کد خبر: 843291
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کارگردان انيميشن جنجالي نبرد خليج فارس در گفت‌و‌گو با «جوان» از بي‌مهري مسئولان مي‌گويد
انيميشن سينمايي نبرد خليج فارس چند وقتي است که امکان اکران پیدا کرده است. داستان اين اثر به جنگ ميان ايران و امريکا در خليج فارس به فرماندهي سردار قاسم سليماني و قدرت موشکي و بالستيک ايران مي‌پردازد.
نویسنده: جواد محرمي
 
انيميشن سينمايي نبرد خليج فارس چند وقتي است که امکان اکران پیدا کرده است. داستان اين اثر به جنگ ميان ايران و امريکا در خليج فارس به فرماندهي سردار قاسم سليماني و قدرت موشکي و بالستيک ايران مي‌پردازد. فيلم پيامي واضح به ترامپ است که اگر به ايران حمله کند با شکست مفتضحانه‌اي مواجه مي‌شود. «جوان» با فرهاد عظيما، کارگردان اين اثر گفت‌و‌گويي انجام داده که پيش‌روي شماست.
      
ظاهراً دل خوشي از اکران فيلم‌تان نداريد؟
چيزي که درباره نبرد خليج فارس رقم خورد را نمي‌شود اکران ناميد. عملکرد دوستان ما در حوزه هنري به عنوان پخش‌کننده فيلم بيشتر جنبه نمايشي دارد. کلاً 9 سالن به ما داده‌اند که اغلب آنها کيفيت پخش مناسب فيلم را ندارند. پخش تيزر فيلم ما دو هفته جلوتر از اکران در تلويزيون آغاز شد و براي کساني که قصد رفتن به سينما داشتند، عملاً امکاني وجود نداشت. فيلم فقط در مشهد اکران شده بود و تيزرها براي يک‌چهلم جمعيت کشور پخش مي‌شد. مردمي که منتظر اکران فيلم بودند با اين برنامه‌ريزي عملاً دچار سرگشتگي شدند، اين در حالي رقم خورد که خيلي‌ها از مدت‌ها پيش منتظر اکران فيلم بودند تا آن را در سينما تماشا کنند. اين شرايط اکران فيلم را در گيشه به اثري شکست خورده تبديل کرده است، در حالي‌که نبرد خليج فارس ظرفيت‌هاي ويژه‌اي براي ديده شدن و جذب مخاطب داشت.
 
اين شرايط بد براي اکران نبرد خليج فارس در حالي رقم مي‌خورد که در نگاه اول به نظر مي‌رسد با توجه به محتواي استراتژيک اثر و بازتاب‌هاي زيادي که در رسانه‌هاي مختلف جهان داشته به‌طور طبيعي از سوي نهادهاي انقلابي چون حوزه هنري بايد مورد حمايت جدي قرار گيرد، اما چرا اين اتفاق نيفتاده است؟
حوزه هنري همزمان انيميشن توليدي خودش را با نام «مبارک» با فيلم ما اکران کرده و 109 سالن را به آن اختصاص داده است. ما بارها به حوزه هنري تأکيد کرديم که براي فيلم ما پخش کل کشور را بگيريد، اما قبول نکردند. گفتند اول مشهد، بعد تهران و ديگر شهرها و استدلال‌هاي خاص خود را داشتند که مورد قبول ما نبود و مي‌دانستيم اين وضعيت اکران فيلم را با مشکل روبه‌رو مي‌کند.
 
به جز بحث اکران چقدر از نبرد خليج فارس از سوي نهادهاي انقلابي حمايت صورت گرفت؟
تقريباً هيچ. ما را وارد کارزار عظيمي کردند و پشت‌مان را خالي کردند. ما با قرض و وام توانستيم فيلم را جمع کنيم. چهار سال از وقت گروه ما صرف توليد اين انيميشن شد و با يک کار واقعاً جهادي توانستيم اين اثر را به سرانجام برسانيم، ولي حتي حاضر نشدند در مراسم رونمايي فيلم شرکت کنند.
 
اينها در حالي اتفاق افتاده که ظاهراً نبرد خليج فارس بازتاب‌هاي جهاني فوق‌العاده‌اي داشته است.
بله در حالي‌که فيلم در ايران در سکوت خبري و در مظلوميت محض اکران شده در آن‌سوي آب‌ها هياهويي به پا شده است. تقريباً همه رسانه‌هاي بزرگ دنيا از بي‌بي‌سي گرفته تا فاکس‌نيوز و سي‌ان‌ان به نبرد خليج فارس پرداخته‌اند. خبرگزاري بلومبرگ آلمان به اين مسئله اشاره کرد که انيميشن نبرد خليج فارس جنبه بازدارندگي و دفاعي براي ايران دارد. سي‌ان‌ان در بخش‌هاي مختلف و به زبان‌هاي مختلف به اين فيلم اشاره کرد و درباره آن تحليل و گزارش رفت. فيلم بارها در بعد رسانه‌اي تا دل دشمن رفت و برگشت. نوشتند که ايران در نبرد خليج فارس امريکا را با تحقير شکست داد و ناوگان امريکا را با شکست بدرقه کرد.
 
نهادهاي دیگر چقدر در ديده شدن فيلم به وظيفه خود عمل کردند؟
شهرداري تهران که تقريباً هيچ کاري براي تبليغات فيلم انجام نداد البته ما خودمان سمت شهرداري نرفتيم، ولي انتظار مي‌رفت که خودشان پاي کار بيايند و پيگير باشند. شهرداري مشهد بيلبوردهايي را در سطح شهر به فيلم اختصاص داد و براي فيلم دلسوزي کرد. فيلم را در زماني اکران کردند که مدارس رو به تعطيلي است و حتي نمي‌شود از اين ظرفيت براي جذب مخاطب استفاده کرد. معلوم نيست چرا فيلمي که تا اين حد پيام ارزشي دارد از سوي نهادهاي انقلابي با بي‌توجهي مواجه مي‌شود. با فيلم ما در حد يک تئاتر هم برخورد نکردند و اصلاً آن را جدي نگرفتند. جالب است که خروجي کار هم به نام آنها زده مي‌شود. دوستان اميد به آينده را در ما خشک کردند و انگيزه را در ما خشکاندند. در واقع با اعتبار و آبروي يک گروه جوان انقلابي بازي کردند. خستگي و فشار روحي و جسمي که روي گروه ما بود با اکران ضعيف فيلم براي ما مضاعف شد. در طول ساخت فيلم ما بارها از سوي ضدانقلاب تهديد شديم، حتي صفحات ما در فضاي مجازي بارها هک شد.
 
فکر مي‌کنيد در آينده چه اتفاقي براي انيميشن بيفتد؟
البته ما اجر واقعي خود را از حضرت فاطمه زهرا(س) خواهيم گرفت. نام گروه ما فاطمه‌الزهراست و در انيميشن هم اشاره‌اي به معجزه آن حضرت در نبرد با امريکا شده است. ظاهراً غربتي که براي فاطمه زهرا(س) در ميان مسلمانان و حتي شيعيان وجود دارد، گريبان فيلم ما را هم گرفته است. البته عزت دست خداست و ما اجر خودمان را جاي ديگري مي‌گيريم. اين را هم بايد بگويم که ما از سوي ضدانقلاب با پيشنهاد کار مواجه شديم و براي توليد اثري به مراتب ساده‌تر و معمولي‌تر از نبرد خليج فارس مبلغ کلاني به ما پيشنهاد شد، ولي قبول نکرديم چون انگيزه‌هاي ديگري داريم ولي اينکه جوانان انقلابي اينطور با بي‌مهري مواجه شوند خطري براي آينده کشور محسوب مي‌شود و دوستان اين را جدي نمي‌گيرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
2
1
با این انیمشین بی کیفیت و سطح پایین نکنه انتظار داشتید میلیاردی فروش کنید ؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار