کد خبر: 843224
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
توصيه‌هايي به مسافران نوروزي
سيمين جم
بي‌گدار به دل جاده زدن و بدون برنامه خاص عزم سفر كردن شايد براي جوانان مجرد و البته مذكر موضوعي عادي جلوه كند ولي وقتي موضوع سفر خانوادگي پيش مي‌آيد ماجرا متفاوت مي‌شود و قاعدتاً بايد براي لحظه لحظه سفر، مسير حركت، وسيله نقليه، غذاي راه، مكان اقامت و ده‌ها چيز ديگر فكر كرد و برنامه داشت. سفر بي‌برنامه و بدون پيش‌بيني‌هاي لازم نه تنها لذتي براي اعضاي خانواده نخواهد داشت، بلكه جز ناراحتي و خستگي و احتمالاً بيماري و در نهايت خاطره‌اي تلخ چيز‌ ديگري عايد مسافران نخواهد شد. پس براي داشتن يك سفر خوب نوروزي بد نيست گوشه چشمي به نكته‌ها و توصيه‌هاي زير داشته باشيم.
        
برنامه‌ريزي دقيق قبل از سفر
 
 
قبل از سفر اطلاع از وضعيت مسير و شرايط شهر و مكان اقامتي كه مي‌خواهيم به آنجا برويم بسيار مهم است و در تصميم ما براي رفتن به آن مكان يا تغيير مقصد كمك مي‌كند. اكثر هتل‌هاي معتبر داراي سايت اينترنتي هستند. پس در صورت امكان با مراجعه به سايت‌هاي مربوطه اطلاعات كافي از امكانات و خدمات هتل يا مراكز اقامتي مورد نظر خود كسب كنيد. يك جست‌وجوي ساده در گوگل اطلاعاتي نسبتاً مفيد و جامع در اين زمينه به ما خواهد داد. مثلاً اگر مي‌خواهيد به رامسر برويد كافي است كليد‌واژه‌هايي همچون رامسر، مسير تهران به رامسر، ديدني‌هاي رامسر، شهرداري رامسر و... را در گوگل جست‌وجو كنيد. پس بايد قبل از سفر نسبت به شرايط مقصد از هر نظر اطلاعات كافي كسب كنيد. اين اطلاعات در سفرهاي داخلي و خارجي شامل شرايط آب و هوايي، مقررات گمركي، نيروهاي خدماتي، انتظامي، بهداشتي و ساير امكانات است. داشتن نقشه كاملي در اين زمينه بهترين وسيله راهنما در سفرتان خواهد بود. همچنين پيش از شروع سفر از آماده بودن محل اقامت خود مطمئن شويد. اگر با وسيله نقليه شخصي سفر مي‌كنيد چند روز قبل از سفر از سلامت كامل خودروتان مطمئن شويد و اگر با وسايل نقليه عمومي مانند قطار، هواپيما و اتوبوس مسافرت مي‌كنيد علاوه بر بليت رفت، حتماً بليت برگشت هم تهيه كنيد.
 
 
در غير اين صورت، ممكن است در روزي كه قصد برگشت داريد، نتوانيد بليت تهيه كنيد و مجبور شويد مدتي در شهر محل سفرتان ماندگار شويد و خوشي سفر به كامتان تلخ شود. با توجه به ترافيك هر شهر حتماً زمان مناسبي را براي خروج از منزل تا ترمينال يا فرودگاه در نظر بگيريد تا بتوانيد از همان آغاز سفر آرامش لازم را به دست بياوريد و استرس دير رسيدن را نداشته باشيد. يادتان باشد قبل از سفر تا حد امكان يخچال را از خوراكي‌هايي كه امكان خراب شدن دارند خالي و كليد‌هاي مركزي مربوط به برق به جز دزدگير و يخچال و فريز را خاموش كنيد. بستن شير فلكه گاز و آب نيز فراموش نشود.
 
 
 
 سفر يعني لذت مسير، يعني احتياط و مراقبت
 
 
 
از جمله مشكلات ما ايراني‌ها در سفر به همراه بردن انبوهي از وسايل غير‌ضروري است. در حالي كه معمولاً وسايل بسيار ضروري مثل مسواك و حوله را فراموش مي‌كنيم ولي اصرار داريم 10 دست لباس با خود همراه داشته باشيم كه معمولاً هم در سفر نمي‌پوشيم و فقط آنها را باركش مي‌كنيم. پس بهتر است يك فهرست از چيزهايي كه واقعاً در سفر به آنها نياز داريم تهيه كنيم و بر اساس آن ساك و چمدان خود را ببنديم. يادتان باشد روز و شب قبل از سفر استراحت كاملي داشته باشيد تا در حين سفر دچار سردرد و خستگي و خواب‌آلودگي نشويد و بتوانيد از مسير لذت ببريد.
 
 
مراقب باشيد و از مسير لذت ببريد
 
 
براي اكثر ما ايراني‌ها سفر يعني مقصد، در حالي كه گردشگران حرفه‌اي لذت مسير را با هيچ چيز عوض نمي‌كنند. جذابيتي كه در مسير هست بي‌شك در مقصد نيست و راه طولاني و متنوع با شهرها و روستاهاي متعدد به ويژه براي كساني كه با خودروي شخصي سفر مي‌كنند سرشار از جاذبه‌ها و خاطره‌هاي دل‌انگيز است. اما در اين مسير بايد نكات ايمني بسياري را رعايت كرد. مثلاً چادر زدن و بازي كردن در كنار جاده و محل‌هايي كه احتمال ريزش كوه وجود دارد كار خطرناكي است. ترجيحاً غذاي خود را به همراه داشته باشيد و از مصرف مواد غذايي مانند سالاد الويه، همبرگر، كباب كوبيده و ‌پياز در اماكن عمومي خودداري كنيد چون مسموميت با اين مواد مي‌تواند در مواردي منجر به مرگ هم بشود. براي پيشگيري از مسموميت و تب شديد، تخم مرغ، سوسيس و كالباس كه بيش از 10 ساعت در هواي آزاد و خارج يخچال نگه داشته شده است را مصرف نكنيد. مصرف آب سالم و نوشيدني‌هاي سالم بدون گاز به ‌ويژه دوغ شيوه مناسبي براي حفظ سلامت در مسافرت‌هاي نوروزي است. در سفر معمولاً آب خوردن فراموش مي‌شود. بنابراين ميان وعده‌هايتان را از ميان ميوه‌ها و سبزيجاتي مثل هويج، گوجه فرنگي و ساقه كرفس انتخاب كنيد كه داراي آب، املاح و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن هستند. از آنجايي كه وضعيت بسياري از جاده‌هاي ايران مطلوب و استاندارد نيست شما بايد در رانندگي نهايت دقت را به خرج دهيد. هر عاملي كه باعث كاهش سطح هوشياري يا تمركز راننده شود ممكن است منجر به بروز تصادفات جاده‌اي مرگبار ‌شود.
 
 
اين عامل مي‌تواند بحثي كوچك در داخل خودرو تا صحبت كردن با تلفن همراه و حتي استفاده از دارو باشد. همان طور كه گفته شد معمولاً خانواده‌ها شب پيش از سفر دير مي‌خوابند و صبح زود از خواب بلند مي‌شوند، همين عامل موجب خواب‌‌آلوده بودن راننده هنگام رانندگي مي‌شود. بهتر است هنگام رانندگي هر دو ساعت يك بار 10 دقيقه كنار جاده توقف كنيد و چاي يا قهوه بنوشيد. هرگاه هنگام رانندگي احساس خواب‌ آلودگي كرديد شيشه پنجره خودرو را پايين بكشيد چون گرما باعث خواب‌‌آلودگي مي‌شود. به همراهان راننده توصيه مي‌شود به راننده توجه كافي داشته باشند و هر از گاهي گفت‌وگوي كوتاهي با او انجام دهند تا دچار خواب‌‌آلودگي نشود. نوع رفتار سرنشينان در رانندگي فرد راننده بسيار تأثير‌گذار است و نبايد آرامش او را به هم بزنند. به كساني كه با وسايل نقليه عمومي سفر مي‌كنند نيز توصيه مي‌شود مشخصات خود را علاوه بر روي چمدان در محل مناسبي در داخل چمدان بچسبانند و زمان ترك محل اقامت مدارك شناسايي شخصي و شماره تلفن و آدرس محل اقامت يا هتل را همراه داشته باشند.
 
 
 
براي حفظ امنيت خود از اقامت در منازل شخصي افراد غريبه كه بيشتر از نظر بهداشتي و ساير امور ايمني در وضعيت مطلوبي نيست خودداري و تنها از منازل استيجاري داراي مجوز استفاده كنيد. معمولاً در اكثر شهرها هنگام ورود به شهر با چادرها و باجه‌هاي رسمي راهنماي سفر مواجه مي‌شويد كه مي‌توانيد به آنها اطمينان كنيد و حتي از طريق آنها مكان اقامتي ايمن و مناسبي پيدا كنيد زيرا اين مراكز تيمي مشترك از شهرداري و سازمان گردشگري و هلال احمر و پليس هستند و اطلاعات مناسبي در اختيار شما خواهند گذاشت. احتياط و مراقبت در همه كار شرط عقل است، در سفر نيز اين شرط مهم را فراموش نكنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر