کد خبر: 843377
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
مدیرکل امور عشایری اردبیل:
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: در سایه همت دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر بیش از 276 پروژه با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان در جامعه عشایری غیرتمند استان اردبیل اجرایی و عملیاتی شده است.

قادر هنرمند در گفت‌و گو با خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اظهار کرد: عشایر استان اردبیل در قالب ایل شاهسون سومین ایل بزرگ در کشور محسوب می‌شوند به طوریکه شش درصد جمعیت استان اردبیل و 5.6 درصد جمعیت عشایری کل کشور را ایل شاهسون به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد:‌ عشایر استان اردبیل با 15 هزار خانوار و با جمعیت 80 هزار نفر در فصل قشلاقات در 572 قشلاق و در فصل ییلاقی در یک‌هزار و 527 اوبا در دامنه‌های سبلان، بزغوش و باغرو زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان به زندگی دامداری سنتی عشایر و نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی و بهره‌مندی از 60 درصد مراتع استان اشاره کرد و گفت: عشایر غیرتمند استان اردبیل سالانه 100 تن محصولات زراعی، 50 هزار تن شیر، 11 هزار تن گوشت قرمز، هشت هزار تن محصولات باغی، شش هزار تن پنیر، دو هزار تن پشم و 15 هزار متر مربع تولید صنایع دستی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

هنرمند مجموع تولیدات جامعه عشایری استان اردبیل را 320 هزار تن به ارزش 350 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در شاخص برخورداری جامعه عشایری از خدمات زیربنایی نیز باید گفت 98 درصد جامعه عشایری از برق، 60 درصد از سوخت فسیلی، 55 درصد از آب شرب و 50 درصد از راه مناسب بهره‌مند هستند.

وی عشایر اسکان ‌یافته را 3.4 درصد اعلام کرد و ادامه داد: طرح اسکان عشایر به سرعت در استان اردبیل در حال انجام است به طوریکه عشایر در طرح اسکان از زندگی یکجا، تبدیل زندگی دامداری به کشاورزی، دارا بودن مراتع در ییلاقات، تبدیل دام‌های سنتی به دام سنگین و تقویت اجرای طرح تعادل دام و مرتع، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک و مرتع و در مجموع بسترسازی در توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت‌ها زمینه‌های خوبی برای بهره‌برداران فراهم می‌آید.

هنرمند بیان کرد: ایل شاهسون در تولید محصولات لبنی رتبه سوم، تعداد خانوار رتبه چهارم، از نظر ایل در بین 120 ایل کشور رتبه سوم، مرتع رتبه چهارم، دام رتبه پنجم و جمعیت انسانی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه عشایر فداکار و ایثارگر استان اردبیل در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب 168 شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب کردند، گفت: این شهدا از اعتقادات دینی و مرزهای این کشور پاسداری کردند.

 

اجرای سه پروژه مهم برای توانمندسازی عشایر استان اردبیل

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اظهار کرد: در تقویت جامعه عشایری در بحث تولید به ویژه محصولات کشاورزی و اسکان عشایر سه پروژه مهم در شمال استان اردبیل در حال اجراست که شامل پروژه آج‌اشمه، فتحعلی و آبرسانی اژدر بیگلو است که علاوه بر تأمین آب شرب خانوارها با اجرای این طرح صدها هزار هکتار از اراضی عشایر به زیر کشت محصولات زراعی می‌رود.

هنرمند از ارائه خدمات به کوچندگان در قالب 27 پروژه شامل آبرسانی سیار و تسطیح و مرمت جاده‌ها اشاره کرد و گفت: همه ساله یک‌هزار و 700 کیلومتر از راه‌های عشایری در ایام کوچ تسطیح، مرمت و نگهداری می‌شود.

وی به انجام چهار مطالعه مناسب تفصیلی و نیمه تفصیلی در جامعه عشایری اشاره کرد و افزود: در سایه حمایت‌های دولت تدبیر و امید 276 پروژه در سه سال اخیر با اعتبار 28 میلیارد تومان در جامعه عشایری استان اردبیل اجرا شده است.

هنرمند به یکی از وظایف راهبردی در قالب آیین‌نامه ساماندهی و ستاد عشایر اشاره کرد و ادامه داد: باید در کنار جامعه اول و دوم یعنی شهری و روستایی، جامعه عشایری از امکانات زیرساختی نظیر آب، برق، گاز و مخابرات بهره‌مند شوند و 28 دستگاه متولی به وظیفه خطیر خود عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ‌در دولت تدبیر و امید و در سایه اجرای طرح‌های متنوع بیش از شش هزار خانوار عشایری از بهترین امکانات و تسهیلات استفاده کردند و بیش از 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیز در اختیار آنها قرار گرفته است.

هنرمند به برگزاری 37 جلسه استانی شورای عشایر با 358 مصوبه اشاره کرد و گفت: 345 پروژه در این حوزه‌ها در حال اجراست.

وی به پروژه عظیم پایاب خداآفرین و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری به همت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: این پروژه 10 هزار خانوار عشایری را در 150 قشلاق تحت پوشش قرار می‌دهد تا 62 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی تبدیل شود.

 

اصلاح نژاد دام عشایر در اولویت

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل به پوشش 40 درصدی بیمه جامعه عشایری اشاره کرد و ادامه داد: 45 درصد دام عشایر نیز بیمه شده‌اند.

هنرمند بهره‌مندی 305 خانوار عشایری را در استفاده از پانل‌های خورشیدی یادآور شد و اظهار کرد: چهار مدرسه در جامعه عشایری به همت نوسازی مدارس در حال احداث است.

وی با بیان اینکه سه شهرستان مشگین‌، خلخال و سرعین به عنوان پایلوت گردشگری و توریسم عشایر در این استان انتخاب شدند، تصریح کرد: در این مناطق با غذاهای سنتی و شرایط خاص زندگی از گردشگران پذیرایی می‌شود.

هنرمند به ارتقا سطح تشکیلات مدیریت عشایری به اداره کل در سایه همراهی مسؤولان کشوری و استانی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در اربعین حسینی جامعه عشایری استان با احسان 530 رأس گوسفند به کمک زائران بارگاه حسینی شتافتند.

وی به برنامه‌های در دست اقدام نیز اشاره کرد و افزود: در کنار خروج عشایر از تولیدات سنتی، سعی بر این است تا صنعت اکوتوریسم با محوریت جامعه عشایری توسعه پیدا کند تا با تکیه بر فرهنگ و آداب و رسوم سنتی بتوانیم زمینه توسعه حضور گردشگران را در مناطق عشایری شاهد باشیم.

هنرمند از اصلاح نژاد دام عشایر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی خبر داد و بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی این حرکت به افزایش دوقلوزایی و ارتقا تولید گوشت، شیر و سایر محصولات دامداران عشایری کمک کرده و در کنار آن تثبیت حقوق بهره‌برداران در قالب نظام بهره‌برداری مورد توجه قرار گرفته است.

وی از تولید 15 هزار متر مربع صنایع دستی به همت جامعه عشایری استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: از این لحاظ در جایگاه چهارم کشوری قرار داریم.

هنرمند آموزش و راه‌اندازی صندوق‌های خرد زنان را در ایجاد فرصت‌های اشتغال یادآور شد و اظهار کرد: با راه‌اندازی شش صندوق خرد زنان، تولیدات صنایع دستی جامعه عشایری تا دو برابر افزایش می‌یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر