کد خبر: 843621
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
آغاز تعطیلات نوروزی با 450 کشته و مجروح در جاده‌ها طی 48 ساعت
تجهيز جاده‌ها به وسايل امدادي از آمار تلفات جاده‌اي مي‌كاهد / به گفته پليس راهنمايي و رانندگي 50 نفر از هموطنان در تصادف جاده‌اي طي 48 ساعت كشته شدند.
نویسنده: بیژن سورانی 
 
به گفته پليس راهنمايي و رانندگي 50 نفر از هموطنان در تصادف جاده‌اي طي 48 ساعت كشته شدند. بر اين اساس در كنار عامل انساني در افزايش تصادفات رانندگي، نقاط كور و نا ايمن و وجود وسايل نقليه غير‌استاندارد، نبود هماهنگي و همكاري ميان دستگاه‌ها، آمار تصادفات همچنان در سال جان 16 تا 17 هزار نفر مي‌گيرد. با اين حال بخشي از كشته‌هاي تصادفات مجروحاني هستند كه به دليل دير رسيدن يا نرسيدن وسايل امدادي به آمار كشته‌شدگان اضافه مي‌شوند و لازم است تا مسئولان با اولويت قراردادن تجهيز جاده‌ها به انواع وسايل امدادي زميني و هوايي به سير نزولي كاهش كشته‌های جاده‌اي كمك كنند و رانندگان هم با رعايت قوانين و مقررات در كاهش تصادفات تأثيرگذار باشند.
 
با نزديك‌تر شدن به روزهاي پاياني سال بر ميزان سفرهاي نوروزي و تصادفات جاده‌اي افزوده شده است، براين اساس به گفته پليس‌راه راهور ناجا از افزايش ۲۰ درصدي سفرها در مقايسه با مدت مشابه پارسال و كشته‌شدن ۵۰ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌اي طي 48 خبر داد.
سردار محمدحسين حميدي، با اشاره به افزايش ۲۰ درصدي ترددها از آغاز طرح نوروزي تاكنون در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: به علت توزيع سفرها با هيچ‌گونه گره ترافيكي روبه‌رو نبوده‌ايم و ترافيك در جاده‌ها، پرحجم اما روان است.
وي با اشاره به اينكه در ۴۸ ساعت گذشته ۵۰ نفر كشته و ۴۰۰ نفر نيز در تصادفات جاده‌اي مجروح شدند، افزود: خستگي، خواب آلودگي، سبقت و سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ از علل اصلي اين تصادفات بوده است.
 
رئيس پليس‌راه راهور ناجا با اشاره به اينكه خستگي و خواب آلودگي در تعطيلات نوروز عامل ۴۰ درصد تصادفات است، افزود: با وجود اينكه امسال تعطيلات نوروزي زودتر آغاز شد و رانندگان زمان مناسبي براي سفر داشتند، متأسفانه برخي رانندگان با عجله و شتاب تصادفات مرگباري را رقم زدند.
وي خط قرمز پليس را تخلفات حادثه‌ساز به ويژه سبقت و سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ و راست عنوان كرد و گفت: تجهيزات كنترلي و دوربين‌هاي هوشمند پليس در مقايسه با نوروز پارسال افزايش يافته است و تلاش مي‌كنيم رفتارهاي پرخطر رانندگان به طور جدي رصد و با متخلفان برخورد شود.
 
سردار حميدي با اشاره به اينكه برابر ابلاغ صورت گرفته توقيف ۷۲ ساعته، در انتظار خودروي رانندگان پرخطر است، گفت: نمرات منفي و جريمه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار توماني نيز در انتظار اينگونه رانندگان است.
  
هماهنگي دستگاه‌هاي امدادي براي كاهش تلفات
همچنين عضو كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينكه همكاري هماهنگ دستگاه‌هاي امدادي كاهش تلفات ناشي از سوانح رانندگي را در ايام نوروز به دنبال دارد، بر لزوم آماده‌باش دستگاه‌ها براي خدمات‌رساني به مسافران نوروزي تأكيد كرد.
روح الله بابايي، با بيان اينكه تأمين سلامت مسافران نوروزي بايد در دستور كار دستگاه‌هاي امدادي قرار گيرد، گفت: دستگاه‌هاي امدادي بايد در هر ساعت از شبانه‌روز آماده‌باش باشند تا بتوانند در سريع‌ترين زمان در صحنه حاضر و خدمات مناسب را به حادثه‌ديدگان ارائه كنند.
نماينده مردم بوئين زهرا در مجلس شوراي اسلامي، با تأكيد بر اينكه همكاري هماهنگ دستگاه‌هاي امدادي كاهش تلفات ناشي از سوانح رانندگي را در ايام نوروز به دنبال دارد، گفت: بي‌شك اگر مسافران نوروزي نكات ايمني و قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند و همچنين دستگاه‌هاي امدادي مانند پليس راهور، مسئولان راهداري، هلال احمر و اورژانس همكاري هماهنگ مناسبي را با هم داشته و در زمان طلايي به حادثه ديدگان رسيدگي كنند، در نوروز امسال با كاهش تلفات ناشي از سوانح رانندگي مواجه خواهيم شد.
 
کمبود دستگاه‌های امدادی
بابايي با انتقاد از اينكه دستگاه‌هاي امدادي براي خدمات‌رساني به مسافران نوروزي با كمبود امكانات و نيروي انساني مواجه هستند، گفت: بهتر است هر ساله قبل از فرارسيدن ايام نوروز چنين كمبودهايي رفع شود تا خدمات‌رساني به مسافران و حادثه‌ديدگان به نحو مطلوب انجام شود.
 
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، از كمبود بالگرد در اورژانس هوايي انتقاد كرد و گفت: متأسفانه به دليل كمبود آمبولانس و بالگرد هوايي تعداد زيادي از آسيب‌ديدگان ناشي از سوانح رانندگي به علت عدم رسيدگي در زمان طلايي جان خود را از دست مي‌دهند؛ با توجه به نياز بالاي كشور، بالگرد هوايي اورژانس بايد به صورت جدي تقويت و كمبودها رفع شود.
همچنين رئيس سازمان انتقال خون با ابراز نگراني از كاهش اهداي خون در ايام نوروز گفت: اين در حالي است كه در اين ايام بيشترين تصادفات جاده‌اي را شاهد هستيم.  علي اكبر پور فتح‌الله، با بيان اينكه اسفند ماه كمترين مراجعه‌كنندگان را براي اهداي خون داريم، افزود: اين در حالي است كه ما به نوعي بايد خود را براي سال جديد و همچنين عيد نوروز آماده كنيم، زيرا ما در اين ايام بيشترين تصادفات جاده‌اي را شاهد هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار