کد خبر: 843518
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
درست زماني كه روابط تركيه با متحدان ناتويي خود در غرب با تنش فزاينده‌اي مواجه شده مسكو از احتمال قرارداد فروش موشكي جديد به آنكارا پرده برداشت؛ مسئله‌اي كه مي‌تواند بيش از پيش باعث تعميق بي‌اعتمادي بين تركيه و كشورهاي غربي شود.
روزنامه ايزوستيا به نقل از سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه نوشت: ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه درباره فروش سامانه‌هاي موشكي اس۴۰۰ به آنكارا گفت‌وگو كردند. همچنين ديميتري پسكوف، سخنگوي مطبوعاتي رئيس‌جمهور روسيه به اين روزنامه گفت: طرف‌هاي ذي‌ربط درباره اين موضوع گفت‌وگو خواهند كرد. رئيس شركت «روستك» روسيه هم اعلام كرد كه تركيه در راستاي مذاكرات براي خريد سامانه‌هاي اس۴۰۰ تمايل خود را به دستيابي به وامي از سوي روسيه براي پرداخت هزينه اين قرارداد اعلام كرده است. الكساندر فومين، معاون وزير دفاع روسيه نيز دو هفته پيش اعلام كرده بود مسكو مذاكراتي را با آنكارا درباره وارد كردن سامانه‌هاي اس۴۰۰ برگزار مي‌كند اما دو طرف هنوز به توافقي در اين زمينه دست نيافته‌اند. فيكري ايشيك، وزير دفاع تركيه قبل از اين اعلام كرده بود آنكارا با مسكو درباره مسئله خريد اين سامانه‌ها كه مسكو تا به اين لحظه آن را تنها به نزديك‌ترين دوستان و همپيمانان خود داده، مذاكره مي‌كند.
 
احتمال توافق تركيه و روسيه درباره فروش اس 400 در حالي منتشر مي‌شود كه روابط آنكارا با متحدان خود در اروپا به شدت وارد تنش شده است. بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه با تداوم مناقشه ميان كشورش با هلند بر سر ممنوع كردن تجمع‌هاي انتخاباتي وزيران دولت تركيه خواهان عذرخواهي هلند از بابت اعمال اين ممنوعيت شد. مناقشه ميان تركيه و هلند روز شنبه گذشته بعد از آن بالا گرفت كه مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه اجازه برپايي تجمع انتخاباتي در شهر روتردام هلند در حمايت از اصلاحات قانون اساسي تركيه و رأي مثبت به اين اصلاحات در همه‌پرسي را پيدا نكرده و مقامات هلند به هواپيماي حامل وي اجازه فرود آمدن در خاك كشورشان را ندادند. پس از آن نيز اخراج فاطمه بتول سايان، وزير امور اجتماعي و خانواده دولت تركيه از هلند تحت اسكورت پليس وجلوگيري از ورود وي به كنسولگري تركيه در شهر روتردام به اختلافات پيش آمده ميان دو كشور دامن زد. درپي تنش‌هاي به وجود آمده ميان هلند و تركيه، رئيس‌جمهور تركيه دستور داد توافق خواهرخواندگي دو شهر استانبول و روتردام لغو شود. اردوغان طي سخنراني در جمع مردم «افيون» با بيان اينكه به نخست‌وزير دستور داده به توافق خواهرخواندگي دو شهر پايان دهد، گفت: «ريشه مشكلات كنوني در داخل اروپا واقع شده كه از هر كسي و هر چيز خارجي مي‌ترسد، مانند ترك‌ها و مسلمانان.»
 
در واكنش به اين مواضع مقامات تركيه «پتر آلتماير» رئيس دفتر صدراعظم آلمان سياستمداران تركيه را تهديد كرد كه به آنها اجازه ورود به آلمان داده نخواهد شد. وي ضمن انتقاد از سياست‌هاي انتخاباتي مقامات تركيه‌اي در آلمان همچنين به مقايسه سياست‌هاي كشورش با نازي‌ها واكنش نشان داد.
 
آلتماير در اين مورد به فونكه مدين گروپه گفت: «ممنوعيت سفر آخرين اقدام است كه ما چنين حقي خواهيم داشت. دولت آلمان مقايسه با نازي‌ها و اتهامات عجيب و غريب را تحمل نخواهد كرد. تركيه هميشه به ارزش‌هاي بزرگي اشاره مي‌كند كه احترام كشورش را از بين نمي‌برد اما آلمان هم افتخار خود را دارد.» مخالفت دولت‌هاي اروپايي با برگزاري سخنراني و تجمعات تبليغاتي مقامات تركيه در كشورهايشان براي جمع كردن رأي مثبت به تغيير قانون اساسي در همه‌پرسي 27 فروردين، باعث عصبانيت بيش‌ از حد آنكارا شده به گونه‌اي كه حتي اروپا را تهديد به تحريم مي‌كند. سخنان «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه مبني بر مقايسه سياست‌هاي آلمان و هلند با سياست‌هاي نازي‌ها از جمله موارد تنش‌آفرين بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار