کد خبر: 843513
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
وحدت فرهنگي در سايه شبكه‌هاي اجتماعي نتيجه داد
براي اولين بار در ايران، حوادث چهارشنبه آخر سال 40 درصد كاهش داشت
نویسنده: نیره ساری

طبق پيش‌بيني‌ها كمپين‌هاي همكاري مردم با اورژانس و آتش نشاني نتيجه داد و امسال مردم تهران و ساير نقاط كشور، چهارشنبه آخر سال آرام‌تري را پشت سر گذاشتند.
سه شنبه شب يكي از آرام‌ترين و كم حادثه‌ترين شب‌هاي چهارشنبه‌آخر سال در سال‌هاي گذشته بود؛ اين را جلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران گفت كه از ميان شعله‌هاي آتش و آوار پلاسكو سربر آورد و مستقيم و پيوسته با مردم سخن گفت و اغراق نيست اگر بگوييم آن ايام همه ايرانيان در داخل و خارج چشم به وي دوخته بودند تا   تازه‌ترين اخبار و اطلاعات را از حادثه تلخ قلب تهران دريابند.
 
تقدير و تشكر سازمان آتش نشاني از شهروندان
ملكي در ادامه با تقسيم بندي حوادث چهارشنبه‌آخر سال به دو بخش، از كاهش بي‌سابقه و چشمگير آتش‌سوزي در كارگاه‌هاي توليد مواد محترقه در بخش حوادث قبل از چهارشنبه خبر داد و در ادامه افزود: امسال حوادث شب چهارشنبه‌آخرسال بسيار كاهش يافته است و سه‌شنبه شب 133 حادثه مربوط به اين شب اتفاق افتاد كه آتش‌نشانان بلافاصله توانستند اقدامات لازم را انجام دهند.
 
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه تمامي عوامل آتش‌‌نشاني سه‌شنبه شب در آماده‌باش 100درصدي بودند ولي با همكاري مردم و فرهنگ‌سازي مناسب، آمار حوادث كاهش چشمگيري پيدا كرد كه جا دارد از شهروندان تقدير و تشكر شود.
 
كاهش محسوس مصدومان چهارشنبه آخر سال در تهران
همچنين كامران رزاقي، رئيس اورژانس اداره كل درمان استان تهران نيز گفت: بر اساس اين آمار تعداد كل مصدومان نسبت به چهارشنبه سوري سال گذشته كاهش محسوسي داشته است.
در حالي كه شهر تهران هرساله پرچمدار بيشترين آمار تلفات و مصدومان چهارشنبه  آخر سال مي‌شود، سردار حسين ساجدي‌نيا، فرمانده انتظامي پايتخت نيز با اشاره به آرامش نسبي چهارشنبه پاياني امسال، از همكاري مردم تقدير و تشكر كرد و كاهش 15 درصدي تماس با مركز 110 پليس تهران ناشي از حوادث چهارشنبه سوري نسبت به سال گذشته خبر داد.
علاوه بر اين، معاون عمليات اورژانس كشور نيز سال 95 را اولين سالي معرفي كرد كه تعداد حوادث چهارشنبه آخر سال نسبت به سال‌هاي گذشته افت 30 تا 40 درصدي داشته است.
در ادامه پيرحسين كوليوند، رئيس اورژانس كشور نيز گفت: بر اساس آخرين بررسي‌ها آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال2 هزار و  351 نفر بوده كه نسبت به سال گذشته 40 درصد كاهش داشته است.
 
علاوه بر اينكه آمارهاي رسمي حكايت از نتيجه بخش بودن فرهنگ‌سازي مردم در برگزاري نسبتاً صحيح سنت ديرينه چهارشنبه سوري را مي‌دهد، اوضاع نسبتاً آرام شهرها قبل از مراسم چهارشنبه آخر سال نيز حكايت از همكاري مردم در تشكيل و پيوستن به كمپين‌هاي مختلف «نه به چهارشنبه خطرناك» داشت.
 
نتيجه بخش بودن يك وحدت فرهنگي در فضاي مجازي
از سوي ديگر به‌رغم آنكه بسياري از شهروندان خوشبختانه پايبندي خود را به پيماني كه در قالب كمپين «نه به چهارشنبه سوري» بستند، نشان دادند اما بازهم بودند كساني كه در شهر تهران و ساير استان‌هاي كشور حوادث تلخي را رقم زدند. به رغم اين باز هم با در نظر گرفتن آمار كلي مي‌توان از نتيجه بخش بودن يك وحدت فرهنگي اطمينان حاصل كرد.
پويش‌ها و كمپين‌هاي «نه به چهارشنبه خطرناك»  بعد از حادثه پلاسكو، مسئوليت و تعهد اخلاقي در خصوص اهميت ايمني در زندگي و نحوه درست شادي كردن را اعلام و اثبات كرد، از آنجايي كه هر كاري قواعد خاص خود را دارا است لذا شادي كردن هم بايد در چارچوب قواعد خود برگزار شود.  از سوي ديگر بايد اين وجه ماجرا را هم در نظر گرفت كه شبكه‌هاي اجتماعي يكي از كاركردهاي مثبت خود را با نجات جان و مال مردم بروز دادند؛ چراكه قطعاً بدون اين شبكه‌هاي اطلاع رساني و كمپين‌هاي ايجاد شده، شايد امسال هم در چهارشنبه آخر سال مانند سال‌هاي گذشته مجبور بوديم حوادث تلخ ديگر و بعضاً بدتري را تجربه كنيم اما يك پويش مردمي و يك وحدت حداكثري در فضاي مجازي نشان داد كه فرهنگ‌سازي مي‌تواند تا حد زيادي از حوادث و تلفات جاني و مالي بكاهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
همانطور که اشاره شده دو عامل حادثه پلاسکو و اطلاع رسانی شبکه مجازی نقش مهمی در عدم استقبال یا احتیاط اتش بازی داشته . اتش بازی مخصوص جوانان است و شبکه مجازی هم در اختیار انهاست پس در سال های اینده نشر تصاویر ویرانگر و وحشتناک بر اثر اتش بازی در فضای مجازی نقش مهم باز دارنده از این کار خواهد داشت. به امید چهار شنبه سوری های امن و سالم
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
0
0
سئوال :
آیا ابلاغهایی که فرمانده محترم ناجا در این خصوص مبنی بر دستگیری خاطیان ، بازداشت در طول تعطیلات و... اجرائی شد یا همانند دیگر ابلاغیه ها و دستورات و بخشنامه ها در قالب حرف بود نه عمل؟؟؟!!!!!!
یکی از مشکلات اساسی مسئولان ما این است که حرف و شعار الا ماشاءالله ولی از عمل .... چه عرض کنم.....
ایکاش پاسخی قانع کننده بشنویم ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار