کد خبر: 843597
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
فايننشال تايمز طي گزارشي نوشت: هرچند ممكن است سرمايه‌هاي محدودي وارد اقتصاد ايران شود، اما مطمئناً ايران هنوز فاصله زيادي با عادي‌سازي روابط تجاري و ديپلماتيك با غرب دارد.
به گزارش تسنيم، بعد از توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهاني و لغو تحريم‌هاي غرب، سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به بازار ايران علاقه‌مند شده‌اند، اما اين سرمايه‌گذاران با محدوديت‌هاي تحميلي واشنگتن مواجه شده‌اند.
بر اساس اعلام مؤسسه اف دي‌اي ماركتس، سرمايه‌گذاران خارجي در سال 2016، در 59 پروژه جديد به ارزش 12 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه بيشتر از ميزان سرمايه گذاري‌هاي انجام شده در طي شش سال قبل بوده است.
در حالي كه تحريم‌هاي غرب مانع از آن شده خارجي‌ها به صورت علني با ايران تجارت و سرمايه‌گذاري كنند و بسياري از زيرساخت‌ها و بخش‌هاي صنعتي ايران در انتظار سرمايه‌گذاري هستند، اين كشور در ماه‌هاي اخير نتوانسته هيچ‌گونه سرمايه‌ خارجي‌اي جذب نمايد.
به‌رغم لغو تحريم‌ها سرمايه‌گذاران امريكايي همچنان از ورود به بازار ايران محروم هستند. بر اساس برجام، واشنگتن تحريم‌هاي ثانويه عليه ايران را كه عمدتاً عليه اشخاص و شركت‌هاي غير امريكايي طرف معامله با ايران اعمال مي‌شود، لغو كرده است. اما اكثر تحريم‌هاي يكجانبه دولت امريكا عليه اتباع و شركت‌هاي امريكايي همچنان پابرجاست.
برخي از كالاهاي محدود امريكايي مي‌توانند با كسب مجوز دولت امريكا به ايران صادر شوند، اما بخش عمده‌اي از تجارت با ايران و همچنين تأمين مالي پروژه‌هاي مرتبط با اين كشور ممنوع است. يكي از اين استثناها به شركت بوئينگ اجازه داده كه به شركت ايران اير هواپيما بفروشد.
تقابل بين دولت دونالد ترامپ و ايران در طي هفته‌هاي اخير با تلاش ترامپ براي وضع محدوديت‌هاي مهاجرتي عليه اتباع ايران و چند كشور مسلمان ديگر بالا گرفته است. هرچند ممكن است سرمايه‌هاي محدودي وارد اقتصاد ايران شود، اما مطمئناً ايران هنوز فاصله زيادي با عادي‌سازي روابط تجاري و ديپلماتيك با غرب دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار