کد خبر: 843102
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
بر اساس سرشماري سال 95 نرخ رشد جمعيت شهري منفی دودهم درصد و نرخ رشد جمعيت روستايي منفی شش‌صدم درصد شد...
زهرا چيذري
نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 95 نشان مي‌دهد انگار سناريو‌هاي پيش بيني شده براي صفر و منفي شدن جمعيت كشورمان بسيار زودتر از موعد در حال محقق شدن است. در حالي كه مطابق پيش‌بيني‌ها قرار بود رشد جمعيت در ايران، بين‌سال‌هاي 1400 تا 1420 منفي يا صفر شود، به گفته رئيس مركز آمار ايران نرخ رشد جمعيت طبق سرشماري سال 95 نسبت به سال 90 صفر و نرخ رشد جمعيت شهري منفی دو‌دهم درصد و نرخ رشد جمعيت روستايي منفی شش صدم درصد بوده است؛‌‌ آمار و ارقامي كه نشان مي‌دهد به‌رغم هشدارهاي كارشناسان حوزه جمعيت و تأكيد رهبر معظم انقلاب و حتي ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي ايشان هيچ اقدامي براي اصلاح روند رشد جمعيت كشورمان صورت نگرفته و جمعيت در برنامه ششم توسعه نيز هيچ جايگاهي ندارد. اين بدين معناست كه برنامه‌ريزي‌ها به سمتي مي‌رود كه طي سال‌هاي آينده رفته رفته شاهد انقراض نسل ايراني باشيم.
 
صفر شدن نرخ رشد جمعيت كشور چندان هم دور از انتظار نيست. كافي است تكه‌هاي پازل عملكرد دولت را كنار يكديگر بچينيم تا منفي شدن نرخ رشد جمعيت در آينده نزديك را از همين حالا پيش‌بيني كنيم. مجلس شوراي اسلامي هيچ قانوني در راستاي عملي كردن سياست‌هاي كلي جمعيت تصويب نكرد. در قوه قضائيه نيز مدعي‌العمومي يافت نشد كه احساس وظيفه كرده، در پرونده «250 هزار سقط جنين غيرقانوني ساليانه» ورود كند. دولت هم بودجه‌اي براي افزايش مرخصي زايمان در نظر نگرفت، به زوجين نابارور كمك قابل توجهي نكرد و البته وزارت بهداشت نيز به رويه ضدجمعيتي خود در عمده موارد ادامه داد. همچنين به‌رغم وجود شرايط بحراني جمعيت در كشور اين موضوع از متن برنامه ششم حذف شده تا ابهام در وجود جريان نفوذ براي به سرانجام رساندن اهداف غرب در خصوص كاهش جمعيت كشورهاي مسلمان جدي‌تر از قبل مطرح شود.
 
حركت در خلاف مسير سياست‌هاي جمعيت
 سال 91 بود كه زنگ‌هاي كاهش جدي جمعيت و خطر پير شدن نماي جامعه به صدا در آمد. اين بار شخص آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب در اين‌باره هشدار دادند. در پي هشدار كارشناسان و مطالبه رهبري بود كه سياست‌هاي كلي جمعيت تدوين و در سال 93 ابلاغ شد؛ سياست‌هايي كه با نگاهي جامع ضمن تأكيد بر ارتقاي پويايي، بالندگي و جواني جمعيت با افزايش نرخ باروري به بيش از سطح جانشيني تمامي ملزومات اين مهم نظير رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج، تسهيلات مناسب براي مادران به ويژه در دوره بارداري و شيردهي و پوشش بيمه‌اي هزينه‌هاي زايمان و درمان ناباروري مردان و زنان، تحكيم بنيان و پايداري خانواده را مد نظر قرار داده است و از سوي ديگر با عنايت به مباحثي مانند توانمندسازي جمعيت، باز توزيع فضايي و جغرافيايي جمعيت، متناسب با ظرفيت زيستي با تأكيد بر تأمين آب با هدف توزيع متعادل و كاهش فشار جمعيتي، حفظ و جذب جمعيت در روستاها و مناطق مرزي، مديريت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سياست‌هاي كلي جمعيت با تدوين و اجراي ساز و كارهاي مناسب مديريت امنيتي و توزيع جمعيت را هم مد نظر قرار مي‌دهد و در نهايت با تأكيد بر رصد مستمر سياست‌هاي جمعيتي در ابعاد كمّي و كيفي از بروز آنچه در دهه 70 و در حوزه سياست‌هاي تحديد نسل رخ داد پيشگيري مي‌كند اما با نگاهي گذرا به آمار و ارقام سرشماري اخير به روشني مي‌توان دريافت نه فقط سياست‌هاي ابلاغي جمعيت مد نظر مسئولان امر قرار نگرفته است بلكه در مسير معكوس آن حركت كرده‌اند، به گونه‌اي كه به گفته اميد علي پارسا، رئيس مركز آمار جمعيت ساكن در نقاط روستايي نسبت به سال 90، منفي 772 هزار و 383 نفر ثبت شده است. همچنين نسبت شهرنشيني جمعيت نسبت به امسال 2/6 است. تغييرات بعد (اندازه) خانوار نسبت به سال 90، منفی دودهم درصد و اين نسبت براي خانوار شهري نيز همين مقدار است، اما براي خانوار روستايي منفی سه‌دهم است. نرخ رشد جمعيت شهري منفی دو دهم درصد و نرخ رشد جمعيت روستايي منفی شش‌صدم درصد است.
 
33 هزار روستاي خالي از سكنه
اين آمار و ارقام نشان مي‌دهد علاوه بر رشد صفر جمعيت كشور، ‌مناطق روستايي نيز بيش از پيش خالي شده‌اند. سيدابوالفضل رضوي، معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري در اين باره مي‌گويد:‌در حالي كه در سال 1335 به ميزان 68 درصد جمعيت كشور روستاييان بودند، براساس سرشماري نفوس و مسكن سال 90 جمعيت روستايي و عشايري كشور به 6/ 28درصد رسيد. بنا به تأكيد وي از سال 1335 تا پايان سال 1393 به ميزان 33 هزار روستا و آبادي از سكنه خالي شده است.
 
ريشه صفر شدن نرخ رشد جمعيت كشور را مي‌توان در ارتباطات گسترده‌تر اجزاي دولت تدبير و اميد با سازمان‌هاي جهاني و برنامه‌هاي آنان رديابي كرد. سازمان جهاني بهداشت و صندوق ملل متحد اثبات كرده‌اند در همراهي با كشورهاي مختلف در قالب طرح‌هاي بهداشتي چندان صادق نيستند. بر اين اساس ايالات ‌متحده‌ ‌امريكا، طي دهه50  ‌ميلادي، ‌متوجه ‌اين ‌مسئله ‌شد ‌كه ‌اگر سطح ‌تكنولوژي ‌بين‌ كشورها به خصوص‌در زمينه‌ ‌نظامي ‌مساوي ‌شود، افزايش ‌جمعيت ‌عامل‌ برتري خواهد بود؛ همانگونه كه كشورهايي همچون هند، چين و پاكستان امروز به تكنولوژي علمي و نظامي غرب و امريكا دست يافته‌اند و امروز تهديدي جدي براي غرب و اروپا به شمار مي‌آيند.
 در دهه 70 و در زمان هنري كسينجر، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور وقت امريكا، پروژه‌اي درباره تأثير روند رشد جمعيت جهاني بر امنيت ملي امريكا طراحي و انجام شد. بر اساس اين پژوهش، افزايش جمعيت در كشورهاي كمتر توسعه ‌يافته با منابع غني منجر به افزايش مصرف اين منابع در راستاي تأمين رفاه و معيشت مردم آن كشورها شده است و در نتيجه نفت و ديگر منابع با افزايش قيمت و در واقع كاهش دسترسي غرب و امريكا مواجه مي‌شوند و منافع اقتصادي آنها را به خطر مي‌اندازد.
 
از همين رو، اين‌ كشور بخشي از سياست‌ خارجي‌اش‌ را بر مبناي كنترل جمعيت‌ كشورهاي‌جهان‌سوم‌و در كنار آن‌، كشورهاي‌اسلامي‌متمركز كرده است و اين مهم را از طريق ‌صندوق‌ جهاني ‌پول ‌و سازمان‌ ملل‌ متحد و سازمان‌هاي ‌وابسته ‌به ‌آن ‌مثل ‌سازمان ‌بهداشت‌ جهاني‌ و سازمان ‌كشاورزي ‌و تغذيه‌ ‌بين‌المللي‌ و... ‌انجام مي‌دهد. تله‌اي كه با وجود رو شدن بسياري از سياست‌هاي سازمان‌هاي به ظاهر عام‌المنفعه مسئولان كشورمان همچنان در آن گرفتارند تا رشد جمعيت ايران به صفر برسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
2
17
احتمالاً تا زمان برگزاری انتخابات نه تنها کلیه مشکلات کشور مرتبط به این دولت هست مشکلات جهان اسلام و مشکلات کل کشورها و نه حال بلکه از هزاران سال پیش و از زمان اختلاف هابیل و قابیل مرتبط به روی کار امدن این دولت می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
2
20
کیفیت جمعیت مهم است نه کمیت. الان ما با این همه مشکلات چرا باید ازدیاد جمعیت را تشویق کنیم کشوری که در نیازهای پایه که آب و هوا است مشکل دارد و نمی تواند برای مردمش حتی آب و هوا تامین کند و بعلاوه بیکاری و تورم و .......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
0
15
کدام سیاست تشویقی؟؟ آیا مبلغ حق اولاد ماهی 30 هزار نومانی و فوقش یارانه 45000 تومان برای نوزادی که فقط هزینه پوشکش ماهی بالای 100 هزار تومان است کفایت میکند با چه رویی از مردم انتظار دارید فرزند آوری کنند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
7
بجه بياريد تا مجبورشويد كه بول زور بدهيد
هزينه زايمان هزينه مدرسه هزينه دانشكاه
انواع وامها كه ازنزول كم نمى اورد براى مسكّن وازدواج بجه
منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
2
0
کمیت جمعیت در اقتدار و پیشرفت هر کشوری حائز اهمیت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار