کد خبر: 843060
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:خارج کردن شرکت‌های سودده از سبد سهام عدالت غیرقانونی است
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اقدام دولت تدبير و اميد مبني بر خارج كردن برخي از شركت‌هاي ارزشمند را از سبد سهام عدالت غير‌قانوني خواند و گفت: 2ميليون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شدند و خيري از اين سهام نديدند و در سال 96 در صورت تقسيم سود به 50 ميليون صاحب سهام عدالت‌، به هر فرد ماهانه 3هزار تومان مي‌رسد كه با اين پول دو عدد نان سنگك مي‌توان خريد .
هادی غلامحسینی
نویسنده: هادی غلامحسینی 
 
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اقدام دولت تدبير و اميد مبني بر خارج كردن برخي از شركت‌هاي ارزشمند  را از سبد سهام عدالت غير‌قانوني خواند و گفت: 2ميليون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شدند و خيري از اين سهام نديدند و در سال 96 در صورت تقسيم سود به 50 ميليون صاحب سهام عدالت‌، به هر فرد ماهانه 3هزار تومان مي‌رسد كه با اين پول دو عدد نان سنگك مي‌توان خريد .
 به گزارش «جوان»، در حدود 11 سال از عمر سهام عدالت مي‌گذرد و با اين دارايي طي سال‌هاي مذكور بسيار بد‌رفتاري شده است. حال رئيس كميسيون اقتصادي مجلس كه خوب به زير و بم طرح سهام عدالت آشنا‌ست و در همه اين سال‌ها مفاسد موجود در شركت‌هاي مذكور و خيانت امانت داران در هيئت مديره شركت‌هاي سهام عدالت را نظاره‌گر بوده است با اشاره به اينكه 2ميليون نفر فوت شدند و خيري از سهام عدالتشان نديدند، بر اين باور است كه اقدام دولت در راه‌اندازي سامانه سهام عدالت و صدور يك سند بي‌ارزش صورت حساب حركت غيركارشناسي و نمايشي بود .
در اين بين در حالي كه در برنامه تيتر امشب ، رئيس سازمان خصوصي‌سازي سودي كه در سال 96 به هر فرد از سهام عدالت تعلق مي‌گيرد را 90هزار تومان اعلام كرد‌، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سود سالانه هر فرد از سهام عدالت تنها 36 هزار تومان می‌شود که معادل سه هزار تومان در ماه است، یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید دو عدد نان سنگک در ماه را پیدا می‌کنند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اشکالات وارده بر طرح سهام عدالت تصریح کرد: این طرح سه‌ اشکال عمده دارد؛ نخست اینکه دارنده سهام حق تصمیم‌گیری و نظارت بر انتخاب اعضای هيئت مدیره شرکت‌ها ندارد.  اشکال دوم اين است که سهامدار حق مالکیت ندارد و مورد سوم هم پرداخت سود است که در این مورد دولت یک گام به جلو برداشته است.
پور‌ابراهیمی گفت: 2 میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده‌اند و یکی از ابهامات این طرح این است که سود یک میلیونی آنها چه می‌شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پایان سال 95، پایان وعده 10 ساله دولت است و دولت باید در سال 96 سود توزیع کند، گفت: در 10 سال گذشته جز واریز یکی، دو مرحله سود اندک، مردم از این سهام عدالت هیچ خیری ندیده‌اند.
 
  محاسبه اشتباه سود سهام عدالت
پورابراهیمی اظهار داشت‌: در حال حاضر مطالبه مردم این است که اگر این سهام ارزشی دارد پس باید آزادسازی صورت بگیرد تا سهامدار حق فروش داشته باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه میزان سود محاسبه شده از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی (که آن را 90 هزار تومان در سال محاسبه کرده بود) درست نیست‌، تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای سود سال 95 شرکت‌ها حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان است. با توجه به اینکه 50 درصد سهم مربوط به دولت و 50 درصد مربوط به مردم است، سهم سهامداران معادل هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود.
وی ادامه داد: با این حساب سود سالانه هر فرد از سهام عدالت 36 هزار تومان می‌شود که معادل 3 هزار تومان در ماه است یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید دو عدد نان سنگك در ماه را پیدا می‌کنند.
 
  راه‌اندازی سامانه سهام عدالت غیر‌کارشناسی است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: راه‌اندازی سامانه سهام عدالت کاری غیرکارشناسی است و اجرای آن به برنامه جامع‌تر و انجام کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.
 
  خروج شرکت‌های سودده از سهام عدالت بدون رضایت سهامداران
وی در خصوص دیگر اشکالات این طرح بیان کرد: در اول اسفند ماه دولت هفت شرکت پالایشگاهی سود‌ده را از لیست 60 شرکت سهام عدالت خارج کرد و شرکت‌های دیگری را جایگزین کرد که این امر بدون رضایت سهامداران صورت گرفته است.
پورابراهیمی گفت: بعضی از وزرا باید پاسخگوی این اتفاقات توزیع سهام عدالت باشند که چرا بدون اجازه سهامدار، هفت شرکت سودده از لیست شرکت‌های سهام عدالت خارج شده است؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ساختار توزیع سهام عدالت اشتباه است و عملاً سودی به دست مردم نمی‌رسد‌.
 
  طرح دو‌فوریتی مجلس برای تعیین تکلیف سهام عدالت در راه است
وی گفت: جمع‌بندی نهایی کمیسیون اقتصادی مجلس پس از صحبت‌های روز سه‌شنبه این هفته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی در جلسه کمیسیون انجام می‌شود که قرائت نتیجه در صحن علنی به روزهای ابتدایی سال جدید موکول خواهد شد. پورابراهیمی تأکید کرد: باید مشخص شود که این طرح به صلاح کشور است و در غیر این صورت مجلس با ارائه طرح دو‌فوریتی موضوع را بررسی خواهد کرد.
  پوری حسینی: سود شركت‌هاي سود‌ده و زيان‌ده در يك حساب واريز مي‌شود
همچنین رئيس سازمان خصوصي‌سازي در همین برنامه گفت: در سه سال گذشته بيشترين سود شركت‌هاي سهام عدالت 7 هزار ميليارد تومان و پايين‌ترين آن 4 هزار ميليارد تومان بوده است كه با در نظر گرفتن حداقل سود، ميزان سود سالانه هر فرد سهامدار 90 هزار تومان مي‌شود.
علي اشرف پوري‌حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي در خصوص جزئيات اجراي مرحله نخست سهام عدالت و نحوه توزيع سود آن اظهار داشت: سود همه شركت‌هاي سرمايه‌پذير چه زيان‌ده و چه سودده در يك حساب واريز   و بين حدود 49 ميليون نفر بر اساس ميزان سهم آنها تقسيم مي‌‌شود.
 
  پایان مدت زمان انتفاع دولت از سهام عدالت
وي ادامه داد:تا پايان سال 94 بر اساس قانون سود اين شركت‌ها به خزانه دولت واريز مي‌شد اما با پايان دوره 10 ساله از ابتداي سال 95 سود واريز شده به خزانه متعلق به سهامداران است كه طبق روال شركت‌هاي بورسي كه سود سالانه را پس از برگزاري مجمع در سال بعد حساب مي‌كنند، احتساب سود قطعي سهام عدالت به تيرماه سال 96 موكول خواهد شد.  رئيس سازمان خصوصي‌سازي درباره سود احتمالي اين سهام تصريح كرد: در طول سه سال گذشته بيشترين سود اين شركت‌ها 7 هزار ميليارد تومان و پايين‌ترين آن 4 هزار ميليارد تومان بوده است كه با در نظر گرفتن 4هزار ميليارد تومان سود براي سال 95، ميزان سود سالانه هر فرد سهامدار 90 هزار تومان مي‌شود و براي دو دهك بهزيستي و كميته امداد كه مشمول تخفيف 50 درصدي هستند معادل 170 تا 180 هزار تومان مي‌شود.  اين مقام مسئول افزود: شركت‌هاي سرمايه‌پذير استاني قابليت واگذاري سهام را ندارند و بايد به شركت‌هاي ETF تبديل شوند كه اين مسائل از حوزه اختيارات سازمان خصوصي‌سازي خارج است.
پوري‌حسيني گفت: از دو سال گذشته مقدمات تبديل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني به شركت‌هاي واسط را تهيه و به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مراجعه كرديم و در اين خصوص مصوبه دولت تهيه شده اما تا به امروز تبديل به قانون نشده است و اين خود جاي سؤال است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رزمنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
سلام - چرا دستگاه های نظارتی مین الجمله , مجلس بازرسی کل کشور , شورای نگهبان وسایر نهادهاب نظارتی سکوت کردند!!!!؟؟؟؟....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
مشکل کشور فقط سهام عدالت یا رکود یا کاهش ارزش پول ودزدی وفساد اداری و00000 نیست . مشکل مدیران این کشور است که موجب بوجود امدن ملتی فقیر و رنجور و مشتی اوباش اشراف است .
مدیران اشراف هم هدف اصلاح وضع را ندارند لذا بتناسب مسائل پیش رو فقط عملیاتی انجام می دهند که مردم را فریب بدهند و باصطلاح دهن ملت را ببندند .
اشرافی اکنون نه فقط حاضر به توبه و رد ثروت های چپاول کرده ملت نیستند . بلکه مدعی مدیریت و دانش بالا هم می باشند مانند جزایری که ادعای استادی می کند و کرباسچی که دبیر کل یک حزب سیاسی است و صفدر جسینی گه از او بعنوان مدیر برتز نام بردند وکردان که در نهایت بی شرمی در دانشگاه تدریس می کرد و00000
لذا با این قشر فقط شمشیر بی رحم و اقدام انقلابی باید پایان دهنده باشد .
حال این اقدام انقلابی را خود دولت انجام می دهد یا مانند همه فساد خواص در همه نقاط جهان و در طول تاریخ بالاخره ملت ....این فساد را پایان می دهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار