کد خبر: 843448
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
چشم اميد کشاورزان شادگاني به تحقق طرح هاي اقتصاد مقاومتي است
طي سالهاي اخير کم آبي و خشکسالي به اصلي ترين دغدغه و مشکل صنعت کشاورزي در بسياري از شهرهاي و استانهاي کشور تبديل شده است. مشکلي که تنها معلول تغييرات جوي و کاهش بارندگي و مصرف بي قاعده منابع ابي نيست و در بسياري استانها ردپاي سوء ميريت و نبود نگاه کارشناسي در استفاده صحيح و بهينه از منابع وجود بيش از عوامل طبيعي خودنمايي مي کند. مدتهاست کشاورزي مناطق جنوب خوزستان از جمله منطقه شادگان و نخيلات کهن سال آن روبرو نابودي است. آن هم در شرايطي که چندين نهر در اين منطقه جاري است که مي تواند بخش اعظمي از زمين هاي زراعي منطقه را سيراب کند. با اين حال سالها لايروبي اين انهار به عنوان راهکاري ضروري براي احياي کشاورزي شادگان مورد بي توجهي قرار گرفت و زمين هاي زراعي خشک و باير شدند.
مريم احمدي

در حالي که بسياري از کارشناسان حوزه کشاورزي معتقدندنجات کشاورزي و نخيلات بلند قامت شادگان در گرو انجام به موقع و موثرعمليات لايروبي انهار اين منطقه است اما اين مهم سالهاست مورد بي توجهي قرار گرفته و مسئولان مربوطه با توسل به بهانه هاي واهي و نخ نمايي چون بي پولي و کم اعتباري و نبود امکانات، دست روي دست گذاشتند تا به امروز که بيش از نيمي از 57 هزارهکتار از اراضي قابل کشت شادگان باير و هزارها اصله نخل بي حاصل شده است.

وضعيتي که رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در خانه ملت آن را بحراني اعلام کرده و در اين خصوص مي گويد: درهیچ جایی از خوزستان به‌اندازه شادگان موضوع آب در کانون توجه نیست و اين مسئله به دغدغه دائمی و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در پیگیری‌ها تبديل شده است.

بنا به گفته مجید ناصری‌نژاد يکي از دلايل اصلي کمبود اب کشاورزي و در پي ان کاهش کيفي و کمي محصولات کشاورزي و نخيلات شادگان افت فشار اب در مسير رودخانه ها و انهار به دليل وجود موانعي چون زباله هاي، زائدات و پسماندهاي کشاورزي است که با لايروبي به موقع انهار قابل پيشگيري است.

اقداماتي نصفه و بي حاصل

سال گذشته در پي کاهش شديد ميزان توليد خرما از نخلستان هاي شادگان و باير شدن هزاران هکتار از اراضي کشاورزي موجي از نگراني در بين شادگاني ها ايجاد شد و بالاخره مسئولان را بر ان داشت تا براي لايروبي همه نهرهاي شادگان پاي کار بيايند.همان زمان نعمت اله آلبوغبیش معاون فرماندار شادگان در اين خصوص اعلام کرد:علیرغم کمبود اعتبارات در سال زراعی جاری تقریبا همه انهار فرعی شادگان لایروبی شده یا در حال لایروبی است. با اين حال اين به رغم اينکه عمليات لايروبي با بيل مکانيکي و تجهيزات مناسب انجام شده بود اما انگونه که بايد نتيجه قابل قبولي در پي نداشت چرا که به اين اقدام بسنده کردند و لزوم اصلاح الگوی مصرف توسط کشاورزان و متولیان امور آب و کشاورزی، ضرورت تامین آب موردنیاز کشت های مستمر بویژه باغات و نخیلات شادگان و صرفه جویی در مصرف اب، توجه به ميزان برداشت از ذخيره سدها و منابع ابي موجود، به حال خود رها شد!

اين شرايط سبب شد سال گذشته هم کشاورزان و نخيل داران دست خالي بمانند و تعدادي از انها حرفه ابا و اجدادي و حتي خانه و کاشانه خود را رها کردند وبراي يافتن شغل و منبع درامد جايگزين به شهرهاي اطراف پناه بردند.

چشم اميد شادگاني به طرح هاي اقتصاد مقاومتي

در حالي که سال به سال وضعيت کشاورزي شادگان بدتر شده و ميزان برداشت محصول به اهنگ سريعي در حال کاهش است، احياي انهار و در پي ان نخلستان هاي شادگان در چارچوب طرح هاي اقتصاد مقاومتي قرار گرفته و مسئولان شهر وعده جا گرفتن دوباره صنعت کشاورزي را به اهالي داده اند.

احیای 2000هکتار زمین کشاورزی و 450هزار اصله نخل از جمله اقداماتي بود که بنا به گفته مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در دستور کار قرار گرفته است.

جبار حمادی در اين خصوص مي گويد: به علت کمبود اعتبارات در سال‌های گذشته امکان لایروبی تمام انهار که به علت رسوبات و سبز شدن علف‌های هرز مسدود شده بودند میسر نبود، به همین علت در چارچوب اقتصاد مقاومتی با پیگیری‌های نماینده شهرستان، فرمانداری شهرستان و جهاد کشاورزی زمینه همکاری و تعامل میان شرکت نفت و مدیریت جهاد کشاورزی شادگان در جهت لایروبی و احیای مجدد انهار شهرستان فراهم شد.

بنابه گفته اين مسئول از مردادماه سال جاری تا دي ماه حدود 30کیلومتر لایروبی انهار شادگان توسط بیل‌های تامین شده از شرکت نفت و لايروبي 20کيلومتر ديگر از محل اعتبارات جهادکشاورزي و بیل‌های تامین شده از سوی سازمان آب و برق و قرارگاه سپاه انجام شده است.

اقداماتي که به احياي بيش از 2هزار هکتار زمين و هزاران اصله نخل انجاميده است. ناصری‌نژاد نيز در خصوص اين اقدامات مي گويد: گرفتن بیل مکانیکی از نهادهایی مانند شرکت نفت، سازمان آب و برق، قرارگاه کربلا، شرکت نیشکر فارابی و دیگر نهادها که به‌ طورمعمول هیچ وظیفه‌ای برای لایروبی رودخانه‌ها ندارند سبب به نتیجه رسیدن این کار شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، این در حالی است که در چند سال اخیر هیچ‌گونه لایروبی صورت نگرفت و قسمت‌های زیادی از مسیر نهرهای آب مسدود شده بود.نماينده مردم شادگان در مجلس مي افزايد: ثمره این فعالیت گسترده افزایش برداشت محصولات و رونق کشاورزی در سال‌های آینده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار