کد خبر: 843402
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
با اينکه "انجمن صنفی کارگران" از سال 89 پیگیر طرح ساماندهی کارگران است اما به دليل موازی کاری با "شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی" گرهی از مشکلات این قشر باز نشده
در آخرین روزهای سال کارگران فصلی و ساختمانی در زنجان که همواره جزو اقشار آسیب پذیر جامعه بوده اند امسال هم با جيب خالي به استقبال نوروز می روند. کارگرانی که در این گرانی و وضعيت اقتصادي موجود با مشکلات مالي بسيار دست و پنجه نرم می کنند و همچنان چشم انتظار کمک و همیاری مسئولان هستند. بالا بودن تعداد بیکاران در استان زنجان را به راحتی می توان در میدان هایی که کارگران فصلی در آنجا جمع می شوند ،دید. مناطقی همچون دروازه ارک زنجان به عنوان متصل کننده شمال و جنوب شهر و نیز میدان لاله در بخش جنوبی شهر زنجان به عنوان نقاطی پر رفت و آمد شهروندان همواره محل تجمع روزانه کارگرانی است که در گرمای تابستان و سرمای زمستان ساعتها منتظر کار فرمایانی هستند که برای یک روز و یا چند ساعت آنها را به کار گرفته و گرهی از مشکلات فراوان آنها را بگشایند. آنچه در این مناطق پر رفت آمد همواره شاهد آن بوده و برای بیشتر شهروندان آزار دهنده است ،حضور چشمگیر کارگران فصلی و ساختمانی است که هیچ گاه در زنجان ساماندهی نشده اند .

صحرا رضایی

حتی در این روزهای پایانی سال که خیابانهای شلوغ و پر رفت و آمد نشان از رسیدن عید نوروز و خرید های های نوروزی است ؛ باز هم می توان چند تایی از کارگران فصلي را دید؛ پیر و جوان با نایلون آذوقه و ابزار در دست کنار خيابان ايستاده اند تا ماشینی از راه برسد و کارگر بخواهد و برای یک روز هم که شده آنها را بر سر کار ببرد. تا دسترنج ی یک روز بتواند دردی از آنها را دوا کرده و براي تامين مايحتاج اوليه خانواده شرمنده انها نشوند. اين در حالي است که کارگران از مزایایی چون همچون در آمد پایدار ، بیمه ، پاداش و عیدی بی بهره هستند .

بسیاری از کارگران فصلی بیمه نیستند

محمد صادقی یکی از این کارگران فصلي است که سالهاست به عنوان کارگر ساختمانی مشغول کار است .وی با اشاره به اینکه بیمه نیستم و درآمد آنچنانی هم ندارم، می گوید : روزمزد بودن قراردادهای شفاهی بین کارگر و کارفرما و نبود امنیت شغلی و نیز بیمه از مهمترین مشکلات کارگران فصلی وساختمانی است . وی مي افزايد: متاسفانه حوادث ساختمانی بیشتر مواقع منجر به فوت یا نقص عضو می شود و این موضوع مهمتر از دستمزد پایین است چرا که نداشتن بیمه، کارگران را در معرض خطرهای جدی قرار می دهد.

صادقي با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی زیر پوشش هیچ قانونی نیستند می افزاید :به ناچار در این جا جمع می شویم بسیاری از کارگرانی که در اینجا مشاهده می کنید ، دارای مشکلاتی همچون مشکلات من هستند . این کارگر زنجانی با اشاره به نزدیکی ایام عید نزدیک و مشکلات فراوان این قشر می گوید : گرانی و نبود کار واقعاً به قشرهای همچون کارگران ساختمانی فشار مضاعف وارد می کند.وی با اشاره به اینکه زندگی سختی دارم مي گويد : چاره ای ندارم باید هر روز به دنبال کار باشم که در حال حاضر ساخت و ساز به شدت افت کرده و کارفرمایی وجود ندارد که بخواهد از کارگر استفاده کند .

27 هزار کارگر ساختمانی در استان زنجان وجود دارد

طبق ماده 18 قانون کسب و کار ساماندهی کارگران برعهده تشکل های صنفی است و انجام کارهای مربوط به کارگران را باید تشکلهای شکل گرفته از کارگران انجام دهند.علیرغم آنکه "انجمن صنفی کارگران" از سال 89 پیگیر طرح ساماندهی کارگران است اما متاسفانه موازی کاری این انجمن با "شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی" در استان هیچ گاه نتوانسته است گرهی از مشکلات این قشر آسیب پذیر را بگشاید.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با بیان اینکه بر اساس گواهی مهارتی صادر شده توسط فنی وحرفه ای 27 هزار کارگر ساختمانی در استان زنجان وجود دارد می گوید: بیمه کارگران ساختمانی نیز از سال 84 کلید خورده است وامسال با پیگیری تامین اجتماعی استان تعداد افراد تحت پوشش بیمه به 20 هزار نفر خواهد رسید.رزاق محمدی در ادامه با اشاره به پایش بیمه شدگان در ادامه می افزاید: پیگیر‌های لازم برای افزایش سهمیه در استان‌هایی همچون تبریز و زنجان که تعداد کارگران یدی در آنها زیاد است انجام شده است که با موافقت انجام شده تمامی کارگران ساختمانی در زنجان تا پایان سال تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه در زمان حاضر 19 هزار و 500 کارگر ساختمانی در سطح این استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند افزود: با همکاری انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان، طی پایش های مستمر انجام شده، بیمه سه هزار و 500 نفر از افرادی که به اسم کارگر ساختمانی تحت پوشش قرار گرفته بودند حذف شد و به جای آنان کارگران واقعی جایگزین شدند. مسعود علیاری گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال جاری همه کارگران ساختمانی استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

تجمع برای یافتن کار هر روز در این شهر تکرار می شود

کارگران فصلی به عنوان یکی از اقشار جامعه همواره در حاشیه بوده و مشکلات آنها جدی گرفته نشده است .بنا به گفته مسعود محمدی کارشناس مسایل بیمه ای، حوادث ساختمانی بیشتر مواقع منجر به فوت یا نقص عضو می شود که این موضوع برای کارگران و خانواده های آن ها هزینه هایی دارد .وی می گوید: روزمزد بودن قراردادهای شفاهی بین کارگر و کارفرما و نبود امنیت شغلی از دیگر مشکلات این قشر است که لزوم توجه به موضوع کارگران فصلی را بیش از پیش نمایان می کند .

این کارشناس از کارگران ساختمانی و فصلی به عنوان شهروندانی یاد می کند که همیشه در حاشیه مانده اند و در ادامه می افزاید:هر چند ممکن است تجمع اعتراضی کارگران باعث ناراحتی مردم و مسئولان شود اما این تجمع برای یافتن یک کار چند ساعته هر روز در این شهر تکرا می شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه به‌دلیل تخلفات صورت گرفته، پالایش کارگر از غیرکارگر ضروری است می گوید: تامین‌اجتماعی موظف است تا در بحث بیمه کارگران ساختمانی اقدامات لازم را انجام دهد که در این زمینه برای هر استانی سهمیه خاص در نظر گرفته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار