کد خبر: 843144
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد:
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد بیشتری از زائران نسبت سال‌های گذشته در هنگام تحویل سال جدید در حرم مطهر رضوی حضور داشته باشند.
مرتضی بختیاری دیروز در نشست خبری گزارش یک ساله برنامه‌های آستان قدس با بیان اینکه آستان قدس نسبت به اطلاع‌رسانی کامل برنامه‌های این نهاد و در جریان قرار گرفتن مردم از تصمیمات خود تاکید دارد، اظهار کرد: این آستان در حوزه موقوفات بر ملاک اصلی قرار گرفتن نیت واقفان باهدف افزایش بهره‌وری، توسعه وقف و افزایش خدمات از محل اعتبارات حاصل از بهره‌وری توجه ویژه‌ای دارد.

وی با تاکید بر این که رکن اصلی برنامه‌های آستان قدس نشر معارف امام رضا(ع) و ائمه اطهار است، خاطرنشان کرد: در همین راستا سازمان فرهنگی آستان قدس تاسیس شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ورود 27 میلیون زائر به مشهد مقدس و 255 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی در سال گذشته گفت: زائرمحوری و تکریم زائران مورد تاکید تولیت آستان قدس قرار داد و یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد به شمار می‌رود. در همین راستا فعالیت‌های فرهنگی و تبلغی داخل حرم مطهر به طور کامل به معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی و برنامه‌های خارج از حرم به معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی واگذار شد.

وی با اشاره به طرح مبدا به مبدا خاطرنشان کرد: تکریم و خدمت به زائران از مبدا تا بازگشت به مبدا از جمله مواردی است که مورد توجه آستان قدس قرار گرفته و مسئولیت این طرح به معاونت اماکن متبرکه و امور زائران با 40 هزار خادم رضوی، محول شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: طرح توسعه خادم‌یاری از 40 هزار خادم به 400 هزار و از 400 هزار به چهار میلیون خادم و همچنین ایجاد نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشور از جمله برنامه‌های تدوین در راستای طرح‌ مبدا به مبدا است.

بختیاری با اشاره به بند 2 و 3 منشور ابلاغی مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس در خصوص خدمت به زائران، مجاوران و مستضعفان، خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی با مساعدت کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج و سپاه و در راستای اجرایی کردن منویات رهبری، مقدمات تشرف، اسکان و ارائه یک وعده غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) به 300 هزار زائر را طی سال جاری در چارچوب طرح تشرف زیارت‌اولی‌ها به حرم مطهر رضوی فراهم کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تبیین سیاست‌های آستان قدس رضوی در 6 سرفصل و 30 بند عنوان کرد: طبق این سیاست‌گذاری‌ها 10 کارگروه به سرپرستی مدیران آستان قدس تشکیل شد که پس از نشست‌های این کارگروه ها نهایتا 175 عامل حیاتی و 475 شاخص موفقیت تعیین شد و نقشه راه آستان قدس در سال 96 براساس این عوامل حیاتی و شاخص‌های موفقیت خواهد بود.

بختیاری در خصوص حوزه اقتصادی آستان قدس رضوی از برگزاری مجامع تمام شرکت‌های اقتصادی و موسسات فرهنگی این سازمان باحضور نماینده تولیت آستان قدس خبر داد و خاطرنشان کرد: گزارش‌های اقتصادی این شرکت‌ها دریافت شد و شرکت‌های زیان‌ده و سود‌آور بررسی و مشخص شدند که این امر خود باعث ایجاد تحرک و پویایی بیشتر در شرکت‌های زیرمجموعه شد.

وی ادامه داد: تمام سیاست‌های اقتصادی آستان قدس در گذشته، حال و آینده حول محور اقتصاد مقاومتی و هم‌اکنون اولویت آستان قدس در تهیه تاسیسات و تجهیزات، استفاده از کالاهای تولید داخل است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از تاسیس دانشگاه جامع رضوی در آینده خبر داد و گفت: پس از تشکیل کارگروه علم و فناوری با حضور قوی‌ترین اساتید کشور، این کارگروه طرح تاسیس دانشگاه جامع رضوی را ارائه داد که این طرح در جلسه پیشین هیات امنای آستان قدس رضوی تصویب شد و در آینده توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه خواهد شد.

بختیاری با اشاره به راه‌اندازی بخش خادمی بانوان در حرم مطهر از افتتاح رواق جدیدی به نام حضرت زهرا(س) به مساحت 5 هزار مترمربع و با ظرفیت 6 هزار زائر خبر داد و افزود: این رواق مختص بانوان است و در فضای زیرین صحن آزادی قرار دارد که همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) این رواق افتتاح و احکام ابلاغ خادمان بانو اهدا خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی تشریح کرد: طبق جلساتی که با ستاد خدمات سفر داشتیم، ستاد نوروزی آستان قدس رضوی تشکیل شد، همچنین با توجه به ساعت تحویل سال نو، پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری از زائران نسبت سال‌های گذشته در هنگام تحویل سال جدید در حرم مطهر رضوی حضور داشته باشند و پذیرایی از این زائران و نیز پذیرایی صبحانه، پذیرایی بین راهی و توزیع بسته‌های فرهنگی در ایام عید پیش‌بینی شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از احداث زائر شهر با ظرفیت 20 هزار زائر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه به همت خیران با ظرفیت 4 هزار نفر در پایان سه ماهه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد که اولویت اسکان با مستضعفان و محرومان خواهد بود، همچنین فاز اول آشپزخانه مرکزی حضرت رضا(ع) با ظرفیت طبخ 25 هزار غذا تا پایان خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

بختیاری در خصوص بدهی‌های دولت به آستان قدس از وصول هزار میلیارد تومان از طلب 3 هزار و 400 میلیارد تومانی آستان قدس از دولت طبق برخی توافق‌های صورت گرفته خبر داد و گفت: از آنجا که متولی موقوفات هستیم، اجازه بخشیدن ریالی از حقوق آستان قدس رضوی را نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار