کد خبر: 842677
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
اینفوگرافیک یک ابزار مناسب در اختیار رسانه ها در معرفی احزاب انتخاباتی، معرفی نامزدها اعم از سوابق و رزومه ، ارائه عملکردها، مقایسه بین دوره های انتخاباتی از جنبه های مختلف، ارائه رویکردها، شعارها و دیدگاههای نامزدهای انتخاباتی، ارائه نتایج پیشی بینی ها و نیز نتایج نظرسنجی ها، شرایط رأی دهندگان، نحوه برگزاری انتخابات و تبیین فرآیند آن، اعلام نتایج انتخابات و… است.
اینفونگاره | نگاهی به میزان بهره گیری از نمادها و اینفوگرافیک در حوزه سیاسی در ایران نشان می دهد که از این ابزار بصری به ویژه در انتخابات چندان بهره گرفته نمی شود. در حالی که از آن به راحتی و به شکلی اثرگذار می توان در مسیر اهداف انتخاباتی بهره گرفت.

در حالی که انتخابات ۷ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پشت سرنهاده شده ولی همچنان انتخابات اردیبهشت ۹۵ مجلس شورای اسلامی و دیگر انتخابات پیش روست، آنچه در این یادداشت به آن اشاره می شود، توجه بخشی به متولیان برگزاری انتخابات، مراکز و موسسات نظرسنجی، نامزدهای انتخاباتی ،رسانه ها و… در خصوص بهره گیری از اینفوگرافیک و ظرفیتهای آن در این حوزه است.
اینفوگرافیک یک ابزار مناسب در اختیار رسانه ها در معرفی احزاب انتخاباتی، معرفی نامزدها اعم از سوابق و رزومه ، ارائه عملکردها، مقایسه بین دوره های انتخاباتی از جنبه های مختلف، ارائه رویکردها، شعارها و دیدگاههای نامزدهای انتخاباتی، ارائه نتایج پیشی بینی ها و نیز نتایج نظرسنجی ها، شرایط رأی دهندگان، نحوه برگزاری انتخابات و تبیین فرآیند آن، اعلام نتایج انتخابات و… است. این به این معنی است که اینفوگرافیک در کلیه مراحل پیش، حین و پس از انتخابات دارای کاربرد و اثرگذاری است.
ابتدا روی سخن با متولیان برگزاری انتخابات است که از این ابزار به راحتی می توانستند و می توانند برای اطلاع رسانی، آموزشی و… در مسیر برگزاری هرچه بهتر انتخابات استفاده کنند. پیش از اشاره به قابلیتهای اینفوگرافیک در حوزه انتخابات، نیاز به تأکید است که برای کمک موثرتر به رأی دهندگان و حوزه های انتخابیه در شمارش آرا، می توان برگه های رأی در ایران را بصری کرد . حتی در خصوص روش الکترونیکی احتمالی نیز این روش توصیه می شود. نگاهی به استفاده از تصاویر و نمادها در برگه های رأی جهان نشان می دهد که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه آنها که از مشکل کم سوادی و بیسوادی رنج می برند، دارای برگه های رأی بصری در انتخابات خود هستند.

 در اشاره به استفاده از اینفوگرافیک در ایران از چند مثال کاربردی یاد می شود. به عنوان مثال تهیه نقشه هایی با تعیین حوزه های انتخابیه روی آن و درج آن در سایتها و نیز در خیابانهای اصلی، یک استفاده ساده از اینفوگرافیک صورت می گیرد که طی آن، توزیع منطقی تری بین رأی دهندگان در حوزه های انتخابیه صورت می گیرد.

از دیگر کاربردهای اینفوگرافیک در انتخابات، تشریح بصری فرآیند دادن رأی و تهیه و نصب آن به صورت بنر، استند و… در مقابل حوزه های انتخابیه برای رأی اولی ها، افراد کم سواد و بیسواد و… است.
حین، قبل و بعد از انتخابات نیز به راحتی می توان از این ابزار موثر در مسیر اطلاع رسانی در خصوص کلیه اطلاعاتی که به صورت شفاهی و نوشتاری در خصوص انتخابات ارائه می شود می توان بهره گرفت؛ از تعداد نامزدها، تعداد شرکت کنندگان، میزان مشارکت، برندگان و بازندگان و…
بند اخیر، به کلیه رسانه ها در انواع مختلف توصیه می شود.
امکان اطلاع رسانی نتایج نظرسنجی ها و… از جمله کاربردهای اینفوگرافیک در حوزه انتخابات است که به مراکز نظرسنجی و… پیشنهاد می شود.
نگاهی به فعالیتهای رسانه ها، مراکز و موسسات نظرسنجی، متولیان برگزاری انتخابات و… در ایران نشان می دهد که ضروری است تا از توان و پتانسیلهای اینفوگرافیک در کشور به خصوص در دوره انتخابات استفاده شود. استفاده از این ابزار، علاوه بر رسانه ها، متولیان برگزاری انتخابات و… به خود نامزدهای انتخاباتی در ارائه رزومه، عملکرد و… پیشنهاد می شود. (به قلم دکتر مریم سلیمی)

مرکز تخصصی اینفونگاره به سبب تجربه خود آماده ارایه مشاوره های تخصصی در حوزه اینفوگرافیک از مهندسی و معماری محتوا در قالب های مختلف اینفوگرافیک با مجموعه ها و مخاطبین محترم میباشد. برای ارتباط با مجموعه اینفونگاره می توانید از منوی تماس با ما اقدام نمایید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار