کد خبر: 842909
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
هشدارهايي جدي به متقاضيان جراحي زيبايي
با افزايش بي‌رويه عمل‌هاي جراحي زيبايي در ايران به ويژه در ميان جوانان و بانوان، بر ميزان حوادث پزشكي ناشي از آن نيز افزوده شده است...
سيمين جم
با افزايش بي‌رويه عمل‌هاي جراحي زيبايي در ايران به ويژه در ميان جوانان و بانوان، بر ميزان حوادث پزشكي ناشي از آن نيز افزوده شده است. بر همين اساس شاهد هشدارهاي پي‌در‌پي پزشكان و مسئولان و متوليان بهداشت و سلامت جامعه در اين زمينه هستيم و در لابه‌لاي اين هشدارها نكاتي آموزشي نيز ارائه مي‌شود كه براي مشتاقان عمل جراحي زيبايي مفيد و آموزنده است. اين در حالي است كه متأسفانه بسياري از افرادي كه تمناي عمل جراحي زيبايي دارند بدون هيچ گونه مطالعه قبلي دست به اين كار مي‌زنند و تنها زماني متوجه اشتباهات خود مي‌شوند كه ديگر كار از كار گذشته است.
        
 
نوجوانان براي جراحي بيني عجله نكنند
 
 
 
طبق آمار منتشر شده، جراحي زيبايي بيني پرطرفدارترين جراحي پلاستيك بين افراد زير 21 سال محسوب مي‌شود. بي‌شك در اين خصوص بايد احتياط لازم را لحاظ كرد. در واقع اين جراحي فقط بايد در صورتي انجام شود كه فرد كانديداي مناسبي براي جراحي پلاستيك باشد. مثل هر نوع عمل جراحي ديگر، جراحي زيبايي بيني هم خطرات و پيچيدگي‌هاي خود را دارد و اينكه فوايد آن از مضرات آن بيشتر باشد، اهميت زيادي دارد. نوجوانان پيش از هر چيز بايد با جراحان پلاستيك معتبر جلسات مشاوره داشته باشند تا متوجه شوند جراحي زيبايي بيني براي آنها مناسب است يا نه.
 
 
جراحان پلاستيك معتبر معمولاً به نوجوانان توصيه مي‌كنند تا زماني كه بيني‌شان كاملاً رشد نكرده صبر كنند. اين اتفاق معمولاً در سن 15 تا 16 سالگي براي دختران و براي پسران، يك سال ديرتر رخ مي‌دهد. البته استثنا هميشه وجود دارد. براي كساني كه بر اثر سانحه بيني‌شان شكسته يا مشكلات تنفسي دارند، جراحي زيبايي بيني در سنين پايين‌تر هم انجام مي‌شود. اما در چنين شرايطي نتايج جراحي ممكن است پس از مدتي دچار تغييراتي شود.
 
 
چشم‌هايتان را بي‌محابا به دست جراح نسپاريد
 
 
اخيراً دبير علمي انجمن جراحان پلاستيك و ترميمي چشم ايران، بر الزام معاينه چشم قبل از انجام اعمال جراحي و غير جراحي زيبايي صورت تأكيد كرد و گفت بود: اين معاينه و بررسي مي‌تواند از بروز عوارض چشمي پيشگيري كند. دكتر محسن بهمني كشكولي در هشداري كه در خبرگزاري مهر منتشر شده بود، اظهار داشت: با توجه به حساسيت چشم، معاينه قبل از جراحي زيبايي در اطراف چشم، ضروري است. وي با تأكيد بر اينكه هر گونه كار جراحي روي بخش فوقاني و مياني صورت بر عملكرد چشم تأثيرگذار است، تصريح كرد: توصيه اكيد ما به متخصصين مختلف كه روي صورت كار مي‌كنند، اين است كه قبل از انجام كار، حتماً بيمارشان را به چشم پزشك ارجاع بدهند. اين متخصص با اشاره به حساسيت‌هايي كه چشم دارد، افزود: چشم افراد متقاضي زيبايي بخش فوقاني و مياني صورت مي‌بايست به لحاظ خشكي چشم، عدم كارآيي غده اشكي، بيرون‌زدگي اشكي چشم، عدم قدرت كافي در تاندون‌هاي اصلي پلك، بالانس عضلات چشم، ديد چشم و به خصوص سطح كره چشم از نظر كيفيت اشكي، مورد بررسي قرار گيرد تا عارضه‌اي متوجه سلامت چشم فرد نباشد.
 
 
 
 تيغ ناآگاهي بر اندام خود نكشيد
 
 
 
به گفته وي، انجام كار زيبايي در بخش فوقاني و مياني صورت بدون معاينه چشم‌ها، مي‌تواند با عوارضي همچون «نابينايي» و «دوبيني» همراه باشد. بهمني همچنين به بروز خشكي شديد قرنيه و زخم قرنيه به عنوان ديگر عوارض جراحي زيبايي صورت قبل از معاينه چشم اشاره كرد و افزود: معاينه دقيق چشم قبل از عمل زيبايي صورت، مي‌تواند از عارضه‌هاي چشمي جلوگيري کند يا منجر به درمان شود. به گفته وي، بخش فوقاني و مياني صورت از نقطه‌اي كه موهاي سر رشد مي‌كند تا جايي كه پره بيني هست، شامل مي‌شود. اين پزشك، انجام معاينه چشم قبل از عمل زيبايي صورت را مهم برشمرد و افزود: مشاوره چشمي به جراح مي‌دهد و از عوارض بينايي جلوگيري مي‌كند. ضمن اينكه مي‌تواند عملكرد بينايي فرد نيز بهتر شود. بنابراين، توصيه ما اين است كه قبل از انجام كارهاي جراحي و غير‌جراحي روي قسمت فوقاني و مياني صورت، حتماً با چشم پزشك مشورت شود.
 
 
خطرات بي‌شمار در جراحي شكم
 
 
به گفته يكي از اعضاي انجمن جراحان پلاستيك ايران، انجام جراحي زيبايي شكم براي بيماران عوارض مخرب و در اغلب موارد جبران‌ناپذيري را به دنبال دارد. دكتر نجات حسيني در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به اينكه بسياري از بانوان و حتي مردان كه چربي اضافي شكم دارند بهترين راهكار رهايي از اين معضل را جراحي زيبايي شكم مي‌دانند، افزود: تحقيقات انجام شده بيانگر آن است كه جراحي زيبايي شكم و انجام مستمر اين كار سلامت فرد را با خطر جدي مواجه مي‌كند. وي مي‌گويد: بسياري از مبتلايان به چاقي به جاي استفاده از رژيم‌هاي مناسب غذايي و انجام فعاليت‌هاي ورزشي به اين نوع راهكار متوسل مي‌شوند. حسيني تصريح مي‌كند: عواملي مانند ژنتيك و محيط بر چاقي افراد تأثيرگذار است و معمولا اين روند با الگوي غذايي نامناسب از قبيل پرخوري‌هاي زياد زمينه بيشتر اين معضل به ويژه چاقي در ناحيه شكم را به دنبال دارد. وي اظهار مي‌دارد: هم اكنون سه نوع عمل جراحي پلاستيك شكم ابدومينوپلاستي (تامي تاك)، ليپوساكشن (خارج كردن چربي زير پوستي) يا تركيب اين دو روش استفاده مي‌شود كه اگرچه به ظاهر موفقيت‌آميز بوده و موجبات رضايت فرد را فراهم كند اما عوارضي را به دنبال دارد.
 
 
اين فوق‌تخصص جراحي پلاستيك عفونت، تجمع مايع، از دست دادن پوست و درد و تورم پاها را از جمله عوارض جراحي زيبايي شكم بيان كرده و مي‌گويد: بسياري از متقاضياني كه براي انجام اين نوع عمل مراجعه مي‌كنند در مورد عواقب و عوارض‌ آن بي‌اطلاع هستند. وي خاطرنشان مي‌كند: ورزش و انجام فعاليت‌هاي ورزشي بهترين راهكار براي كاهش وزن و رفع معضل چاقي است كه بايد بيش از روش‌هاي ديگر لاغري از جمله اعمال جراحي مورد توجه قرار گيرد.
 
 
به علامت‌ها بي‌توجه نباشيد
 
 
دكتر عليرضا سودمند در سايت خود به علامت‌هاي پس از جراحي زيبايي پرداخته و مي‌نويسد با ديدن ۱۰علامت هشدار پس از جراحي بايد با جراحتان تماس بگيريد: ۱- اگر تورم يا كبوديتان در حال افزايش باشد. ۲- اگر افزايش قرمزي در برش جراحي‌تان داشته باشيد. ۳- اگر درد شديد يا افزايش يابنده داشته باشيد كه به داروهاي تجويز شده پاسخ ندهد. ۴- اگر دچار واكنش دارويي يا عدم تحمل آنها شده باشيد. ۵- اگر درجه حرارت دهاني بالاي ۳۸ درجه داشته باشيد. ۶- اگر ترشح بدبو يا زردرنگ از خلال زخم‌تان خارج شود. ۷- اگر خونريزي از خلال زخم‌تان داشته باشيد كه به فشار با پانسمان پاسخ نمي‌دهد. ۸- اگر احساس بي‌حالي و ضعف شديد مي‌كنيد. ۹- چنانچه احساس تنگي نفس، درد قفسه سينه، يا ضربان قلبي غيرطبيعي نموديد، سريعاً كمك پزشكي بخواهيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر