کد خبر: 842959
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
ارتش آزاد: در نشست «آستانه» شرکت نمي‌کنيم
در آستانه برگزاري مذاكرات صلح سوريه در پايتخت قزاقستان، برخي گروه‌هاي تروريستي سعي در سنگ‌اندازي در مسير مذاکرات و ادامه بحران دارند. گروه تروريستي موسوم به ارتش آزاد مدعي شد دولت سوريه به تعهدات خود در توافق منطقه الوعر شهر حمص عمل نکرده و اين گروه به همين علت در دور بعدي مذاکرات آستانه شرکت نخواهد کرد.
 
در شرايطي كه روسيه، ايران و تركيه تلاش مي‌كنند مذاكرات صلح سوريه را از سر بگيرند تا راه‌حلي براي پايان دادن به جنگ شش ساله اين كشور بيايند، گروه‌هاي تروريستي همچنان بر طبل جنگ‌افروزي خود براي به شكست كشاندن گفت‌وگوهاي صلح مي‌كوبند. شبکه خبري «العربيه» روز شنبه مدعي شد گروه تروريستي ارتش آزاد اعلام کرده است که به خاطر عدم پايبندي دولت سوريه به تعهدات توافق «الوعر» شهر حمص در دور بعدي مذاکرات آستانه شرکت نخواهد کرد. گروه‌هاي معارض چندي پيش براي شرکت در دور بعدي مذاکرات صلح سوريه در آستانه پايتخت قزاقستان، چهار شرط مطرح کرده بودند. دولت سوريه و معارضان اين کشور روز شنبه بر سر خروج عناصر مخالف دولت قانوني اين کشور از محله الوعر توافق کردند.
منابع خبري نيز اعلام کردند که احتمالاً امروز توافق ميان دولت سوريه و معارضان اجرايي خواهد شد؛ توافقي که با وساطت روسيه انجام شد. خبرگزاري اسپوتنيک نيز گزارش داد که معارضان سوري خواستار به تعويق افتادن اين مذاکرات به 20 مارس شده‌اند، اما مسائلي که معارضان از آن به عنوان شرط ياد مي‌­کنند، عبارت است از: نخست؛ تعهد به آتش‌بس در مناطق محدوده گروه‌هاي موسوم به انقلابي. دوم؛ توقف مهاجرت اجباري و تغيير بافت جمعيتي در حي الوعر و ساير مناطق سوريه. سوم؛ تعويق مذاکرات آستانه تا بعد از آتش‌بس اعلام شده و تکميل بررسي سند مکانيزم آتش‌بس پيش از عزيمت به آستانه. تلاش مخربانه گروه تروريستي ارتش آزاد در حالي است كه حامي اصلي اين گروه يعني تركيه، يكي از كشورهاي ناظر بر آتش‌بس در سوريه است.
 
مذاکرات ژنو۴ درباره سوريه در حالي اخيراً پايان يافت که بار ديگر پافشاري معارضان بر مواضع غيراصولي و زياده‌‌خواهانه خود منجر به بي‌نتيجه ماندن گفت‌وگوهاي صلح شد و به نظر مي‌رسد اين كارشكني‌ها همچون دفعات گذشته در مذاكرات آستانه نيز خود را بروز خواهد داد. پيشتر رئيس مخالفان سوريه تهديد كرده بود كه در صورت محقق نشدن خواسته‌هاي‌شان در مذاكرات شركت نخواهند كرد.
 
قرار است در 14يا 15 ماه جاري ميلادي در آستانه، نشست سوري- سوري برگزار شود که طي سه ماه اخير سومين نشست محسوب مي­‌شود. دور نخست اين مذاکرات در 23 و 24 ژانويه با نظارت ايران، روسيه و ترکيه به عنوان کشورهاي تضمين‌کننده آتش‌بس در سوريه برگزار شد. نتايج نشست آستانه و تلاش‌ها براي پايان دادن به جنگ و سازوکارهاي نظارت بر آتش‌بس اکنون در معرض آزمون است. هيئت سوريه هم اقدام‌هاي لازم را در اين زمينه انجام مي­‌دهد تا اين نشست زمينه حل سياسي بحران از راه گفت‌و‌گوي سوري - سوري را فراهم کند، اما گروه‌هاي تروريستي تحت نفوذ عربستان سعودي و ديگر حاميان‌شان سعي دارند مذاكرات صلح را به شكست كشانده و دولت سوريه را مقصر اصلي قلمداد كنند. تروريست‌ها كناره‌گيري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه را تنها راه‌حل بحران اين كشور مي­دانند و مدعي هستند كه در دوره انتقالي اسد نبايد در قدرت باشد. اين در حالي است كه نيروهاي ارتش سوريه و متحدان‌شان با پيشروي در مناطق مختلف سوريه، موازنه ميداني را به نفع خود تغيير داده‌­اند و مي­‌توانند از آن به‌عنوان برگ برنده در مذاكرات صلح استفاده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار