کد خبر: 843378
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
مدیرکل شیلات اردبیل:
مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل گفت: ما به یک مطالعه جامع آبزی‌پروری در استان اردبیل نیاز داریم تا براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولید در این حوزه شایسته و مناسب عمل کنیم.

میر آرمان واعظی در گفت‌و گو با خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اظهار کرد: ما همه ساله در اواخر اردیبهشت یا خردادماه نسبت به جمع‌بندی آمار و اعلام میزان دقیق تولید اقدام می‌کنیم و انتظار می‌رود امسال نیز این جمع‌بندی را در دو ماه اول سال آینده انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته مجموع تولید آبزیان ما هشت هزار و 800 تن در بیش از 460 مزرعه پرورش ماهی در آب‌های طبیعی، نیمه طبیعی و استخرهای تیپ و دو منظوره بوده است.

مدیرکل شیلات و آبزیان استان گفت: در سال‌جاری شش میلیون انواع ماهی سردابی و گرمابی در شش کارگاه و مزرعه تکثیر پرورش ماهیان رهاسازی شده و بیش از 30 میلیون تخم چشم زرد تحویل متقاضیان شده است.

واعظی خودکفایی استان اردبیل را در تولید بچه‌ ماهی‌های سردابی یادآور شد و افزود: ما نه تنها در این زمینه نیاز استان را تأمین می‌کنیم بلکه از لحاظ تکثیر بچه ماهیان سردابی و ذخیره ژنتیکی در این زمینه جایگاه خاصی را داریم به طوریکه در کارگاه کلاردشت انواع ماهیان اصلاح شده ما مورد تکثیر و پرورش قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: یک میلیون قطعه ماهی زینتی تکثیر کردیم که در گونه‌های مختلف شامل 16 گونه تخم‌گذار زمینه پرورش ماهیان زینتی فراهم آمده است.

 

پیش‌بینی تولید 9 هزار تن ماهی در اردبیل

مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 9 هزار تن تولید ماهیان سردابی و گرمابی را در 480 مزرعه راه‌اندازی شده در استان شاهد باشیم که 20 مزرعه از این تعداد امسال راه‌اندازی شده‌اند.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد:‌ در سال اقتصاد مقاومتی براساس اهداف پیش‌بینی شده تولید و پرورش 570 هزار قطعه ماهی در قفس شامل سد سبلان و گیوی پیش‌بینی شده بود که بخشی از این اهداف به خاطر بهره‌برداری شرب از سبلان تحقق پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد: ما برای سد گیوی با یک شرکت نروژی رایزنی داشتیم تا بین 500 تا یک‌هزار تن ماهی سردابی تولید کنیم.

واعظی تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس در سه سد ملا احمد، شورابیل و گیلارلو به شکل سنتی انجام می‌شود که در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده، امیدواریم 10 مزرعه نیز راه‌اندازی کنیم.

وی از افتتاح پنج طرح در دهه فجر و راه‌اندازی 10 مزرعه جدید خبر داد و گفت: به غیر از هفت استان ساحلی، وضعیت ما در تولید آبزیان در سطح کشور در جایگاه یازدهم یا دوازدهم کشوری است.

واعظی افزود: از نظر تولید ماهیان به نسبت منابع آبی رتبه هفت کشور را داریم و سازمان شیلات دو میلیون بچه ماهی سفید را به ما ارائه کرد تا در 20 مورد از آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی رهاسازی کنیم که این کار با اعتبار یک میلیارد تومان انجام شد.

وی ظرفیت بی‌نظیر شورابیل را در تولید شاه میگوی آب شیرین یادآور شد و بیان کرد: همه ساله چهار تن تولید در این زمینه داریم که بیشتر مواقع صادر شده و ارزش صادراتی آن نیز بالاست.

واعظی به تولید ماهیان خاویاری در سه نقطه استان به شکل پایلوت اشاره کرد و ادامه داد: در پارس‌آباد و با همکاری بخش خصوصی یکی از این طرح‌ها راه‌اندازی شده است.

مدیرکل شیلات و آبزیان استان اردبیل گفت: ‌در دهه فجر امسال پنج طرح در حوزه آبزی‌پروری شامل استخرهای 55 تنی در نمین، 10 تنی در مشگین‌شهر و دو پروژه به ظرفیت هر یک 35 تن در اردبیل در کنار کارگاه تکثیر سه میلیون بچه ماهی در مشگین‌شهر راه‌اندازی شد.

وی میزان اشتغال این طرح‌های افتتاحی را 20 نفر با سرمایه‌گذاری 19 هزار میلیارد ریال با اعتبارات دولتی و سه هزار و 800 میلیارد ریال اعتبارات بخش خصوصی یادآور شد و اضافه کرد: ما در توسعه آبزی‌پروری سه برنامه عمده را به طور کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار دادیم به طوریکه با تقاضای راه‌اندازی استخرهای دو منظوره موافقت شده و مطالعات دقیقی در آبزی‌پروری سد یامچی در حال انجام است.

واعظی ظرفیت آبزی‌پروری در سد یامچی را یک‌هزار و 400 تن اعلام کرد و ادامه داد: در مشگین‌شهر مطالعات جامع آبزی‌پروری انجام شده و در مجموع در استان اردبیل نیازمند مطالعات جامع آبزی‌پروری هستیم.

وی ظرفیت تولید این استان را بین 15 تا 30 هزار تن اعلام کرد و گفت: ما در شمال استان می‌توانیم پرورش ماهیان گرمابی و حتی سردابی را انجام دهیم به طوریکه این استان در تولید ماهیان سردابی یکی از قطب‌های کشور به غیر از استان‌های ساحلی به شمار می‌رود.

واعظی ضرورت حجم سرمایه‌گذاری کلان و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل را در کنار تدوین اطلس شیلات استان یادآور شد و افزود: ماهیان سردابی تولید شده در این استان با کیفیت عالی از بازارپسندی مطلوبی بهره‌مند هستند به طوریکه از لحاظ کیفیت، ماهیان سردابی این استان در رتبه‌های اول یا دوم قرار دارد.

وی تصریح کرد:‌ در دولت تدبیر و امید میزان تولیدات ما با رشد دو برابری از چهار هزار به هشت هزار تن افزایش یافته که یک شرایط مناسب و ممتاز را نوید می‌دهد.

 

راه‌اندازی بازار آبزیان در اردبیل

مدیرکل شیلات و آبزیان استان با اشاره به خرید و فروش ماهیان و ضرورت راه‌اندازی بازار آبزیان در اردبیل اظهار کرد: به دلیل برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها متأسفانه خاویارهای تقلبی که هیچ فرقی با پفک ندارند، از طریق مرز آذربایجان وارد استان اردبیل شده که نه تنها تقلبی محسوب می‌شوند بلکه مضرات زیادی برای افراد دارند.

واعظی در ادامه سخنان خود بیان کرد: فرهنگ مصرف در استان اردبیل بهبود یافته به طوریکه مصرف آبزیان در این استان با سرانه 10.5 کیلوگرم به هر نفر شرایط مناسبی پیدا کرده که از این لحاظ رتبه سوم کشوری را داریم.

وی این کار را در سایه تهیه و پخش برنامه‌های تلویزیونی، تولید و تهیه برنامه‌های آشپزی و آموزش 150 خوراک ماهی و نحوه طبخ آن به بانوان توصیف کرد و ادامه داد: 600 نفر روز از آموزش روش درست طبخ ماهی به اشکال مختلف بهره‌مند شدند.

واعظی رتبه اول شیلات استان را در جشنواره شهید رجایی یادآور شد و اضافه کرد: عملکرد شیلات استان اردبیل مورد ارزیابی قرار گرفته تا به عنوان دستگاه برتر رتبه ممتاز را بتوانیم به دست آوریم.

وی در مورد ماهی قرمز و برخی توصیه‌ها در نگهداری آن اظهار کرد: ضرورت دارد خانواده‌ها با شستشوی ماهیان قرمز اجازه ندهند فرزندانشان به ماهیان قرمز دست بزنند و اگر تماسی نیز با آن داشتند باید با آب و صابون دست‌های آنها را بشویند و مطمئن باشند ماهیان قرمز از حداقل انتقال بیماری مشترک ماهی با انسان برخوردار هستند.

واعظی گفت: ‌انتظار می‌رود در روزهای بعد از نوروز مردم در رهاسازی این ماهیان دقت داشته باشند تا آن را به جای رهاسازی در سدها و رودخانه‌ها در حوض‌های مخصوص رهاسازی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر