کد خبر: 843114
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
معاون دادستان تهران نتیجه تحقیقات درباره مقصران فاجعه پلاسكو را اعلام كرد
معاون دادستان تهران با رد هرگونه عمدي بودن در وقوع فاجعه پلاسكو گفت: بي‌احتياطي مالك و دو كارگر توليدي نسترن در طبقه دهم ساختمان، منجر به بروز فاجعه شده است. قاضي محمدشهرياري جزئيات اين حادثه را شرح داد.
قاضی شهریاری / معاون دادستان تهران
 
به گزارش خبرنگار ما، صبح روز پنج‌شنبه 30 دي ماه بود كه ساختمان 17 طبقه پلاسكو دچار آتش‌سوزي شد و ساعتي بعد در حالي كه آتش‌نشانان داخل ساختمان مشغول عمليات امداد بودند به صورت كامل فرو ريخت. در جريان حادثه 16 آتش‌نشان شهيد و شش شهروند ديگر جان باختند.
   
آغاز تحقيقات جنايي در صحنه حادثه
همزمان با آواربرداري و امدادرساني قاضي محمد شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران در رأس اكيپي از كارشناسان تحقيقات خود را براي مشخص شدن علت حادثه مرگبار و شناسايي عامل يا عاملان آتش‌سوزي در محل حادثه آغاز كرد.
در حالي كه شايعات زيادي درباره عمدي بودن آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد، قاضي شهرياري به همراه تيم‌هاي كارشناس فيلم ضبط شده قبل، همزمان و بعد از حادثه را به طور دقيق مورد بررسي قرار داد. بررسي فيلم‌هاي حادثه و تحقيق از شاهدان عيني و تحقيقات تخصصي نشان داد آتش‌سوزي به صورت اتفاقي از طبقه دهم ساختمان پلاسكو از فروشگاه توليدي نسترن آغاز شده و به سرعت به ديگر طبقات سرايت كرده است. از سوي ديگر مشخص شد صاحب توليدي همراه دو كارگرش قبل از حادثه به ساختمان پلاسكو رفته و در توليدي حضور داشته‌اند. بنابراين در همان ابتداي تحقيقات صاحب توليدي همراه دو كارگرش براي تحقيق به دادسرا احضار شدند. سه مرد ميانسال در تحقيقات مدعي شدند كه در حادثه آتش‌سوزي هيچ نقشي نداشته‌اند در صورتي كه بررسي‌ها نشان داد سيستم گرمايشي ساختمان پلاسكو در روز حادثه قطع بوده و كارگران توليدي نسترن براي گرم كردن توليدي از وسيله گرمايشي ديگري استفاده كرده‌اند.
   
هيتر برقي غيراستاندارد
بعد از آن بود كه تيم جنايي بررسي‌هاي خود را براي مشخص شدن وسيله گرمايشي استفاده شده در توليدي نسترن ادامه داد تا اينكه در نهايت مشخص شد صاحب توليدي براي گرم كردن محل از هيتر برقي غيراستانداردي استفاده كرده‌اند، به طوريكه حدود 8 تا 10 متر سيم به صورت روكار و غير ايمن از روي ديوار تا پريز كشيده و در انتها سر دو سيم را لخت كرده و داخل پريز قرار داده‌اند و براي اينكه سيم لخت شده از پريز بيرون نيايد پارچ آبي را به آن تكيه داده و به خواب رفته‌اند كه ناگهان متوجه آتش‌سوزي مي‌شوند.
   
كپسول‌هاي آتش‌نشاني توليدي  به جاي پودر هوا داشتند
قاضي محمد شهرياري به خبرنگار ما گفت: پس از اينكه كارگران متوجه آتش‌سوزي مي‌شوند به سراغ كپسول‌هاي آتش‌نشاني مي‌روند تا آتش‌سوزي را مهار و خاموش كنند، اما وقتي لوله كپسول را به طرف آتش نشانه مي‌گيرند از داخل كپسول به جاي پودر هوا خارج مي‌شود كه همين موضوع باعث شعله‌ور شدن آتش مي‌شود كه بعد مشخص شد كپسول‌ها به خاطر انقضاي تاريخ مصرف، فاسد شده بودند. در چنين شرايطي كارگران به سراغ افرادي كه در طبقه هشتم در حال خواندن زيارت عاشورا بودند، رفتند و درخواست كمك كردند كه آتش تمامي توليدي و لوازم آن را فرا مي‌گيرد و در ادامه آتش‌نشانان در محل حاضر مي‌شوند.
  
حادثه آتش‌سوزي پلاسكو عمدي نبود
 سرپرست دادسراي جنايي تهران با اعلام اينكه بررسي‌ها نشان داد آتش‌سوزي اصلاً عمدي نبوده است، ادامه داد: متهمان پس از اعتراف بازداشت شدند و تحقيقات از آنها ادامه يافت و در ادامه صحنه حادثه را بازسازي كردند كه در تحقيقات مشخص شد حادثه عمدي نبوده است و غفلت متهمان به صورت اتفاقي باعث اين حادثه مرگبار شده است، البته هنوز تحقيقات درباره احتمال دست داشتن افرادي در توسعه و تسريع حادثه از سوي كارشناسان و تيم بررسي ادامه دارد و پس از كامل شدن تحقيقات اطلاع‌رساني خواهد شد.
   
انفجاري در ساختمان پلاسكو رخ نداده بود
قاضي شهرياري در ادامه با بيان اينكه ساختمان پلاسكو در سه مرحله فروريخت افزود: تحقيقات و بررسي‌هاي تخصصي نشان داد هيچ انفجاري در ساختمان پلاسكو رخ نداده بود كه باعث آتش‌سوزي و فروريختن ساختمان شود، بلكه ساختمان پلاسكو وقتي دچار آتش‌سوزي مي‌شود در سه مرحله فرو مي‌ريزد. از آنجايي كه اكثر فيلم‌هاي گرفته شده از ضلع جنوبي ساختمان پلاسكو بوده احتمال مي‌رفت بعد از فروريختن ضلع جنوبي تمام ساختمان به طور ناگهاني فرو مي‌ريزد در صورتي كه با بررسي فيلم‌هاي ضلع شمالي ساختمان مشخص شد ابتدا ضلع شمالي ساختمان فرو مي‌ريزد و در مرحله دوم ضلع جنوبي ساختمان كه در نهايت با فروريختن ضلع جنوبي تمام ساختمان از هم مي‌پاشد و فرو مي‌ريزد.
    
تعدادي از افراد مفقود شده بعد از حادثه پيدا شدند
وي گفت: پس از اين حادثه عده‌اي به اداره پليس مراجعه كردند و يكي از اعضاي خانواده‌شان را اعلام مفقودي كردند كه در تحقيقات مشخص شد اصلاً فرد اعلام مفقود شده در ساختمان پلاسكو حضور نداشته است. مثلاً در همان روز اول مردي به اداره پليس رفته و اعلام كرده بود همسرش براي خريد به ساختمان پلاسكو رفته و ناپديد شده است كه در تحقيقات مشخص شد همسر وي تصادف كرده و در بيمارستان بستري است. همچنين يكي از اتباع افغاني اعلام مفقودي شد كه معلوم شد وي به كشورش بازگشته است.  قاضي شهرياري در پايان گفت: متأسفانه يك غفلت و رعايت نكردن نكات ايمني باعث آتش‌سوزي مرگباري شد كه در جريان آن 16 آتش‌نشان شهيد و شش شهروند جان باختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار