کد خبر: 843413
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
در آستانه فرارسيدن ايام تعطيلات نوروزي "کليد به دستان" در شهرهاي شيراز و همدان در سايه نبود نظارت و برخورد قانوني فعاليت ازادانه خود را اغاز کرده اند
هر سال با فرارسيدن ايام تعطيلات و آغاز موج سفر در کشور، بازار" کليد به دستان" و" کارتن به دستان" شهرهاي توريستي و گردشگر پذير هم رونق مي گيرد. افرادي که با اجاره منزل مسکوني، آپارتمان يا سوئيت هاي شخصي گردشگران و مسافران را به سمت خود مي کشند و با فعاليت بي قيد و بندشان کسادي مسافرخانه ها، هتل ها و مهمانپذيرهاي مجاز و در پي آن بي رونقي صنعت گردشگري اين مناطق توريستي را رقم زده اند. اگرچه پديده نوظهور"کليد به دستان" و "خانه هاي اجاره اي شخصي" چند سالي است مشکلات و ناهنجاري هاي اجتماعي فراواني به همراه داشته اما در سايه بي توجهي و عدم نظارت صحيح و مداوم مسئولان تعداد اين اقامت گاه هاي غيرمجاز و سودجوياني که ازاين راه کسب منفعت مي کنند درشهرهايي چون شيراز، همدان و برخي استانهاي شمالي با رشد قارچ گونه اي روبرو شده است

مريم احمدي

در استانه فرار سيدن ايام نوروز، برخي افراد محلي و ساکنان شهرهاي توريستي از جمله شيراز و همدان همچون سالهاي گذشته در تدارک جذب مسافر در حال پهن کردن بساط خود در خيابانهاي ورودي شهر هستند.از چند روز مانده به شروع تعطيلات، "کارتن به دستان" در فاصله چند متر از هم گوشه خيابان هاي اصلي شهر ازادانه صندلي و ميز کوچک خود را قرار مي دهند و منتظر ورود مسافر مي مانند تا قبل ازپا گذاشتن به مرکز شهر، اقامتگاهشان را انتخاب کنند! اقامتگاهي که بدون هيچ مجوز قانوني وشايد تنها با کمي قيمت پايين تر از مراکز اقامتي مجاز شهر نصيبشان مي شود.

اين در حالي است که اين افراد محلي بدون هيچ منعي به تبليغات در سايت ها و شبکه هاي مجازي و حتي نصب نوشته هاي تبليغات برروي در و ديوار نقاط مختلف شهر هم مي پردازند تا از اين طريق کار و بارشان رونق بيشتري بگيرد. وضعيتي که اين روزها در شهر توريستي شيراز به وضوح مشاهده مي شود و بنابه گفته مسئولان شهر شيراز عامل اصلي کسادي بازار صنف مسافرخانه داران و مهمانپذيرهاي اين شهر در دو سه سال اخير شده است.

کسب سود بدون هيچ زحمت و هزينه اي

رئیس اتحادیه مسافرخانه‌داران و مهمانپذیرهای شیراز در اين خصوص با بيان اينکه رشد قارچ‌گونه خانه‌های مبله در شیراز سبب شده درصد اشغال مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهای ما به 20 تا 25 درصد تنزل کند.

هدایت فرهادی معتقد است فعاليت آزادانه "کليد به دستان" شيراز علاوه بر اينکه کسب و کار هتل داران و مهمانپذيرها را کساد کرده، مانع جذب سرمايه گذار بخش گردشگري در شيراز نيز شده است. وي مي افزايد: سرمایه‌گذاران با دیدن این وضع برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و اقامتی این کلان‌شهر رغبت نشان نمی‌دهند!

در حالي که هتل ها و مراکز اقامتي سالانه 35 درصد درامد خود را صرف پرداخت ماليات و عوارض مي کنند، اما مالکان اين خانه هاي مبله بدون صرف هيچ هزينه و مالياتي در ايام تعطيلات سود کلاني به جيب مي زنند. ضمن اينکه اين اماکن بدون ثبت هيچ نشان و دريافت مجوزي مي توانند امنيت گردشگران را نيز به مخاطره بيندازد.

پرواضح است که این افراد هیچ مجوزی برای این کار دریافت نکرده اند و کار آنها غیرقانونی است و از انجا که نظارتي بر روي مکان هاي اجاره داده شده توسط اين افراد وجود ندارد استفاده از خانه های شخصی آنها مي تواند مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورد. موضوعي که در سالهاي گذشته بارها از سوي مراجع قضايي و امنيتي مورد هشدار و تاکيد قرار گرفته است.

سید موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس دراين خصوص با تاکید بر اینکه اجاره خانه‌های مبله که تبلیغات آن بر روی در و دیوار شهر است به هیچ وجه مورد تایید ما نیست گفت: به مسافران توصیه می‌شود برای حفظ امنیت و آرامش خود از این خانه‌ها استفاده نکنند.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز با تاکيد بر برخورد قاطع با اجاره‌دهندگان این خانه‌ها گفت: برخورد با این پدیده شوم از مطالبات شهروندان است به همین منظور شعب ویژه‌ای در دادسرا و دادگاه برای رسیدگی این پرونده‌ها تشکیل شده است.

وی گسترش فساد را یکی از نتایج زیان‌بار منازل مبله دانسته و افزود: منازل مبله به محلی امن برای مخفی شدن متهمین متواری و خطرناک تبدیل شده است.

بايد برخورد شود!

ناگفته نماند در برخي شهرها و مناطق گردشگرپذير، کمبود مراکز اقامتی و نرخ بالای هتل‌ها شرایطی را فراهم کرده تا افراد با درآمد کم ناچار شوند براي اسکان به اين مراکز غيرمجاز روي بياورند ، وضعيتي که در سايه بي نظارتي ها راه را براي جولان افرد سودجو ، دلالان اقامتگاه هموار کرده است .

واضح است که افزايش چشمگير و روز افزون مراکز اقامتي غير مجاز در سالهاي اخير انگشت اتهام را بيش از پيش به سمت قصور و اهمال متوليان امر نشانه مي رود. مسئله اي که قطعا با نظارت دقيق نمي توانست به اين حد گستردگي و فعاليت ازادانه و بي قيد وبند برسد. اين موضع حالا به دغدغه اي براي برخي صاحبنظران حوزه گردشگري و برخي نمايندگان مجلس تبديل شده است. چندي است نمایندگان مردم در مجلس و صاحبنظران حوزه گردشگری تاکيد مي کنند بايد هر چه سريعتر با مراکز اقامتی غیرمجاز گردشگری برخورد شود و از طرفی برای رفع کمبود ظرفیت اقامتی کشور، برای ایجاد مراکز متنوع اقامتی، به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تسهیلات ارزان قیمت ارائه شود.

نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در اين خصوص مي گويد:" باید برای نظام‌مند شدن خدمات رسانی به گردشگران و متولیان این عرصه، با خانه‌های غیرمجاز اجاره‌ای برخورد شود زیرا چنین اماکنی می‌توانند سبب اختلال در امنیت شوند و حتی زمینه بروز مشکلات فرهنگی-اخلاقی را بوجود بیاورند".

اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است باید با مراکز اقامتی غیر مجاز برخورد قانونی شود و در این بین برای رونق صنعت گردشگری، اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به منظور ساخت هتل انجام شود.

مسعودی مي افزايد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نسبت به ساماندهی مراکز اقامتی اقدام جدی انجام داده و با همکاری دستگاه‌های متولی اقدام به شناسنامه‌دار کردن این مراکز کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار