کد خبر: 842958
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در حالي كه ملك سلمان با هيئتي بزرگ به شرق آسيا سفر كرده و در آخرين سفر خود ديروز در توكيو مورد استقبال قرار گرفت...
در حالي كه ملك سلمان با هيئتي بزرگ به شرق آسيا سفر كرده و در آخرين سفر خود ديروز در توكيو مورد استقبال قرار گرفت، منابع عربستاني مي‌گويند که به دليل فروپاشي اقتصاد عربستان، رياض قصد دارد سياست‌هاي رياضتي جديدي را عليه شهروندانش راه بيندازد، از جمله اقدامات رياضتي جديد ماليات‌هاي جديد و افزايش قيمت‌ کالاها از اواخر سال 2017 است.
 
به نوشته ژاپن تايمز، سلمان اولين پادشاه سعودي است که طي 46 سال گذشته وارد ژاپن شده و با هيئت عظيمي هزار اتاق در يکي از گران قيمت‌ترين هتل‌هاي ژاپن را  رزرو کرده است. همچنين اين هيئت عظيم سعودي بيش از 500 ليموزين براي اين سفر چهار روزه در ژاپن اجاره کرده است. سفر يک ماهه پادشاه عربستان که اواخر ماه فوريه با ورود به مالزي شروع شد، براي اقامت در شش کشور شرق آسيايي و يک کشور خاورميانه‌اي برنامه‌ريزي شده است. اين سفرهاي پرهزينه با حضور پادشاه عربستان به همراه 25 شاهزاده و 10 وزير و بيش از هزار نفر همراه با حمل بيش از 500 تن چمدان انجام مي‌گيرد. اين در شرايطي است كه به نوشته روزنامه مستقل رأي‌اليوم، دولت عربستان به سياست افزايش قيمت و اخذ ماليات‌ تا سال 2020 ادامه خواهد داد و قصد دارد بين سال‌هاي 2018 تا 2020 پرداخت ماليات را بر تبعه‌هاي خارجي در اين کشور نيز تحميل کند. اين روزنامه نوشت که اقتصاد عربستان سعودي در نتيجه جنگ يمن در آستانه فروپاشي قرار دارد.
 
اين روزنامه دليل سخن خود را سفر ملک سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي به کويت دانست که با هدف جلب حمايت و پشتيباني اين کشور از جنگ در يمن انجام شده بود. اين روزنامه مي‌افزايد در صورتي که عربستان در شرايط سختي قرار نداشت، رياض کمک‌هاي مالي از کويت را مطالبه نمي‌کرد. اليوم در همين رابطه به درخواست عبدالعزيز آل‌الشيخ مفتي عربستان سعودي از شرکت‌هاي خصوصي و بانک‌ها و مؤسسات تجاري مبني بر کمک‌هاي مالي براي حمايت از خانواده‌هاي نظاميان سعودي اشاره و تأکيد کرد که اين اقدام به وضوح نشان مي‌دهد فاجعه‌اي در نتيجه غرق شدن اين کشور در باتلاق يمن و سوريه براي اقتصاد عربستان رقم خورده که حجم بسيار بالايي دارد. ژاک شرايبر، کارشناس مسائل اقتصادي و رئيس اجرايي صندوق تحول نيز نسبت به فاجعه مالي قريب‌الوقوع عربستان سعودي هشدار داد و پيش‌بيني مي‌کند که عربستان طي دو يا سه سال آينده با ورشکستگي قريب‌الوقوع ساختاري مواجه شود. کارشناسان اقتصادي عربستان سعودي نيز اين موضوع را پيش‌بيني کرده و انتظار دارند که فروپاشي حتمي طي سال‌هاي آينده در انتظار اقتصاد اين کشور باشد.  رياض قصد دارد از سپرده‌هاي مالي اتباع خارجي در سال 2017 هم ماليات کم کند. روزنامه رأي‌اليوم به ميزان افزايش پيش‌بيني شده قيمت‌ها در عربستان در نتيجه تحميل ماليات‌هاي جديد دست يافته است.
 
براساس گزارش اين روزنامه، در سه ماه دوم سال 2017 قيمت نوشابه تا 50 درصد و قيمت نوشيدني‌هاي انرژي‌زا حدود 100 درصد افزايش خواهد داشت. اما در سه ماه سوم سال 2017 قيمت آب افزايش خواهد داشت. قيمت بنزين و گازوئيل نيز حدود 30 درصد افزايش خواهند داشت. قيمت برق نيز با افزايش مواجه خواهد بود. درسه ماه اول سال 2018 نيز قيمت کالاهاي لوکس پنج درصد افزايش خواهد داشت. همچنين تحميل ماليات بر دستمزدها و درآمد در سال 2020 مورد بررسي قرار خواهد گرفت. عربستان تنها جيب شهروندانش را براي مقابله با فروپاشي اقتصادي هدف قرار نخواهد داد بلکه اتباع خارجي نيز شامل سياست رياضتي خواهند بود. آنها نيز از سه ماه اول سال 2018 بايد ماليات بدهند که از 400 ريال سعودي آغاز شده و در سال 2020 به 800 ريال مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار