کد خبر: 842868
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
بر اساس آمار "اسکاپوس" شیب رشد علمی کشور از سال ۲۰۱۲ کاهش یافته و متاسفانه دور از انتظارات بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست خبری سفر خود به اصفهان اظهار داشت: اگر به کارنامه انقلاب نگاه کنیم در ابتدای انقلاب 176 هزار دانشجو داشتیم و امروز 4 میلیون و 8 هزار دانشجو در کشور داریم، در ابتدای انقلاب به تعداد انگشتان دست نیروهای دکتر آن هم در حوزه علوم انسانی داشتیم اما امروز کشور در حوزه‌های مختلف همچون پزشکی و مهندسی دکتری داریم.

محمدمهدی زاهدی افزود: در همه حوزه‌های علمی فعالیت‌های خوبی را داشتیم البته در حوزه هسته‌ای پس از برجام فعالیتمان کاهش یافته اما به این معنا نیست که متوقف شده، در حال حاضر سخن اصلی در منطقه را جمهوری اسلامی می‌زند و این به دلیل اقتدار ما در حوزه دانش و علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب کشتی جمهوری اسلامی را از پیچ و خم‌های مشکلات هدایت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در تولید علم به معنای مقاله از سال 2004 رشد علمی کشور آغاز شد و از آن زمان در رقابت‌های بین‌المللی حضور پیدا کردیم و اوج آن در سال 2007 بود و ما 11 برابر متوسط جهان رشد علمی داشتیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این حرکت پرشتاب علمی تا سال 2010 میلادی ادامه داشت و از آن سال اتفاقاتی رخ داد که براساس آمار اسکوپوس در همان سال مقالات ما 29 هزار و 807 بوده و مقام 21 دنیا را داشتیم، در سال 2011 بیش از 39 هزار مقاله داشته‌ایم و جایگاه 17 را کسب کردیم، اما در سال 2012 تعداد مقاله ما حدود هزار مقاله افزایش یافته و در قیاس با 2 سال گذشته بسیار کم بوده است.

زاهدی بیان کرد: در سال 2013 آمار در اسکوپوس بیش از 41 هزار مقاله بوده و نرخ رشد آنطور که باید وجود ندارد و در سال 2014 نیز با بیش از 44 هزار مقاله رتبه 16 را کسب کردیم اما در سال 2015 ما رشد منفی داشته‌ایم و حدود 42 هزار مقاله در اسکوپوس داشته‌ایم و رتبه جهانی ما در این آمار از 16 به 17 نزول پیدا کرده است، البته در سال گذشته میلادی رشد مثبتی را داشتیم و با 48 هزار مقاله در رتبه 16 قرار گرفتیم.

وی گفت: براساس آمار ما شاهد تغییر جدی و شیب بسیار بالا در رشد علمی نبوده‌ایم البته در 2 سال گذشته وضعیت به نسبت بهتری را داریم اما شیب خوبی نداریم و ما باید بدانیم رقبای ما هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند که جایگاهشان کاهش پیدا نکند و اگر با این شیب باشیم به جایی نمی‌رسیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: علم اقتدار و توانمندی را می‌آورد و گفتمانی را ایجاد می‌کند که بتوانیم در منطقه و دنیا از موضع قدرت صحبت کنیم اما متاسفانه با توجه به مسائل گفته شده و عدم تخصیص بودجه پژوهشی نتوانستیم انتظارات کشور را برآورده کنیم، ما در هسته‌ای اقتدار داشتیم اما با برجام این اقتدار را از بین بردیم، زمانی که اقتدار علمی کاهش یابد حرف ما دیگر خریدار ندارد.

زاهدی تصریح کرد: باید با ایمان به خود و فناوری‌های بومی قطار علمی کشور را روی ریل قرار دهیم و رتبه کشور را در تولید فناوری ارتقا دهیم، امروز باید همه دغدغه ما این باشد که ایده به محصول و به بازاریابی را به اجرا بگذاریم که این همان اقتصاد مقاومتی است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره کمبود منابع آبی در اصفهان و راهکارهای مجلس برای این مسئله گفت: چند بحران جدی در کشور داریم؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه در این حوزه‌های چالشی به‌ویژه آب راهکارهای عملیاتی را دنبال کنیم و از این رو مدیریت واحد بر منابع آب کشور اجتناب‌ناپذیر است و باید این مدیریت واحد وجود داشته باشد.

زاهدی اظهار داشت: بخشی از حوزه آب در اختیار کشاورزی و بخشی از آن در اختیار وزارت نیرو است و مدیریت یکپارچه برای تامین آب خارج از منابع موجود اجتناب ناپذیر است و باید در این راستا مانند انتقال آب از دریای خزر سرمایه‌گذاری کنیم، ما از بحران هم عبور کرده و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اگر کار درست صورت ندهیم در همان کرمان مانند زاینده رود که امروز بنده دیدم خشک می‌شود و حیات انسانی در آن جا به خطر می‌افتد.

وی افزود: باید دست به دست هم دهیم تا آب شرب مناطق بحرانی را تامین کنیم و در این زمینه مجلس آمادگی کامل دارد تا هر طرحی را که لازم است، انجام بدهد و هر لایحه‌ای را که دولت برای مدیریت یکپارچه منابع آبی و انتقال آن دارد، مجلس حمایت می‌کند، تبدیل آب شور به شیرین هزینه دارد اما بحث اصلی ما حیات است و ارزش این هزینه را دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: مجلس جزء حامیان تامین منابع آبی است و برای برنامه‌های در حال رایزنی با وزارت نیرو هستیم. وزارت جهاد کشاورزی باید در مسائل استفاده از آب در کشاورزی تجدید نظر کند، همچنین کشاورزان باید الگوی کشت خود را تغییر دهند و مدیریت یکپارچه باید شکل گیرد.

وی درباره اینکه آیا دولت یازدهم در مدیریت یکپارچه و هماهنگی استان‌ها در انتقال آب و تامین آب عملکرد خوبی داشته، گفت: در 4 سالی که از دولت گذشته شاهد این هستیم که عزم لازم وجود ندارد، چاره‌ای نداریم جز اینکه از خارج از مرزها مانند خزر یا خلیج‌فارس آب انتقال دهیم، ما می‌توانستیم با دیپلماسی فعال برخی منابع مورد نیاز را از همسایه‌ها تامین کنیم و امیدوارم این مسائل در دولت آینده رخ دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها و برگزاری کنسرت‌ها و رفت و آمد‌های سیاسی برخی افراد در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در این دور وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش مسائل سیاسی بر مسائل آموزشی و علم و فناوری ارجح بود اگر انتصاب روسای دانشگاه‌های کشور را در نظر بگیریم شاهد هستیم در این انتصاب‌ها مسائل سیاسی بر مسائل آموزشی ارجح بوده و دانشگاه‌ها پاتوق احزاب سیاسی شده است.

وی درباره الگوهای اقتصاد مقاومتی افزود: استاندار کرمان در اقتصاد مقاومتی در کشور پیشتاز است و استان کرمان الگوی بسیار خوبی می‌تواند برای اقتصاد مقاومتی کشور باشد، یکی از ایده‌هایی که می‌شود در دولت آینده اجرا کرد، ایده اقتصاد مقاومتی استان کرمان است که در این راه باید بدون لحاظ تفکر سیاسی مختلف از افراد بهره گیری شود.

زاهدی درباره اینکه نظام آموزشی ما سنتی است و نیاز به تغییر دارد، تصریح کرد: نظام آموزشی کشور بیمار بوده و تغییر در نظام آموزشی ما لازم است، نگاه در آموزش باید نگاه آموزش مهارتی باشد در حالی که برای وزارت علوم و بهداشت این نسخه پیچیده نشده، ما باید به دنبال نسل چهارم دانشگاه‌ها باشیم که بر محور مهارت و کارآفرینی پایه‌گذاری می‌شود و در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی حرف جدی را در کشور می‌زند و در تبدیل علم به محصول پیشتاز است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار