کد خبر: 842630
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
تركيه، امريكا و سوريه به‌دنبال آزادسازي رقه
دهها تفنگدار امريكايي براي كمك به كردها در آزادسازي رقه از دست داعش وارد شمال سوريه شدند.
دهها تفنگدار امريكايي براي كمك به كردها در آزادسازي رقه از دست داعش وارد شمال سوريه شدند. نخست‌وزير تركيه هشدار داده است آزادي رقه با كمك كردها، روابط واشنگتن - آنكارا را خدشه‌‌دار مي‌كند. همزمان تركيه شماري از نيروهاي ويژه خود را به شمال سوريه اعزام كرده است كه به گفته رسانه‌ها براي افزايش سطح آمادگي براي مقابله با نيروهاي امريكايي انجام شده و احتمال درگيري با كردها را افزايش مي‌دهد. همچنين تركيه در اقدامي كه نقض آشكار قانون بين‌المللي است آب رود فرات را به روي مردم سوريه بست.

اين روزها شمال سوريه آبستن اتفاقات جديدي است كه مي‌تواند به درگيري احتمالي بين متحدان امريكا منجر شود. پس از وعده دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا براي اعزام تعدادي از نيروهاي اين كشور به سوريه، روز جمعه تفنگداران نيروي دريايي امريكا با تجهيزات جنگي وارد شمال سوريه شدند تا از نيروهاي محلي مورد حمايت واشنگتن عليه گروه تروريستي داعش پشتيباني كنند. مقام‌هاي ارشد امريكا روز پنج‌شنبه به شبكه سي‌ان‌ان گفتند كه نيروهاي مورد حمايت امريكا طي هفته‌هاي آينده آماده حمله به شهر رقه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش مي‌شوند. به گفته اين منابع، احتمالاً اين نيروها براي حمايت توپخانه‌اي از نيروهاي بومي در مواضع نزديك به شهر رقه مستقر خواهند شد. با اين وجود وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) و تفنگداران نيروي دريايي امريكا به دلايل امنيتي درباره استقرار اين نيروها در اين منطقه اظهار نظر نكردند. اعزام نيروهاي جديد به سوريه در چارچوب طرح جديد پنتاگون براي مقابله با داعش انجام شده است. روز چهارشنبه خبرگزاري رويترز به نقل از يك مقام بلندپايه تركيه گزارش داد، امريكا تصميم گرفته عمليات آزادسازي رقه را با همكاري شبه‌نظاميان كرد و بدون تركيه انجام دهد. تركيه مخالف همكاري امريكا با نيروهاي دموكراتيك سوريه (كردها) است و قدرت‌يابي آنها را تهديدي براي امنيت مرزهاي جنوبي خود مي‌داند. اولين فاز عمليات آزادسازي رقه در مردادماه گذشته با پشتيباني امريكا و با حضور 50 هزار كرد سوريه انجام شد اما به دليل مخالفت تركيه، اين عمليات متوقف شد و در هفته‌هاي اخير دور دوم عمليات با نام «خشم فرات» آغاز شده و امريكا براي تقويت كردها دهها تن سلاح پيشرفته ارسال كرده است.

موضوع تسليح كردها همواره با اعتراض تركيه مواجه شده و موجب تيرگي روابط آنكارا و واشنگتن در روزهاي آخر دولت باراك اوباما شد و به نظر مي‌رسد آنكارا در دولت جديد امريكا نيز در اين زمينه به بن بست خورده است. بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه روز پنج‌شنبه گفت كه اگر امريكا نيرهاي كرد را براي بازپس‌گيري رقه به‌كار گيرد خطر تخريب جدي روابط با تركيه را پيش‌رو خواهد داشت. روزنامه «ايزويستا»ي روس ديروز با اشاره به آمادگي آنكارا براي درگيري با امريكا در منبج گزارش داد كه تركيه در همين راستا شماري از نيروهاي كماندوي خود را به شمال سوريه اعزام كرده است.  به نوشته اين روزنامه، علاوه بر تفنگداران نيروي دريايي تركيه، شماري از كماندوهاي يگان‌هاي شناسايي و تخريب اين كشور نيز به سوريه فرستاده مي‌شوند. در واقع اعزام نيروي كماندوي اضافي، بخشي از طرح تقويت نيروهاي تركيه در منطقه منبج در شمال غرب حلب است و احتمالاً اين شهر طي روزهاي آتي شاهد كشمكش سياسي - ديپلماتيك جدي خواهد بود. رسانه‌هاي كرد نيز تصاويري از تحركات نيروهاي امريكايي در منبج منتشر كردند و «جف ديويس» سخنگوي رسمي پنتاگون تأكيد كرد كه يگان‌هاي امريكايي به منبج اعزام شدند تا اجازه ندهند نيروهاي سوري آن را آزاد کنند يا تركيه آن را اشغال كند. احتمال درگيري بين امريكا و متحدانش درحالي است كه روز چهارشنبه روسيه، تركيه و امريكا براي اتخاذ تدابير بيشتر با هدف جلوگيري از بروز برخورد ناخواسته بين نيروهاي خود در سوريه توافق كردند.  اخيرا رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه گفته بود در صورت موافقت واشنگتن، آنكارا حاضر است عمليات آزادسازي رقه را شروع كند. باتوجه به اينكه كردها بخشي از مردم سوريه هستند و موفقيت‌هايي را در شمال اين كشور در مقابل تروريست‌ها كسب كرده‌اند، امريكا كردها را به تركيه ترجيح داده است زيرا حساسيت دولت سوريه، روسيه و حتي ايران به كردها كمتر است ولي تركيه به عنوان كشور خارجي بدون موافقت دمشق و تحت عنوان اشغالگر در شمال سوريه حضور دارد.
  
امريكا در پي مديريت آزادي رقه
امريكا سعي دارد با آزادسازي رقه بخشي از شكست‌هاي خود را جبران و پيروزي بر داعش را به نام خود ثبت كند. شبكه راشاتودي، روز جمعه در گزارشي نوشت: «امريكايي‌ها مشتاق به دور نگه داشتن ارتش سوريه و متحدانش - ايران و حزب‌الله- از يكديگر هستند و علاقه مند هستند نيروهاي تحت حمايت خودشان رقه را تصرف و افتخار آن را نصيب خود كنند».  بر اساس اين گزارش، «پيروزي در اين نبرد مستلزم داشتن سلاح‌هاي سنگيني است كه اين نيرو هم اكنون در اختيار ندارد اما نيروهاي ارتش سوريه از آن بهره‌مند هستند. به همين دليل امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند با مداخله خود اطمينان حاصل كنند كه افتخار فتح رقه براي خود و نيروهاي تحت هدايتشان باشد و نه ارتش سوريه و متحدانش». ترامپ پيشتر وعده داده بود كه اولويتش در سوريه نابودي داعش خواهد بود و در هفته‌هاي اخير در پي بررسي طرح‌هايي براي مقابله با اين گروه بود.
  
بستن آب فرات به روي مردم سوريه
تنها چند روز بعد از سفر جان مك كين سناتور امريكايي به سوريه از طريق اراضي تركيه، مقامات اين كشور به بستن آب رود فرات به روي اراضي و مردم سوريه در شمال اين كشور مبادرت ورزيدند كه اين كار، نقض آشكار موافقتنامه‌هاي بين‌المللي درباره تقسيم منابع آبي ميان كشورها است. پايگاه فرانسوي زبان «ارت سور انفو» نيز اعلام كرد بستن آب رود فرات به روي مردم شمال سوريه بيست‌وسوم فوريه گذشته صورت گرفت و بازتاب منفي به همراه داشت و باعث شد فعاليت همه بخش‌هاي توليد آب سد «تشرين» متوقف شود و ذخيره آب اين سد بسيار كاهش يابد. اين نخستين بار نيست كه تركيه آب فرات را به روي سوريه مي‌بندد و مردم اين كشور را از منابع آبي مورد نياز خود محروم مي‌كند. اين اقدام همزمان با اعلام امريكا مبني بر آزادسازي رقه با كمك كردها انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار