کد خبر: 843603
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
اين آخرين گزارشي است که در سال 95 از وضعيت بحراني خوزستان در زير گرد و غبارهاي نفسگيرش نوشته مي شود. حتما خوزستان به دليل وجود 35 هزار هکتار کانون فوق بحراني در سال جديد و با آغاز فصل گرما نيز وضعيت وخيم تري خواهد شد. اما روز گذشته فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان خبرهاي خوشايندي داد که مي تواند نويد بخش روزهاي خوشي براي خوزستاني ها باشد. سردار حسن شاهوارپور نيز با اشاره به 35هزار هکتار کانون هاي فوق‌بحرانی گفت:" قرار است که بسیج در گام اول تا اواسط فروردین 4 هزار هکتار نهال در جنوب اهواز بکارد.

محمدرضا هاديلو

بي شک سال 95 سال بسيار سختي براي استانهاي جنوب کشور و بخصوص خوزستاني ها بود. روزهايي که شدت کرد و غبار و ريزگردها به حدي رسيد که علاوه بر مدارس و ادارات، بانک ها و فرودگاه هارا نيز به تعطيلي کشاند. البته در اين ميان وجود رطوبت صد در صدي هم مزيد بر علت شد و با قطع برق و آب و گاز شهرها، مي رفت که زندگي را براي اهوازي ها و ساکنان چند شهر ديگر غير ممکن کند. اما حالا نيروي مردمي بسيج اعلام آمادگي کرده تا در کمترين زمان و با همکاري و مشارکت ديگر سازمان ها و نهادها به اين معضل پايان دهد.

مردم و نهادها پاي کار بيايند

روز گذشته فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان با بیان این‌که در اين استان بیش‌از 35 هزار هکتار کانون فوق‌بحرانی داریم، گفت: "قرار است که بسیج تا اواسط فروردین 4هزار هکتار نهال در جنوب اهواز بکارد که اين اقدام اولين گام در راه حذف اين کانونهاست."

سردار حسن شاهوارپور که در مراسم آغاز نهال‌کاری در 4 هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در اهواز، سخن مي گفت با اشاره به اينکه بنا بر توافق انجام شده میان بسیج و جهاد کشاورزی، قرار شد بسیج به دستگاه‌های دولتی اعلام آمادگی و هر آنچه برای حل مشکلات نیاز است را تأمین و در حل مشکلات تلاش کند، افزود: "در گام اول امکانات و دستگاه‌های نوین و شوینده‌ای که در اختیار بسیج و سپاه بود، به منظور شست‌وشوی مقره‌ها و برای حل مشکل برق در اختیار شرکت برق گذاشته شد."

وي تصریح کرد: "مرحله بعدی بحث کشت نهال بود که طبق برنامه‌ وزارت کشاورزی با رایزنی‌های انجام شده و شناسایی کانون‌های ریزگرد در جنوب‌شرق اهواز اقدام به کشت نهال خواهیم کرد. کار کشت نهال موانعی دارد که این موانع باید توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی رفع شود و در این زمینه دسترسی به آب در منطقه، یکی از موضوعات بسیار مهم است؛ همچنین تأمین نهال موردنیاز از موانعی است که باید جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به آن اقدام کنند."

نگران تصرف زمين ها نباشيد

بعد از آغاز نهال کاري در اهواز برخي شهروندان تصور کردند که گروهي آمده اند تا زمين هايشان را تصرف کنند. فکري که کاملا اشتباه است و در رابطه با آن شاهوارپور با اشاره به این‌که مردم منطقه احساس نگرانی نکنندچون قرار نيست زمین‌های آن‌ها تصاحب شود، گفت: " در این زمینه باید منابع طبیعی با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد نسبت به اعتمادسازی، همراهی و همکاری مردم اقدام کند."

وی خاطرنشان کرد: "فضا برای اقدامات اولیه فراهم است و ابزار و نیروها نیز پای کار هستند تا بتوانیم در این زمان کوتاه و پیش از رسیدن فصل گرما، نسبت به کشت نهال‌های وعده داده شده، اقدام کنیم تا شاهد حل شدن برخی از مشکلات مردم اهواز و خوزستان باشیم."

همچنین در ادامه این مراسم رهی‌زاده، معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: "نزدیک به 20 درصد از اراضی استان خوزستان بیابانی هستند. با توجه به این‌که هرگاه بسیج پای کار آمده، آن کار موفق بوده است، امیدواریم طی چند سال بر پدیده شوم ریزگردها غالب شویم.

وي عنوان کرد: "حدود 345 هزار هکتار کانون بحرانی در خوزستان وجود دارد که این اراضی در جنوب، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی استان قرار دارند."

معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: "هدف از اقدامات انجام‌گرفته، تنها کشت نهال نیست و باید بعد از کشت، نهال‌ها را سبز ببینیم و کیفیت کشت بسیار مهم است. در این زمینه نیازمند تعامل، همراهی و همکاری مردم هستیم."

بهر حال يکبار ديگر بسيج پاي کار آمده و از آنجا که اين نيرو از دل مردم و براي خود مردم است، مي طبد تا در گام اول اهوازي ها و بعد از آن تمام شهروندان خوزستاني در اين پروژه بزرگ و تاثير گذار مشارکت داشته باشند. کاري که هر چقدر زودتر به نتيجه برسد، عوايدش شامل حال خود خوزستاني ها خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار