کد خبر: 843089
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
گزارشي از پاسداشت احمد عزيزي در شب شاعر
پاسداشت شاعر فقيد استاد احمد عزيزي در سي‌و‌‌پنجمين شب شاعر و با حضور اهالي نام‌آشناي فرهنگ و ادب برگزار شد.
پاسداشت شاعر فقيد استاد احمد عزيزي در سي‌و‌‌پنجمين شب شاعر و با حضور اهالي نام‌آشناي فرهنگ و ادب برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم علي داوودي ضمن پاسداشت ياد و خاطره مرحوم عزيزي گفت: احمد عزيزي فصلي از شعر را در ادبيات معاصر گشود و بسياري را سراغ داريم كه در اين سال‌ها از ادبيات عزيزي الگو گرفته باشند. روزگاري نه‌چندان دور بود كه شعر گفتن و شاعر شدن بسيار سخت بود، اما اين‌كه امروز شعر گفتن راحت شده مرهون تلاش‌هايي است كه احمد عزيزي و امثال او انجام داده‌اند. او براي ما بركت و الگويي است كه نوعي مراجعه آزاد با شعر را پيشنهاد مي‌كند، جسارت زباني منحصربه‌فردي دارد و باعث مي‌شود دورنمايي نسبت به شعر خود بيابيم.
     سنگري:  نثر او ترازمند و فرازمند بود
در ادامه اين مراسم و پس از شعرخواني ميلاد عرفان‌پور، دكتر سنگري درباره احمد عزيزي و تأثيرات او بر ادبيات ايران گفت: هرچند درباره شعر عزيزي گفت‌وگوهايي درگرفته است ولي متأسفانه نثر او اصلاً شناخته‌ نشده است. در ميان شعرا كم هستند كساني كه به نويسندگي نيز شناخته‌شده باشند. اما در اين ميان صاحب سبك‌ترين ايشان احمد عزيزي است كه نترس، ترازمند و فرازمند بود و هم به لحاظ كمي و هم به لحاظ كيفي قابل‌توجه بود.
اين استاد دانشگاه افزود: يكي از عناصري كه برخي وجود آن را موجب كاهش زيبايي مي‌شمرند تكرار است ولي برخلاف اين نظر، عنصر تكرار يكي از عناصر زيبايي است و اين عنصر به زيبايي هرچه‌تمام‌تر در ادبيات احمد عزيزي مشاهده مي‌شود.
دكتر سنگري خاطرنشان كرد: افق نگاه احمد عزيزي، نگاه‌هاي عالي و متعالي او و قدرت شگفت‌انگيزش در كشف مضمون را نبايد از ياد برد. شعر و نثر او باغ هزار پنجره از مضمون و علوم مختلف است و اگر بخواهيم به دنبال شباهت ميان او و ساير ادبا بگرديم، بي‌درنگ بايد او را شبيه به جبران خليل جبران بدانيم.
نويسنده و شاعر ادبيات ايران در پايان گفت: تلفيق واژه‌هاي دم‌دستي با واژه‌هاي مناسب از ديگر نكاتي بود كه در ادبيات عزيزي وجود داشت و حيف آن‌كه آموزش‌وپرورش و آموزش عالي در حق او جفا كرده و نسبت به او غفلت ورزيده است.
 اسرافيلي: شعر عزيزي
عكس‌برگردان روح و جانش بود
 همچنين حسين اسرافيلي در اين مراسم گفت: شعرهاي عزيزي عكس‌برگردان روح و جانش بود. شعر او مملو از صميميت بود و تأثيرات گسترده مطالعات عميق او در عرفان و فلسفه در شعر او متجلي شده است. عزيزي اهل مطالعه و تعميق بود، تنوع موضوعات در شعر او به همراه فراواني تركيبات تازه و تعابير نو جاي بررسي بسيار دارد. بايد از احمد عزيزي به‌عنوان يكي از كساني ياد كنيم كه در عمق بخشيدن به شعر معاصر نقش درخور توجهي داشت.
    قزوه: عزيزي بعد از بيماري، شبيه به دريايي بود كه پشت سد مانده
عليرضا قزوه نيز در ادامه اين مراسم گفت: ما بعد از اتفاقات شعري كه توسط فروغ و سهراب سپهري در ادبيات معاصر به وجود آمد، تكانه اساسي سراغ نداريم تا احمد عزيزي و علي معلم. اين دو هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم اتفاقات بزرگي را رقم زدند. علي معلم در حيطه محتوا كار جدي و فوق‌العاده‌اي انجام داد و احمد عزيزي هم در زبان شعري خود، كاري كرد كه در تاريخ ادبيات ما نظير آن وجود نداشت.
قزوه ادامه داد: به نظر من احمد عزيزي در فرم، نسبت به علي معلم كار يگانه‌تري انجام داد و علي معلم نيز در مضمون بالاتر و والاتر بود. شاعر كشورمان خاطرنشان كرد: بعد از اين‌كه احمد عزيزي درگير بيماري شد و كم‌كم زبان او از كار افتاد، شبيه به دريايي شده بود كه پشت سد مانده و اين حال ناخوش روزهاي آخر او به خاطر اين بود كه نمي‌توانست مضاميني كه در ذهنش بود را به زبان آورد.
مدير آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري انقلاب اسلامي در پايان گفت: نگراني من از نسلي است كه مي‌بايست عزيزي را بشناسد ولي تابه‌حال او را نشناخته و اين وظيفه ماست كه به معرفي و شناخته شدن او به نسل جوان كمك كنيم و حيف و عجيب است كه ما بسياري از بزرگان ادبيات اين نسل را در سن 48 سالگي از دست داديم. جلال آل احمد، سيد حسن حسيني، قيصر امين‌پور، خليل عمراني و احمد عزيزي در سن 48 سالگي يا از اين دنيا رفتند يا اسير بيماري شدند كه منجر به فوتشان شد و كساني مانند او مايه سربلندي شعر انقلاب بودند.
    كيومرث قصري: شيفته اشعار كردي احمد عزيزي بودم
همچنين كيومرث عباسي قصري نيز در آخرين شب شاعر سال 95 گفت: ما هرچند هم‌زبان و هم‌ديار بوديم ولي آشنايي ما با هم به بعد از دفاع مقدس و در حوزه هنري تهران بازمي‌گردد و مي‌بايست به طبع روان و مسلط او اشاره‌كنم و البته به اشعار او به زبان كردي كه خود، شيفته آنها بودم.
در پايان اين مراسم ابوالفضل عزيزي، فرزند مرحوم احمد عزيزي در نامه‌اي از رهبر معظم انقلاب، رياست‌جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و تمامي مسئولاني كه به طرق مختلف ياد و خاطره مرحوم عزيزي را زنده نگه داشتند تشكر كرد. همچنين لوح و هديه‌اي به خانواده مرحوم عزيزي تقديم شد.
در اين مراسم علاوه بر خانواده مرحوم احمد عزيزي، حجت‌الاسلام سيد محمود دعايي، دكتر اسماعيل اميني، دكتر محمد اكرامي، عليرضا قزوه، ميلاد عرفان‌پور، كيومرث قصري، حسين اسرافيلي، رضا اسماعيلي، دكتر منوري و... حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار