کد خبر: 843389
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
تونل اسپژ که قرار بود سه ساله تكميل شود، حالا تنها با 10 درصد پيشرفت راکد باقي مانده است
كاهش فاصله تهران تا لرستان ،وايجاد راه ارتباطي بين بروجرد والشتر واز همه مهمتركاهش تصادفات رانندگي از جمله عواملي بود كه موجب شد تا مسئولان استان لرستان اقدام به حفر اين تونل وكشيدن جاده از داخل آن كنند،اين درحالي بود كه با ايجاد اين مسيرواتمام پروژه چهار خطه فیروزآباد - الشتر، شهرستان سلسله به عنوان یک کریدور در مسیر محور شرق به غرب قرار خواهد گرفت. با تمام اين مزايا كه اجراي اين طرح داشت ،اما مشكلاتي از قبيل ، تغيير پيمانكار دركنارمتغيير بودن شرایط جوی موجب شد تاباوجود قول سه ساله براي ساخت اين پروژه مهم، ادامه كار درهاله اي ازابهام قراربگيرد. به طوري كه چندروزقبل رئیس اداره راه و شهرسازی الشتر با اشاره به اين كاستي ها از تعطیلی ساخت تونل "اسپژ" تا زمان رفع مشكلات خبردهد.
محمدرضا سوري

محورالشتر به بروجرد به دلیل نداشتن سطح ایمنی لازم همواره یکی از محورهای حادثه خیز اين شهرستان بوده است لذا اين مهم دركنار كوتاه كردن 100 كيلومتر ي مسير استان لرستان تا تهران موجب شد تا ساخت واجراي تونل اسپژ كه از منطقه اي به اين نام عبور مي كند در دستور كار قرار بگيرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی الشتر دراين خصوص به "جوان" مي گويد:«كوتاه كردن لرستان به تهران وكاهش تلفات رانندگي کاهش تقریبا یک ساعته محور الشتر به بروجرد وقراردادن شهرستان سلسله به عنوان یک کریدور در مسیر محور شرق به غرب ازجمله مواردي بود كه باعث شد تا ساخت اين تونل از سوي مسئولان استان مورد تاييد قرار بگيرد.» ‌جلیل امیری مي افزايد:«سرانجام خردادماه سال گذشته بود كه اين طرح به تصويب رسيد وقرارشد ظرف مدت سه سال ساخته وآماده بهره برداري شود.»

مزاياي ايجاد تونل اسپژ

رونق اقتصادي وگردشگري وارتباط مردم اشتر با شمال استن لرستان از جمله مزايايي بود كه موجب شد تا ساخت آن مورد توجه ويژه مسئولان قرار بگيرد. فرماندارالشتر دراين خصوص به" جوان " مي گويد:«ايجاد تونل اسپژ در محورالشتر به بروجرد در رونق اقتصادی و گردشگری استان و اين شهرستان تاثير مثبتي دارد. »

غلامرضا سليماني با اشاره به مشكلات موجود درمحور فعلي اين شهرستان كه دارای نقايص زیادی است،می افزاید:« طولانی بودن وغير استاندارد بودن مسیر ازجمله مسائلي بودكه به شدت مسئولان را در ساخت اين تونل مصمم كرد.» وي با اشاره به كوتاه شدن مسير الشتر به بروجرد ادامه مي دهد:« ازآنجا كه محور ارتباطی الشتر به بروجردمسير طولاني است و 145 کیلومتر طول دارد لذا با ساخت تونل محور الشتر - بروجرد به 82 کیلومتر کاهش خواهد یافت.»

البته به گفته سليماني از آنجا كه دو شهرستان سلسله و بروجرد از منطقه پرسگ می گذشت که به علت حادثه خیز بودن اين مسير مسدود شد، ودرحال حاضر مسیر ارتباطی این دو شهرستان ازگردنه معروف "اسپژ" می گذرد که به علت موقعیت خاص منطقه، نیاز به حفر تونل در این محور احساس می شد لذا تمام اين مسائل دست به دست هم داد تاساخت اين تونل در دستور كار قرار بگيرد.

بروز مشكلات درمراحل اوليه اجراي طرح

بررسي ها نشان مي دهد ،تونل اسپژ به عنوان تنها پروژه ملی شهرستان سلسله با دارابودن ۲ هزار و ۱۰۰ متر طول و بیش از ۹ متر عرض، دارای دولاین سواره ۶۵ متری و دو شانه یک متری است و ارتفاع تونل با تاسیسات، تهویه و روشنایی نیز ۷۰ متر است که براي ساخت آن در مجموع ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد و ساخت آن نيز به شرکت جهاد نصر لرستان سپرده شد.

درحالي كه قراربود اين پروژه مهم درظرف سه سال ساخته شود، اما بروزمشكلات ريزودرشت سبب شد تا پس ازحفريك پنجم اين تونل كار تا زمان نامحدودي تعطيل شود وادامه كاردرهاله اي ازابهام قرار بگيرد. رئیس اداره راه وشهرسازی الشتربا تاييد اين مشكلات مي گويد:«درحالي كه قراربود اين طرح مهم ظرف سه سال تمام شود اما برخي مشكلات موجب توقف اجراي آن شد.»

امیری مي افزايد:«سرانجام پس از اجرا شدن 10 درصد اين پروژه برخي مشكلات ازقبيل تغيير پيمانكار ،دركنارمتغيير بودن شرایط جوی ومسايل ديگر دست به دست هم داد تا ادامه اين طرح درهاله اي از ابهام قرار بگيرد.» وي ادامه مي دهد:« درحال حاضر تنها460 متر از طول 2080 متري تونل "اسپژ" حفر شده است وادامه كار درهاله اي از ابهام قرار دارد.»

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی درخصوص مشكلات پيش آمده براي ادامه كار وتكميل اين پروژه به "جوان "مي گويد :« درحالي كه قراربود اين طرح مهم سه ساله تكميل شود، امابه موقع تزريق نشدن اعتبار مورد نياز وبروز برخي مشكلات درزمان ساخت سبب شد تا اين مهم تنها 10 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد.»

علي رستميان درخصوص حل اين مشكل مي افزايد:« در سفر ریاست جمهوری به استان، این پروژه به عنوان یکی از مطالبات مردم شهرستان معرفی و نسبت به تامین اعتبار لازم برای اتمام این پروژه قول مساعد داد شد كه امیدواریم با تامین اعتبارات لازم، هرچه سریع تر شاهد اجرایی شدن و بهره برداری از پروژه مذکور باشیم.»

وي با اشاره به اينكه درحالي كه كمتر از ده روز تاپايان سال باقي مانده اما هيچ اعتباري براي ساخت اين پروژه تزريق نشده است ادامه مي دهد:« آخرین صورت کارکرد تایید شده پیمانکار بالغ بر 50 میلیارد ریال است اين درحالي است كه تنها قسط اول پیش‌پرداخت كه به مبلغ 32 میلیارد ریال بوده به پيمانكار داده شده است ودرحال حاضر به اوبدهكاريم لذا درصورت تامين نشدن اعتبار مورد نياز بايد از گزينه هاي ديگري براي اجراي اين طرح استفاده كنيم.»

لذا با توجه به اين موضوع تجربه نشان مي دهد ،تامين نشدن بودجه ساخت اين مكانها موجب شده تا هزينه آن از طريق بالابردن عوارض وازجيب مردم تامين شود كه به عنوان نمونه مي توان از نرخ عوارضی آزادراه خرم‌آباد-پل زال شامل 11 هزار تومان برای خودروهای سواری است وبزرگراه قزوين رشتنيز با5500تومان بالاترين نرخ را به خود اختصاص دادند كه اين موضوع مي تواندموجب نارضايتي رانندگان عبوري واستفاده ازمسيرهاي جايگزين شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار