کد خبر: 843538
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
درحالي كه منطقه شرق دور در چند ماه اخير بعد از انتخاب ترامپ و به واسطه اظهارات ضد‌چيني‌اش و همينطور قدرت‌نمايي موشكي كره شمالي در برابر مانورهاي تحريك‌كننده امريكايي‌ها در آن منطقه، شاهد دور جديدي از تنش‌ها ميان امريكا و متحدانش بوده است، به نظر مي‌رسد دولت ترامپ تحركاتي را آغاز كرده باشد كه هدف از آن كاهش تنش با چين و تحت فشار گذاشتن كره شمالي باشد. وزير امور خارجه امريكا قرار است در تور آسيايي خود به كره‌ جنوبي، ژاپن و چين و براي توقف برنامه‌هاي اتمي و موشكي پيونگ يانگ با مقامات اين سه كشور به گفت‌وگو بپردازد.
 
ركس تيلرسون روز گذشته سفر آسيايي خود را با ژاپن آغاز و در توكيو با شينزو آبه، نخست‌وزير اين كشور ديدار كرد. برنامه‌هاي ژاپن به منظور ارتقاي دفاع موشكي و احتمال استقرار سامانه تاد در اين كشور با مقام‌هاي توكيو از محورهاي اصلي گفت‌و‌گوي طرفين بوده است
وزير خارجه امريكا قرار است در سفر خود به آسيا به پكن هم برود و دولت چين را متقاعد كند كه اقدامات بيشتري را براي تحت فشار قرار دادن كره شمالي با هدف متوقف كردن برنامه‌هاي اتمي و موشكي‌ اين كشور انجام دهد.
 
ماه آتي ميلادي شي جينپينگ، رئيس‌جمهوري چين نيز به امريكا مي‌رود تا با دونالد ترامپ، همتاي امريكايي خود ديدار و گفت‌و‌گو كند.  اما بنا بر گزارش رويترز فرصت و شانس براي تيلرسون در متقاعد كردن دولت پكن در انجام اقدامات بيشتر به منظور متوقف كردن برنامه‌هاي اتمي و موشكي دولت پيونگ يانگ به نظر سخت و دشوار است چون پكن از استقرار سامانه دفاع موشكي تاد امريكا در كره جنوبي به‌شدت خشمگين شده است. چين حتي به دنبال اعمال فشار بر كره جنوبي براي توقف اين اقدام،  است.  امريكا هدف از استقرار اين سامانه را مبارزه با تهديدات كره شمالي عنوان كرده است اما پكن اين اقدام را مداخله در موازنه قواي منطقه تلقي مي‌كند . تيلرسون همچنين ديروز در سئول در حالي با هوآنگ كيو آهن، رئيس‌جمهور موقت و نخست‌وزير كره جنوبي ديدار كرد كه  اوضاع سياسي در اين كشور به دليل استيضاح پارك گئون هاي، رئيس‌جمهوري نابسامان است.  يكي از مقام‌هاي دولت واشنگتن گفته كه موضع تيلرسون درباره سپر دفاع موشكي تاد تغيير نكرده است اما گفته كه فضا براي نوعي همكاري براي روابط بهتر و بيشتر با چين درباره كره شمالي باز و مهياست.
 
وزير خارجه امريكا روز شنبه در چين است و با رئيس‌جمهوري اين كشور، يانگ جيه‌چي، مشاور دولت و همچنين وانگ يي، وزير خارجه اين كشور به گفت‌و‌گو مي‌پردازد.
 
ادامه تهديد نظامي عليه پيونگ يانگ
ناو هواپيمابر «كارل وينسون» امريكا كه براي اولين بار ناو  در رزمايش ساليانه مشترك با كره جنوبي به شبه جزيره كره اعزام شده بود، روز چهارشنبه (ديروز) به كره جنوبي رسيد.  كره جنوبي و امريكا هر سال به مدت يك ماه رزمايش نظامي مشترك با حضور صدها هزار نيروي نظامي و تجهيزات متعددي در شبه جزيره كره برگزار مي‌كنند.
 
از سوي ديگر مقامات كره شمالي به تمامي نيروهاي مسلح اين كشور دستور دادند براي جنگ آماده شده و در مقابله با هرتجاوزي نفوذناپذير باشند.  به نوشته يك روزنامه كره اي، اين اقدام پيونگ يانگ در راستاي تلاش‌هاي اين كشور براي پاسخ‌گويي به رزمايش مشترك كره جنوبي و امريكا در شبه‌جزيره كره است.
 
ملك سلمان در پكن و نشانه‌هاي نرمش چين
مدتي است كه عربستان در سياست تحريك مخالفان امريكا به مصالحه با واشنگتن نقش دلال مالي را بازي مي‌كند؛ نقشي نظير مذاكرات چندي پيش آنها با روس‌ها و دادن وعده‌هاي ميليارد دلاري به مسكو براي تغيير موضع در سوريه. ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان كه اخيراً سفر تاريخي خود را به كشورهاي آسيايي آغاز كرده، روز چهارشنبه وارد چين شد تا با مقامات اين كشور درباره روابط دوجانبه و تحولات بين‌المللي صحبت كند.
 
وانگ‌ يي، وزير خارجه چين در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: سفر ملك سلمان بن عبدالعزيز به پكن پيام مثبتي به كشورهاي منطقه و جامعه جهاني و نشان دهنده تمايل پكن و رياض براي تقويت همكاري استراتژيك و حفظ صلح منطقه‌اي است.  وي گفت: رئيس‌جمهور چين مذاكرات رسمي را با ملك سلمان براي تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مسائل مشترك برگزار خواهد كرد.
همچنين نخست‌وزير چين روز چهارشنبه سخناني به زبان آورد كه حاكي از آمادگي چين براي نرمش نشان دادن دربرابر امريكاست. لي كچيانگ گفت كه پكن خواهان جنگ تجارتي با امريكا نيست و بر لزوم مذاكرات بين دو طرف به منظور دستيابي به تفاهم تأكيد كرد.
نخست‌وزير چين، در كنفرانس خبري سالانه‌اش در پايان نشست سالانه پارلمان چين اظهار كرد: ما نمي‌خواهيم شاهد هر گونه جنگ تجاري ميان دو كشور امريكا و چين باشيم. اين اتفاق منجر به عدالت بيشتر در تجارت دو كشور نخواهد شد.
 
وي خاطر نشان كرد: طرف چيني اميدوار است روابط ما صرف‌نظر از هرگونه مانعي كه بر سر راهش ظاهر شود به حركت در مسيري مثبت ادامه دهد. ما ممكن است شيوه‌هاي آماري متفاوتي داشته باشيم اما من معتقدم ما هر اختلاف نظري هم كه داشته باشيم مي‌توانيم كنار يكديگر نشسته و مذاكره كرده و براي يافتن راه حل با هم همكاري كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار