کد خبر: 843473
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
برای هفتمين بار طرح جابربن حيان در مدارس سطح كشور اجرا شد.
مینا رضاسلطانی
 برای هفتمين بار طرح جابربن حيان در مدارس سطح كشور اجرا شد.
مريم شمس‌الدين تكيه، آموزگار پايه پنجم و رابط پژوهش دانش‌آموزي دبستان شاهد شهيد دهقان با اشاره به اهميت تحقيق و پژوهش در يادگيري دانش‌آموزان گفت: تحقيق و پژوهش در يادگيري مطالب و دستيابي به اصول علمي براي دانش‌آموزان بسيار كار‌آمد است و بايد كلاس درس را طوري سازماندهي كنيم كه مبناي تمام فعاليت‌هاي دانش‌آموزان مشاركت باشد و در اين بين نقش پژوهش و تحقيق بسيار مهم است. سنگ بناي هر فعاليتي اگر در دوره ابتدايي گذاشته شود در بزرگسالي به موفقيت بيشتري دست مي‌يابد، پس خوب است كه ما از همين دوران ابتدايي كودكان خود را به پژوهش و مطالعه عادت بدهيم تا در بزرگسالي دانشمنداني توانا داشته باشيم. وي با اشاره به اينكه اين هفتمين سال طرح جابر مي‌باشد، گفت: خوشبختانه از هفت سال گذشته طرح بسيار خوبي به نام پروژه علمي جابربن حيان در مقطع ابتدايي شروع شد البته در سال‌هاي اول در مدارس محدودي اجرا مي‌شد و نتايج خيلي خوبي به همراه داشت ولي در ساليان بعد با نگاه گسترده‌تري به مقوله پژوهش‌هاي دانش‌آموزي روال كار گسترده‌تر شد. در راستاي اهداف طرح جابربن حيان و با استناد به سخنان مقام معظم رهبري كه فرمودند: «فضاي علمي كشور بايد فضاي توليد و ترويج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد.» بر آن شديم كه در راستاي پرورش محققان كوچك اقداماتي را انجام دهيم و برنامه‌ريزي دقيق و مدون داشته باشيم.
وي در ادامه افزود: با توجه به پتانسيل‌هايي كه دانش‌آموزان و معلمين دارند در اين سال‌ها با حمايت‌هاي مديريت محترم آقاي علي امرايي توانسته از بين مدارس ابتدايي منطقه ۴ تهران در سطح منطقه و استان حائز مقام شود. لازم به ذكر است كه پروژه‌هاي علمي جابربن حيان در يك بازه زماني مشخص و طبق برنامه‌ريزي كه از طرف دفتر دبير‌خانه كشوري جابربن حيان به مدارس ابلاغ مي‌شود و شيوه‌نامه اجرايي آن از آبان ماه قابل اجرا مي‌باشد و طي چند نشست توجيهي كه با معلمين داريم و شناخت اهداف و رويكردهاي مطرح شده اقدام به معرفي گروه‌هاي دانش‌آموزان و ارائه موضوع از طرف دانش‌آموزان مي‌كنيم.
در اين مرحله هدايت دانش‌آموزان پژوهشگر شروع مي‌شود و بسترهاي مناسب جهت تحقيق درباره موضوعات و رفع ابهاماتشان انجام مي‌شود. پروژه‌ها در قالب‌هاي گوناگوني ارائه مي‌شوند و دانش‌آموزان از پايه اول تا ششم مي‌توانند در آن شركت كنند؛ قالب‌هاي پروژه‌هاي دانش‌آموزي عبارتند از طبقه‌بندي نمايش علمي كه با سه زير‌گروه مدل، تحقيق، نمايش و آزمايش و طراحي و ساخت يك ايده نو در سال تحصيلي گذشته (96- ۹5) با توجه به مشكل كم‌آبي و محيط‌زيست با همفكري دانش‌آموزان شعاري را براي نمايشگاه مدرسه‌اي تهيه كرديم و با شعار بازيافت طبيعت، بازتواني طبيعت تمام پروژه‌هاي خودمان را با درنظر گرفتن بازيافت و مواد بازيافتي طراحي كرديم تا به نوعي بتوانيم صرفه‌جويي را آموزش دهيم‌. دانش‌آموزان نگاه خاصي به بحران آب نيز داشتند و توانستند در قالب طراحي و ساخت توجه خاصي به اين مهم داشته باشند. نتيجه حاصل از اين نمايشگاه‌ها و انجام تقريباً پنج ماه مداوم تحقيق و پژوهش برگزيده شدن سه طرح از بين 145مدرسه شركت‌كننده در منطقه ۴ آموزش و پرورش بود كه مرحله بالاتر صعود كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر