کد خبر: 843263
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
"آستان قدس رضوی"؛ واژه اي آشنا براي تک تک ايرانيان و مسلمان کل جهان. پایگاهي معنوی که حالا توانسته به لطف حضور بارگاه ملکوتي ثامن الحجج(ع) ، شهر مشهد را به پايتخت فرهنگي جهان اسلام تبديل کند و صد البته که با انتصاب آيت الله سيد ابراهيم رييسي به عنوان توليت آستان قدس و مشخص شدن مواضع ايشان مبنی بر رسیدگی گسترده به امور نیازمندان و محروميت زدايي و تاکيد مقام معظم رهبري بر اين موضوع حالا ماموريتي بس عظيم در دستور کار اين مجموعه قرار گرفته است. در کنار موارد فوق، خدمت به زائراین و مجاورین حضرت رضا(ع) و همچنين تبديل شدن مشهد مقدس و آستان قدس رضوی به پایگاهی برای گفت وگوی بین ادیان و مذاهب را مي توان از جمله شاهکارهاي اين مجموعه در نظر داشت. اقداماتي که توانسته در همين مدت کم حضور آيت الله رييسي به عنوان توليت آستان قدس رضوي، از ايشان مديري مدبر و با برنامه و آينده نگر به جامعه معرفي نمايد.

محمدرضا هاديلو

با مرور برنامه‌های آستان قدس رضوي طي يک سال گذشته به خوبي مشخص مي شود که در تمامی حوزه‌ها در راستای تحقق منشور هفت گانه مقام معظم رهبری پيش رفته است.

از آنجايي که آستان قدس رضوی یکی از محورهای اصلی حوزه زیارت در کشور معرفی شده است، محوریت زیارت در استان خراسان رضوی در همه عرصه‌ها اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ... با آستان است.

در همين رابطه معاون هماهنگی و مدیر امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات عملیاتی شده آستان قدس رضوی در حوزه خدمت به زائراین و مجاورین حضرت رضا(ع) منشور هفت­گانه مقام معظم رهبری را حکمتی از سوی خداوند برای حوزه زیارت، عنوان کرده و مي گويد: "در بندهای مختلف این منشور که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ رضوی و زیارت به تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ شده است، موضوع زیارت و وقف، زیارت و فرهنگ، زیارت و مردم به ویژه محرومین و بهره مندی از فرصت معنوی زیارت به وضوح مشاهده می‌شود."

محمدحسن واحدی انتصاب آيت الله رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی را بسیار شایسته عنوان و خاطر نشان مي کند: "ایشان با شناخت خوبی که نسبت به استان خراسان دارند و تجربه بالایی که در عرصه ملی و مسؤولیت کلان کشوری داشته‌اند، بهترین گزینه برای تصدی مسؤولیت آستان قدس رضوی است."

وي ضمن بی بدیل توصیف کردن عملکرد تولیت آستان قدس رضوی در یک سال گذشته و با اشاره به شکل گیری معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین در استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس توسط استانداری ادامه مي دهد: "طرح جامع زیارت در استان خراسان رضوی با 10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه و 825 پروژه برای 5 ساله آینده به تصویب مراجع قانونی رسیده است که در برنامه‌های سال جاری زیارت عارفانه، آسان، ارزان، با کیفیت و ماندگاری بالای زائر و تکریم زائر را برای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی دنبال می‌کنیم.

پایگاهی برای گفت وگوی بین ادیان و مذاهب

از جمله برنامه هاي شاخص آستان قدس رضوي طي يک سال اخير پرداختن به بحث تقريب اديان و مذاهب است.اقداماتي که به گفته حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری حالا جزو اولويت هاي آستان قدس رضوي است.

حجت الاسلام مبلغی درباره تاثیرگذاری فعالیت های تقریبی آیت الله رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در طول یک سالی که کار را عهده دار شده است، مي گويد: "هميشه آرزو داشته ام که مشهد مقدس و آستان قدس رضوی به پایگاهی برای گفت وگوی بین ادیان و مذاهب تبدیل شود، چراکه در زمان حیات و حضور امام رضا(ع) در ایران، ایشان توانستند از یک سو حرکت اجتماعی بین اسلامی و بین امتی و از دیگر سو حرکت بین الادیانی را به نحو آرام و عالمانه و بسیار موثر و سازنده و در جهت تحقق منطق قرآن در این باره، به انجام و ثمر برسانند. به همين خاطر با آغاز به کار آیت الله رییسی دیدم که ایشان این مسیر را دنبال می کند، تا جایی که حتی وقتی در جلسه ای این ایده را بیان کردم، از اولویت مسیر و اهداف تقریبی در آستان قدس رضوی و دنبال کردن آن خبر داد."

وي با بیان اینکه این فرصت اکنون در مشهد مقدس به وجود آمده است، تاکيد مي کند: "پاره ای از نشانه های این حرکات تقریبی و نیز زمینه سازی های بین المللی به صورت مطلوبی کلید خورده است؛ البته حرکت در آغاز است و هر چه پیش می رود ابعاد گسترده تری می یابد و با مدیریت آیت الله رییسی این مهم ابعاد سازنده، پُرمعنا و پُردلالتی به مشهد مقدس می دهد."

آستان فرصتي براي تبلیغ فرهنگ رضوی در دنيا

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و کارشناس عالی مدیریت استراتژیک با اشاره به اینکه در یکسال گذشته خدمات مفید و مؤثری را در آستان‌قدس‌رضوی شاهد بودیم، مي گويد: "این خدمات بی‌شک ناشی از روحیه اسلامی، ساده زیستی، ولایت‌مداری و دلسوزی برای محرومان و مستضعفین کشور توسط تولیت محترم آستان قدس رضوی است. در این بازه زمانی با استفاده از امکانات موجود، حمایت‌های مفید و راهگشایی از حرکت‌های آزادی بخش جهان اسلام در جهت گسترش اسلام و نیز کمک به زائران محروم و کم درآمد در مشهد و حتی دیگر نقاط کشور شاهد بودیم که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته است."

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه با اشاره به تبديل مشهد به پايتخت فرهنگي جهان اسلام ادامه مي دهد: "باید از فرصت حضور زائران خارجی در کشور نهایت استفاده را کرده و تلاش کنیم ارتباط آنها پس از بازگشت به کشورشان، قطع نشده و به فعالیت‌های شناساندن اسلام و تبلیغ فرهنگ رضوی ترغیب شوند. همچنین ارتباط با عتبات عالیات و شیعیان کشورهای همسایه خصوصاً عراق، سوریه و عربستان از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه مسؤولین آستان‌قدس‌رضوی قرار گیرد. البته تا حدی که در جریان هستم فعالیت‌های مفیدی در این زمینه شروع شده و ان‌شاءالله به زودی شاهد به ثمر رسیدن آنها خواهیم بود."

پرویز سروری ، عضو شورای شهر تهران نيز با بیان اینکه حکم مقام معظم رهبری به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی حاوی رویکردهای راهگشایی بود، به بازتعریف خادم ومخدوم در آستان قدس رضوی اشاره کرده و مي گويد: "یکی از اولویت های مورد توجه مقام معظم رهبری نگاه وسیع و گسترده به موضوع خادم حرم مطهر و مخدوم این حرم نورانی است. در این رویکرد سعی شد مبنای اصلی بر این موضوع قرار بگیرد که نباید خدمت را تنها به محدوده حرم رضوی محدود کرد یا خادم را در حرم محصور داشت و مخدوم را تنها به عنوان خدمت گیرنده از حرم شناخت. "

بهر حال آستان قدس رضوی در شاخص ترين اقدام خود طی یک سال گذشته توانسته در راستای مبارزه با محرومیت و فقر با برنامه ریزی های مدون وشناسایی بسیاری از محرومان واقعی عطر خوش رضوی را در جانهای مشتاق بيفکند و امکان زیارت امام رئوف را با رحمت و رافت گسترانی بر زائرانش محقق کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار