کد خبر: 843412
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
جاي دوري نرويد
از زماني كه انسان آفريده شد، جسم او شكل گرفت و روح به آن دميده شد، از همان ابتدا روح و روانش با جسمش پيوند خورد و...
نويسنده:‌فرشاد حيدري
 
 
 
از زماني كه انسان آفريده شد، جسم او شكل گرفت و روح به آن دميده شد، از همان ابتدا روح و روانش با جسمش پيوند خورد و بدين ترتيب هرگاه مشكلي براي جسم به‌وجود آمد، روان وي را نيز آزار داد و بالعكس، روح و روان پاكي كه خداوند متعال و مهربان به ما هديه داده بود، جسم بي‌جانمان را زنده كرد و وظيفه ما اين بود كه از جسم خود به عنوان ابزاري براي رسيدن به درجات كمال و تكامل و تعالي روان بهره ببريم ولي آن طور كه بايد و شايد از جسم و روان خود مراقبت نكرديم. با گذشت زمان و صنعتي شدن جوامع بيشتر انسان‌ها از جسم به عنوان ابزاري براي رسيدن به لذت و اميال دنيوي استفاده كردند. براي رسيدن به آرامش روح و روان به كار بيشتر، خوردني‌هاي متنوع، خانه، ماشين، پول و... متوسل شدند، اما آيا آرامش واقعي با اين اهداف به دست خواهد آمد؟ اصلاً آرامش چيست؟ چگونه مي‌توان به آن رسيد؟ و بسياري سؤالات ديگر كه شايد پاسخ به آنها در گذار از يك سال زندگي و ورود به سال جديد به آرامش بيشتر ما كمك كند.
 
 
مي‌توان به آرامش رسيد
 
 
به دست آوردن آرامش در زندگي و رسيدن به آن، امروزه دغدغه بسياري از افراد و جوامع است. زيرا در جامعه پر استرس و پر از مشكل امروز، افراد زمان كمي را براي اهميت دادن به خود اختصاص مي‌دهند اما با همين زمان كم كسب آرامش و رسيدن به آرامش در زندگي با روش‌هاي مختلف امكانپذير است. توانايي مديريت احساسات و خونسرد ماندن در هنگام فشارهاي عصبي با عملكرد شما ارتباط مستقيم دارد.
 
 
آرامش چيست؟
 
 
آرامش رواني چيست؟ كينزبرگ در تعريف آرامش رواني مي‌نويسد: «تسلط و مهارت در ارتباط صحيح با محيط، به ويژه در سه فضاي عشق، كار و تفريح.» در واقع با اين تعريف توانايي و مهارت انسان در به دست آوردن آرامش بسيار مهم است، با توجه به دو ويژگي مهم عقل و اختيار كه به انسان اعطا شده اين ما هستيم كه با انتخاب‌هاي درست و عاقلانه و پذيرفتن مسئوليت انتخاب‌هايمان آرامش را به ارمغان خواهيم آورد.
 
 
ايمان و آرامش روان
 
 
بسياري از مكاتب روانشناسي، هدف اصلي خود را رهايي انسان از اضطراب و ايجاد احساس امنيت در او مي‌‌دانند. از بين تلاش‌هاي بسياري كه براي پيشگيري از بروز نگراني و در نتيجه آن، افسردگي و براي روان‌درماني افراد مضطرب به عمل آمده، برخي روانشناسان به تأثير دين و ايمان در سلامت روان اشاره دارند و آن را بسيار مهم مي‌دانند.
 
 
نقش جامعه در ايجاد آرامش و كاهش بزهكاري
 
 
مهم‌ترين هدف قوانين بشري ايجاد فضاي امنيت و آرامش براي شهروندان است. يكي از وظايف حكومت‌ها در قبال افراد جامعه ايجاد امنيت و حفظ آرامش عمومي مردم است. معمولاً كشورهايي كه از آرامش و امنيت داخلي و خارجي بيشتري بهره مي‌برند آمار بزهكاري و آسيب‌هاي اجتماعي در آنها كمتر است. يكي ديگر از نقش‌هاي حكومت در ايجاد آرامش دروني جامعه، احترام به قانون و اجراي درست آن است. احترام به قانون عملاً احترام به جامعه است. اين احترام معمولاً دو طرفه است. هم افراد جامعه بايد به قانون احترام بگذارند و هم حكومت و مسئولان كه اين امر ارتباط مستقيمي با كاهش جرم در جامعه دارد. يكي از اين مسائل مشكلات اقتصادي افراد و نبود ثبات اقتصادي در جامعه است كه ارتباط زيادي با بيكاري و مهاجرت افراد به شهرهاي بزرگ و حاشيه‌نشيني آنها دارد.
 
 
 
 آرامش همين نزديكي‌هاست
 
 
 
به سادگي مي‌توان نتيجه گرفت كه فقر فرهنگي در نبود تعليم، تربيت، ادب، دانش، علم و معرفت نهفته است كه اگر اين مسائل در خانواده‌ها و كودكان و نوجوانان ناديده گرفته شود، خيلي سريع خود را در جامعه نشان خواهد داد و يكي از مهم‌ترين عوامل به وجود آمدن نابهنجاري‌ها و بزهكاري‌هاي متعددي خواهد شد و همين موضوع باعث بر هم خوردن آرامش جامعه خواهد شد كه خود ارتباط مستقيمي با آرامش افراد جامعه دارد.
 
 
قدردان داشته‌هايتان باشيد
 
 
افراد آرام مراقب داشته‌هايشان هستند و مي‌دانند كه از دست دادن به مراتب دردناك‌تر از به دست نياوردن است. پس روح قدرداني را در خود پرورش دهيد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند سطح هورمون كورتيزول (همان هورمون استرس كه آرامش ما را ربوده) با قدرداني كاهش مي‌يابد، اين امر در اديان آسماني با عبادت و سجده شكر انجام مي‌پذيرد.
 
 
زندگي در اينجا و اكنون
 
 
در اينجا و اكنون زندگي كنيد، گذشته به تاريخ پيوسته و از آينده هم خبري نيست. بنابراين مانند دوران كودكي در زمان و مكان حال زندگي كنيد و از هيچ لحظه آن غافل نشويد. مسلماً آينده نيز محصول رفتار اينجا و اكنون شما خواهد بود. بنابراين به جاي دل‌نگراني براي آينده و حسرت براي گذشته با تدبير در زمان حال، زندگي را بسازيد.
 
 
يك كليشه عالي: «مثبت فكر كنيد»
 
 
اين جمله كليشه‌اي تمام روانشناسان است، اما واقعاً قدرت فكر را ناديده نگيريد و به اين توصيه عالي روانشناسان توجه كنيد. نتايج حاصل از مطالعات روانشناسان بيانگر اين واقعيت است كه آنچه شما فكر مي‌كنيد در رفتار شما نمود پيدا مي‌كند. بنابراين براي اينكه زندگي مثبتي داشته باشيد ابتدا لازم است مثبت فكر كنيد سپس تابش فكرتان را در زندگي و رفتارهايتان خواهيد ديد، در ثاني افراد مثبت هميشه ديگران را جذب خودشان مي‌كنند و اين امر به همه ثابت شده افرادي كه دوستان بسياري دارند زندگي آرام و شادي را مي‌گذرانند.
 
 
به اندازه بخوابيد
 
 
وقتي خواب هستيد، مغزتان استراحت مي‌كند. كم‌‌خوابي باعث افزايش ترشح هورمون كورتيزول (هورمون استرس) مي‌شود. متخصصان سلامت خواب كمتر از ۶ ساعت را كم‌خوابي و خواب بالاي ۹ ساعت را پر‌خوابي گويند‌‌‌‌. سعي كنيد‌‌خواب خود‌‌ را به ساعات شب و تاريكي هوا منتقل كنيد‌‌ و از بيد‌‌ار ماند‌‌ن تا سحر و جايگزين كرد‌‌ن خواب روزانه به جاي شبانه پرهيز كنيد‌‌. بهترين زمان براي رفتن به رختخواب بين ساعات 9 تا 11 شب و بهترين زمان براي بيدار شدن بين ساعت 5 تا 7 صبح توصيه مي‌شود.
 
 
براي خودتان زمان بگذاريد
 
 
افرادي كه هيچ وقتي براي خودشان ندارند، معمولاً رفتارهاي آشفته‌اي دارند. لازم است كه شما هر روز زماني را به خودتان اختصاص دهيد و اجازه ندهيد وقت‌تان فقط براي ديگران هزينه شود. افرادي كه به خودشان احترام مي‌گذارند، معمولاً آرامش رفتاري بيشتري دارند.
 
 
غر زدن دشمن آرامش است
 
 
بله درست متوجه شديد، غر نزنيد. اگر قبول كرده‌ايد كاري انجام دهيد پس غر زدن‌تان فقط مانع آرامش شما در انجام آن عمل خواهد بود و وقتي عملكردتان خوب نباشد نمي‌توانيد از خودتان راضي باشيد. بنابراين آرامش‌تان به هم مي‌ريزد و اين موضوع مانند يك دور باطل ابعاد ديگري از زندگي‌تان را نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
 
 
مسئوليت‌پذير باشيد
 
 
واژه مورد علاقه من در زندگي مسئوليت‌پذيري است. افرادي كه مسئوليت رفتارهايشان را مي‌پذيرند انسان‌هاي قابل اتكايي هستند، وقتي ديگران به شما و توانايي‌هايتان اعتماد مي‌كنند كه بدانند شما سطح مسئوليت‌پذيري بالايي داريد و مسلماً اين ويژگي شما را به انساني موفق تبديل خواهد كرد. توصيه من به بسياري از افراد مضطرب و غرغرو اين است كه شجاعانه مسئوليت رفتارها و كارهايتان را بپذيريد و منتظر تأثير شگفت‌انگيز آن در سطوح مختلف زندگي‌تان باشيد. اما در پايان هرگاه احساس استرس كرديد كافي است كه به فضاي باز برويد و كمي هواي تازه ‌تنفس كنيد و به آرامي نفس بكشيد. اين فعاليت ساده اثري قدرتمند براي آرام كردن دارد. لازم نيست جاي دوري برويد، آرامش همين نزديكي‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر