کد خبر: 843107
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
آقاي سيف! اخلالگران شبكه بانكي 5 دسته‌اند
رئيس كل بانك مركزي، در جمع مديران بانكي، به نشانه‌شناسي عليه شبكه بانكي پرداخته و سه دسته ذي‌نفع را در ايجاد جنگ رواني عليه بانك مركزي مور دانسته‌اند...
مهران ابراهيميان
رئيس كل بانك مركزي، در جمع مديران بانكي، به نشانه‌شناسي عليه شبكه بانكي پرداخته و سه دسته ذي‌نفع را در ايجاد جنگ رواني عليه بانك مركزي مور دانسته‌اند كه با آميختن حرف‌هاي درست و نادرست تلاش مي‌كنند دستاوردهاي سيف و بانك مركزي را بر باد بدهند.
دسته اول عمليات بانكداري بدون ربا را مورد نقد قرار مي‌دهندكه به دو دليل «كم كاري و عدم دقت نظام بانكي در برخي موارد» و «فضا‌سازي توسط بدهكاران بانك‌ها» آن را دنبال مي‌كنند. دسته دوم حاميان افرادي هستند كه با «ورشكستگي صوري» سعي مي‌كنند، از مراجع قضايي مجوزي براي عدم بازپرداخت تسهيلات كسب كنند در نتيجه، با اين كار در جريان چرخش نقدينگي، اصطكاك ايجاد مي‌كنند.
 
به اعتقاد سيف در كنار دو گروه نخست، برخي از افراد با اغراض غيرسياسي و نظرهاي غيركارشناسي دستاوردهاي بانك مركزي و بانك‌ها را «تخطئه» مي‌كنند تا از اين اقدامات به نفع جريان خود حركت كنند. خوشبختانه دكتر سيف در مقابل اين جنگ رواني مواردي مانند اطلاع‌رساني شفاف و روشنگري درخصوص شبهات مطرح شده، افزايش دقت بانك‌ها در تخصيص اعتبارات و همكاري با مقامات ارشد قوه‌قضائيه را راهكار قرار داده‌اند. از آنجايي كه روزنامه جوان و به خصوص نگارنده سعي كرده درچارچوب سه دسته بالا بانك مركزي را كمتر نقد كند، لذا بر حسب تأكيد رئيس كل محترم با عنايت بر اطلاع‌رساني شفاف به جمع سه دسته اخير دو گروه ديگر را نيز معرفي مي‌كند تا در تصميم‌گيري‌هاي آن بانك محترم با نگاه جامع تري به موضوعات شبكه بانكي و بحران بازار پولي بپردازند. اما پيش از هر مطلبي لازم است تأكيد شود كه در كنار افزايش ترسناك‌! نقدينگي انصافاً در بخش نظارتي هم طي يك‌سال اخير بر حسب الزاماتي چون IFRS و محدوديت‌هايي چون نسبت كفايت سرمايه در تعاملات با ساير بانك‌هاي جهان و... اقدامات قابل تأملي انجام شده كه اتفاقاً معطوف بر همان سه دسته مورد نظر آقاي سيف است با اين حال براي دو دسته بعدي كمتر چاره‌اي انديشيده شده است.
 
و اما دو دسته‌اي كه بايد بيشترنسبت به آنها حساس باشيد در درون خود بانك مركزي هستند. دسته اولي كه شما ناديده گرفتيد آنهايي هستند كه همراه با ابزار‌هاي رسانه‌اي استنتاجات غلط را در گزارشات خود ارائه كرده و حوادثي مانند كاسپين را رقم مي‌زنند. اين دسته هم به بهانه وجود سه دسته بالا، كمتر از آنها به بازار پولي ضربه نزده‌اند. معمولاً اين گروه حامي بانك‌هاي خصوصي هستند كه سود و حياتشان به تعبير دكتر طيب‌نيا در تورم‌زايي است، وگرنه هر آدم عاقلي مي‌داند كه كنترل تورم با توليد شبه پول در بانك‌ها به بهانه اينكه پايه پولي افزايش نيافته و آثار تورمي‌اش كمتر است، غلط است ولو آنكه مؤسسه‌اي تحقيقاتي و بر اساس مدل‌هاي اقتصاد‌سنجي آن را براي شما خوب جلوه كند.
 
دسته دومي كه شما ناديده گرفتيد متخصصان انحراف افكار عمومي هستند كه با استفاده از تكنيك‌هاي علم رسانه و تحميل هزينه‌هاي چند صد ميليوني (تنها در ماه اسفند) مبني بر آگهي‌هاي تخصيصي به برخي رسانه‌ها تمايل به حقيقت نويسي درباره بازارهاي پولي را در ساليان اخير سركوب كرده‌اند. بديهي است اين موضوع با يك دستور ساده شما قابل رصد است، لذا اگر مي‌بينيد كه امروز برخي رسانه‌ها مطالبي درباره سيستم بانكي مي‌نويسند تنها تصويري از واقعيت برملا شده است كه غير‌قابل انكار است. بديهي است در چنين شرايطي فرافكني موضوعات مبتلا‌به و انداختن تقصير بر گردن سه دسته خاطي مطروحه شما در هر صورت و با هر انگيزه‌اي نافي مسئوليت شما و بانك مركزي نيست و شانه خالي كردن از بار مسئوليت با تكنيك انحراف افكار عمومي نيز راه حل كاسبان وضعيت موجود در سيستم بانكي است.
 هوشيار باشيد آقاي سيف و پيش از دير شدن نظارت‌ها را ولو به بهاي برخي تبعات سخت تشديد کنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار