کد خبر: 843309
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
تحريم دور چهارم آستانه
مخالفان سوري به نشست آستانه نيامدند تا تلاش‌هاي سياسي براي حل بحران سوريه در هاله‌ا‌ي از ابهام قرار بگيرد...
مخالفان سوري به نشست آستانه نيامدند تا تلاش‌هاي سياسي براي حل بحران سوريه در هاله‌ا‌ي از ابهام قرار بگيرد، هر چند دمشق بدون توجه به بن‌بست ديپلماتيك به تلاش‌هاي خود براي اعاده حاكميت مركزي بر وجب به وجب كشور چه از طريق مصالحه يا زور ادامه داده و در آستانه بازپس‌گيري كامل منطقه‌اي مهم در شهر مركزي حمص است؛ تحولي كه پيامدهاي مهم راهبردي براي دولت سوريه در پي خواهد داشت.
 
«محمد علوش» رئيس هيئت مذاكره كننده معارضان سوريه كه تحت حمايت رياض قراردارد، اواخر دوشنبه اعلام كرد كه شرايط لازم براي شركت در مذاكرات آستانه محقق نشده است، به همين دليل گروه‌هاي مسلح سوريه در اين مذاكرات حاضر نخواهند شد. همچنين «اسامه ابوزايد» سخنگوي معارضان به صورت قطعي اعلام كرد كه تصميم نهايي را گرفته‌اند و قصد ندارند در اين مذاكرات شركت كنند. مخالفان مي‌گويند دولت سوريه به تعهدات خود در توافق منطقه «الوعر» شهر حمص عمل نكرده و اين گروه به همين علت در دور بعدي مذاكرات آستانه شركت نخواهد كرد. غيبت مخالفان در نشست آستانه فرايند ديپلماتيك براي حل بحران سوريه را در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه سه دور قبلي نشست آستانه بنا بر گفته ناظران با موفقيت نسبي همراه بوده و در كاهش خشونت‌ها در بخش‌هايي از سوريه مؤثر بود. نشست‌هاي آستانه به نوبه خود پس از مشخص شدن نتيجه نبرد حلب صورت مي‌گيرد كه نقطه عطفي در جنگ سوريه محسوب مي‌شود.
 
اما نيامدن معارضان واكنش تند روسيه را در پي داشت و وزير خارجه اين كشور دلايل گروه‌هاي معارض و مسلح سوريه براي عدم حضور در مذاكرات آستانه را غيرقابل قبول خواند. «سرگئي لاوروف» افزود: «موضع معارضان سوريه درباره نشست آستانه غيرقابل انتظار بود. ما در حال بررسي اين موضوع هستيم». وي ادامه داد، وزارت دفاع اين كشور در حال استفاده از كانال‌هاي خود در تركيه براي برقراري تماس با سران نظامي معارضان سوريه است كه از حضور در مذاكرات آستانه خودداري كرده‌اند.  باوجود غيبت نمايندگان مخالفان، ديپلمات‌هاي حاضر در آستانه سعي كردند از فرصت موجود نهايت استفاده را ببرند. بشار الجعفري كه رياست هيئت سوري را در اين مذاكرات بر عهده دارد، اعلام كرد كه مذاكرات خوبي با هيئت روسيه درباره دستور كار نشست آستانه داشته‌اند. وي به الميادين گفت: تمايل داريم كه مذاكرات آستانه موفقيت‌آميز باشد؛ چه [گروه‌هاي معارض] حضور داشته باشند يا خير. اين ديپلمات سوري تصريح كرد كه هيئت سوري براي ديدار با معارضان به آستانه نرفته است، بلكه هدف اين هيئت ديدار با طرف‌هاي ضامن يعني روسيه و ايران است. الجعفري با اشاره به اينكه تركيه به عنوان طرف ضامن مسئول حضور معارضان در آستانه است، خاطر نشان كرد: مسئله جدايي معارضان از تروريست‌ها در صدر مذاكرات آستانه 3 است.
  
الوعر به دولت باز مي‌گردد
هر چند فرايند ديپلماتيك با تحولات اخير در هاله‌ي از ابهام قرار گرفته است اما گزارش‌هاي منتشرشده از داخل سوريه حاكي از اعاده حاكميت مركزي بر بخش‌هاي مهمي ازسوريه است. فارس گزارش داد، سرانجام پس از كش و قوس‌هاي فراوان «طلال برازي»، استاندار حمص از امضاي توافق آتش‌بس در محله «الوعر» خبر داد. بر اساس توافق مذكور، معارضان مسلحي كه مايل به پيوستن به روند آشتي ملي و بر زمين گذاشتن سلاح نيستند، از هفته آينده به همراه خانواده‌هايشان اين محله را به مقصد شمال سوريه ترك خواهند كرد. استاندار حمص در حالي از امضاي توافق و برقراري آتش‌بس در محله «الوعر» خبر داد كه اين توافق بازتاب ميداني و سياسي متعدد و تأثيرگذاري بر تحولات سوريه خواهد گذاشت.
 
با امضاي توافق و برقراري آتش‌بس در محله الوعر، شهر حمص به طور كامل و تمام از وجود عناصر مسلح و گروه‌هاي تروريستي پاكسازي خواهد شد و اين به معناي رهايي اهالي محله الوعر از محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي گروه‌هاي مسلح در تردد به مناطق ديگر شهر است. شهر و استان حمص براي دولت و ارتش سوريه به اين جهت كه از لحاظ جغرافيايي در مركز سوريه قرار گرفته و ارتباط‌دهنده استان‌‌هاي شمالي به استان‌هاي جنوبي اين كشور مي‌باشد، اهميت بسياري دارد. سيطره كامل ارتش سوريه بر حمص به معناي قطع ارتباط مهم‌ترين و اصلي‌ترين راه‌هاي ارتباطي بين گروه‌هاي تروريستي مستقر در جنوب با گروه‌هاي تروريستي فعال در شمال سوريه است كه تاثير بسزايي بر نتيجه نبردهاي جاري در محورهاي مختلف عملياتي دارد.
از سوي ديگر، حمص حلقه ارتباطي دمشق و مناطق مرزي شرق لبنان از جمله عرسال است كه اصلي‌ترين پايگاه امدادرساني و لجستيكي گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش و جبهه النصره در آن سوي مرزهاست و قطع اين ارتباط كمك بسياري به بهبود شرايط امنيتي در مناطق مرزي شرق لبنان و پايتخت سوريه خواهد كرد. توافق الوعر يك هفته پس از توافقي صورت مي‌گيرد كه در «داريا»، واقع در حومه دمشق و پاكسازي اين شهر از عناصر مسلح و انتقال آنها به ادلب نگذشته بود.
  
نگراني صهيونيست‌ها در جولان
وزير رژيم صهيونيستي در سخناني نگراني خود از حضور نيروهاي مقاومت حزب‌الله در سوريه و تلاش براي آزادي بلندي‌هاي جولان را اعلام كرد. به گزارش فارس، وزير اطلاعات و عضو كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي روز دوشنبه به روزنامه «جروزالم پست» گفت كه تشكيل تيپ حزب‌الله هدف آزادي بلندي‌هاي جولان از دست اسرائيل منجر به افزايش تهديد ايران در مرزهاي شمالي مي‌شود.
 اسرائيل كاتز، وزير اطلاعات رژيم صهيونيستي در اين زمينه گفت: «يگان به اصطلاح آزادي بخش جولان تهديد حضور ايران و حزب الله در سوريه در كل و به طور ويژه ويژه بلندي‌هاي جولان سمت سوريه را شدت مي‌بخشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار