيمه‌ها در پرداخت بدهي‌هايشان ذكر شده است و هيچ چيزي خارج از متن اصلي گفت‌وگو منتشر نشده به جز اينكه گزارشگر «جوان» نسبت به انتشار اختلافاتي كه بايد پشت درهاي بسته حل و فصل شود، انتقاد كرده است. از سوي ديگر دست نگهداشتن براي انجام عمل‌هاي غير‌اورژانسي موضوعي است كه اگر چنانچه در اين جوابيه امري عادي در تمامي سيستم‌هاي بهداشت و درمان دنيا محسوب مي‌شود، ديگر چه نيازي بود تا رياست محترم دانشگاه در واكنش به بدعهدي بيمه‌ها براي پرداخت مطالبات دانشگاه و بدهي دانشگاه به شركت‌هاي دارويي و تجهيزات پزشكي آن را رسانه‌اي كند؟
بنابراين همانگونه كه روابط عمومي محترم دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز مستحضر هستند، كذبي در كار نيست، با وجود اين، اما روزنامه جوان تلاش اين دانشگاه و مراكز درماني تابعه براي خدمت‌رساني به بيماران اورژنسي را ارج مي‌نهد و اميدواريم اختلافات بودجه‌اي ميان وزارت بهداشت و بيمه‌ها در داخل دولت و بدون جريان‌سازي‌هاي رسانه‌اي و مشوش كردن اذهان عمومي در جلسات خصوصي وزراي بهداشت و رفاه حل و فصل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار