کد خبر: 843534
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
آخرين اظهارنظر سال 95 ظريف درباره برجام آميخته‌اي از يك اعتراف و يك قلب واقعيت بود. آخرين اظهارنظر سال 95 ظريف درباره برجام آميخته‌اي از يك اعتراف و يك قلب واقعيت بود. وزير خارجه كشورمان ديروز در پايان آخرين جلسه هيئت دولت گفت كه «بدعهدي امريكا قابل پيش‌بيني بود» اما...
ظريف: بدعهدي امريكا قابل پيش‌بيني بود
آخرين اظهارنظر سال 95 ظريف درباره برجام آميخته‌اي از يك اعتراف و يك قلب واقعيت بود. وزير خارجه كشورمان ديروز در پايان آخرين جلسه هيئت دولت گفت كه «بدعهدي امريكا قابل پيش‌بيني بود» اما اين اعتراف را كه پيش از اين كمتر با صراحت به آن اذعان مي‌كرد، به موضوع ديگري وصل كرد كه يك قلب واقعيت است: «ما براي اجراي دقيق برجام وقت زيادي را صرف كرديم» و نتيجه گرفت: «ما وقت زيادي براي برجام گذاشتيم چون بدعهدي امريكا را پيش‌بيني مي‌كرديم»!
 
منظور ظريف از «وقت زياد» چيست؟ بله يك سال مذاكره مي‌تواند زياد باشد اما نه براي هر عمل و اقدامي. چنانكه بيشتر منتقدان «عجله در مذاكره» را عامل حال و روز اين روزهاي برجام مي‌دانند. خود ظريف بيشتر از هر كسي با واژه «عجله» آشناست و مي‌داند در جريان مذاكرات به طرف مقابل هشدارهايي درباره نتيجه انتخابات مجلس يا رويگرداني مردم از دولت اعتدال در صورت شكست مذاكرات داده بود و اين يعني وصل كردن مذاكرات به يك مقطع خاص زماني و «عجله كردن» براي رسيدن به نتيجه سياسي و انتخاباتي مطلوب! بهتر است ظريف اين تناقص سخن خود را هم برطرف كند كه اگر بدعهدي امريكا برايتان قابل پيش‌بيني بود و به همين دليل وقت زيادي هم صرف كرديد، چرا از اين وقت زياد نتيجه نگرفتيد و حالا آثار بدعهدي را متحمل مي‌شويد؟! مگر نه آنكه صرف وقت زياد شما براي خنثي كردن بدعهدي‌ها قابل پيش‌بيني بود؟!
 
به گزارش مهر، محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تأكيداتي كه در حوزه سياست خارجي مبني بر همه جانبه‌گرايي داشته‌ايم، در سفرهاي خارجي همواره مد نظر داشته‌ايم كه كشورهاي همسايه مسلمان و همسو با كشورمان، مدنظر قرار گيرند. وي در ادامه با بيان اينكه اجراي برجام مهم‌ترين مسئله سياست خارجي ما بود، خاطرنشان كرد: ضرورت ايجاب مي‌كرد كه براي گرفتن حق و هر يك از حقوق‌مان كه بر روي كاغذ آنها را گرفته بوديم و با اجرايي شدن برجام، امريكايي‌ها روي كاغذ انجام داده بودند، اقدام و فشار بياوريم و در صحنه ديپلماتيك حضور داشته باشيم. وزير خارجه كشورمان با اشاره به اينكه در سال ۹۵ نكته‌اي كه وقت زيادي را از دستگاه ديپلماسي كشور گرفت، موضوعات منطقه‌اي بود، خاطر‌نشان كرد: در بحث سوريه مشاهده كرديد ايراني كه در سه يا چهار سال قبل در جلسات سوريه دعوت نمي‌شد، امسال يكي از سه پايه اصلي راه‌حل سياسي در سوريه است و ديگران از ما درخواست مشاركت مي‌كنند. ظريف در ادامه اظهار داشت: به هرحال ما اميدواريم در مجموعه تحركاتي كه در حوزه ديپلماتيك داشته‌ايم، در سال‌هاي آينده، همكاران من بتوانند با توفيق بيشتر اين مسير را ادامه دهند. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا هدف بلند‌مدت يا ميان‌مدتي در سال 95 داشته‌ايد كه انجام نشده باشد و در سال آينده آن را پيگيري خواهيد كرد، گفت: مهم‌ترين اولويت ما روابط با همسايگان بوده و در حوزه روابط با همسايگان به دليل سياست‌هاي غلط رژيم سعودي نتوانستيم آنقدر كه تمايل داشتيم و دوست داريم، با همه همسايگانمان از جمله دولت سعودي ارتباطات مثبت و سازنده‌اي داشته باشيم. در سال گذشته نه  به‌دليل كم‌كاري همكارانمان در دستگاه ديپلماسي بلكه به دليل سياست تنش‌طلبانه‌اي كه برخي از كشورهاي منطقه به ويژه عربستان سعودي داشتند، در اين حوزه توفيق كمتري داشتيم.
 
ظريف درباره خويشتنداري كشورمان در برابر تركيه گفت: ما در مقابل و روابط‌مان با همسايگانمان بر اساس تفاهم و احساس همسايگي استوار است و در اين احساس خويشتنداري نيز قسمت مهمي از اين الزام روابط همسايگي است و براي هيچ كشوري مهم‌تر از روابط با همسايگان چيزي نيست. وي خاطر‌نشان كرد: ما اميدواريم كه دوستان ما و برادرا‌ن‌مان در تركيه با نگاهي جدي‌تر نسبت به مسائل منطقه نگاه كنند و البته ما روابط بسيار خوب سياسي و اقتصادي اجتماعي با تركيه داريم و اميدواريم برخي از معضلات به تدريج مخصوصاً در رفتار منطقه‌اي تركيه حل شود. وزير امور خارجه درباره الزام وزارت خارجه براي جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور كه مصوبه مجلس شوراي اسلامي در بودجه سال 96 است، گفت: وزارت امور خارجه همواره اعتقاد درباره خدمت به ايرانيان، صرف‌نظر از اينكه در كجا باشند و جذب توانمندي‌هاي آنها كه اين توانمندي‌ها كه هم علمي و هم مالي و سرمايه انساني عظيمي است، اعتقاد داشته است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
اِ اِ اِ اِ !!!!!!! با این همه پیش بینی که کردی !اینجوری گند زدی به تمام زحمتهای چندین ساله ی دانشمندان هسته ای ؟اگه قابل پیش بینی نیود بالبخند وکمال لبخند و غنای 500%سخنان رئیس جمهور باد به غبغب میانداختی و اب دماغ غربیها را پاک میکردی !!!؟ و...تو... همچنان لبخند بزن که داداش اوباما وکاکو نتانیاهو برات شعر میخونن که اخم نکن بهت نمباد اونوقت دلم تورو نمیخواد !!!!!
واه واه واه الهی رئیست قربونت بره ! این همه لبخند میزدی !؟همش گَند بوده؟؟!!!
و امّا جماعت قدر نشناس ونادان ،علی علیه السلام را خانه نشین کرد تا چه رسد به اقامون سید علی که بخاطر شعار های شما ودلدادگی مردم به قولهای معاویه سفتها مجبور شد که اینجوری مردم را به خباثتهای امریکا ورفتار رذیلانه لیبرالها اگاه کند که هزینه اش درزمان ماهدر دادن زحمت دانشمندان هسته ای است ودرزمان علی علیه السلام هم تسلط بیدادگران برسرنوشت انسان بود که همچنان ادامه دارد.خداوند از خائنین به اسلام ونظام اسلامی نگذرد که بپای ان خونهای جوانانی ریخت که هریک به تنهائی به جماعت لیبرال واصلاح طلبان واوصولگرانماهای خناس میارزید!!!. یا الله!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
خدا را شکر بالاخره فهمیدی
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
«بدعهدي امريكا قابل پيش‌بيني بود»
جناب ظریف :
بارها و بارها عقلا ، این واقعیت که بارها به تجربه رسیده بود را اعلام نمودند ولی متاسفانه شما و اعضاء تیمتان و بزرگترهای شما برآن اصرار ورزیدید که باید کد خدا را دید و ده را چاپید....
بفرما ؛ اینهم کدخدا !!!!!!!!!!!
ای کاش یک عذر خواهی خشک و خالی از ............. بشود.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار