کد خبر: 842615
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
ركود صنعت فولاد سال ۹۶ ادامه مي‌يابد
عضو انجمن فولاد با اشاره به تداوم ركود در صنعت فولاد از نحوه قيمت‌گذاري شمش فولاد در داخل كشور گلايه كرده و مي‌گويد: شمش فولاد طوري قيمت‌گذاري مي‌شود كه قيمت آن در داخل گران‌تر از قيمت ميلگرد تمام مي‌شود و در صورت اعتراض نيز با پاسخ سر بالاي توليد‌كنندگان مواجه مي‌شويم.
بهناز قاسمی
در سال‌هاي اخير، ركود حاكم در صنعت ساخت و ساز و فولاد كشور موجب شده برخي از توليدكنندگان بخش خصوصي در اين صنعت به تعطيلي كشيده شوند، در اين ميان قيمت‌‌گذاري ناعادلانه شمش و نبود سرمايه درگردش كافي براي خريد مواد اوليه از چالش‌هاي پيش‌روي توليد‌كنندگان است كه در اين سال‌ها به رغم فشارهاي فراوان همچنان روي پا ايستاده‌اند و كجدار و مريز به توليد مشغولند. بهمن قاسمي، توليد‌كننده و عضو انجمن فولاد با بيان اينكه در حال حاضر 15 درصد ظرفيت كارخانه ما فعال است، مي‌گويد: به دليل ركود مجبور شديم 600 نفر از هزار و 100 نفر كارگر كارخانه را تعديل كنيم. بهمن قاسمي در يك نشست خبري با اشاره به اينكه ركود باعث شده كارخانه‌هاي داخلي، توليد محصولاتشان را بر مبناي سفارش روزانه انجام دهند، مي‌افزايد: در حال حاضر كارخانه‌ها به اندازه چند روز فروش خود براي توليد محصول اقدام مي‌كنند و اگر رونق اتفاق بيفتد در مدت چند روز نمي‌توانيم پاسخگوي نياز بازار باشيم. وي پيش‌بيني مي‌كند كه ركود در اين صنعت در سال ۹۶ نيز ادامه خواهد داشت و در شرايط فعلي رونقي اتفاق نخواهد افتاد و معتقد است: سرانه مصرف فولاد در ايران در حال حاضر 200 كيلوگرم به ازاي هر نفر است كه در شرايط رونق بايد به 350 كيلوگرم برسد اما با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي دولت براي مهار تورم، اين اتفاق عملي نخواهد شد.

اين توليدكننده فولاد در ادامه با بيان اينكه قيمت مواد اوليه كارخانه‌هاي نوردي بر اساس قيمت شمش فولاد خوزستان تعيين مي‌شود، مي‌گويد: فولاد خوزستان محصولاتش را طوري قيمت‌گذاري مي‌كند كه نرخ ميلگرد پايين‌تر از قيمت شمش فولاد در‌مي‌آيد.
وي تصريح مي‌كند: قيمت شمش فولاد خوزستان در بازار كيلويي هزار و 360 تومان است در حالي كه قيمت هر كيلو ميلگرد اين كارخانه هزار و 330 تومان تعيين شده است و به اين ترتيب كارخانه‌هاي نوردي نمي‌توانند مواد اوليه مورد نياز خود را با قيمت مناسب تأمين كنند. عضو انجمن فولاد اظهار مي‌دارد: مسئولان شركت فولاد خوزستان در واكنش به اعتراض ما اعلام مي‌كنند كه نيازي به بازار داخلي نداريم و همه محصولمان را صادر مي‌كنيم، از اين رو شمش فولاد را با قيمت حدود هزار و600 تومان صادر مي‌كنند و گوش شنوايي هم براي حل مشكل ما وجود ندارد.
   
زيان ۳۰۰ ميليارد توماني ذوب‌آهن
وي به سوءمديريت كارخانه ذوب‌آهن اصفهان اشاره كرده و مي‌گويد: در دنيا رسوب مواد اوليه در كارخانجات فولادي شش تا هفت دقيقه است در حالي كه در كارخانه ذوب‌آهن براي توليد ۶ ماه آينده مواد اوليه در انبارهاي اين كارخانه دپو شده كه بابت آن ماهانه بهره بانكي مي‌پردازد. وي تأكيد مي‌كند: اين كارخانه به ازاي توليد هركيلو محصولات فولادي ۳۰۰ تومان ضرر مي‌دهد و بيش از ۳۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۵ زيان انباشته داشته باشد، البته معاون بازاريابي و فروش ذوب‌آهن، زيان ۳۰۰ ميلياردي اين كارخانه را تكذيب مي‌كند و با بيان اينكه بيشترين زيان توليدكنندگان فولاد كشور بابت هزينه‌هاي مالي و بانكي است، مي‌افزايد: برخلاف مباحث اعلام شده مشكل آنها تأمين مواد اوليه نيست.
احسان دشتيانه مي‌گويد: در حال حاضر ميزان سود و زيان ذوب‌آهن در سايت كدال درج شده اما بايد تأكيد كنم رقم‌هاي ٢ هزار ميلياردي دپوي مواد اوليه به هيچ عنوان صحت ندارد.

قاسمي همچنين از نبود شفافيت قيمت‌ها در بورس كالا انتقاد كرده و مي‌افزايد: اخيراً برخي از توليد‌كنندگان به دنبال قيمت‌گذاري مواد معدني غيرفلزي در بورس هستند كه به دليل ضعف‌هاي موجود در بورس، اقدام مناسبي نيست. متأسفانه در قيمت‌گذاري محصولات فولادي در بورس اتفاقاتي مي‌افتد كه موجب زيان توليدكنندگان مي‌شود، به اين صورت كه خريدار و فروشنده در خارج از بورس با هم بر سر قيمت توافق مي‌كنند و قيمت را بالا مي‌برند. وي مي‌گويد: در بورس قيمت كالايي هزار و 400 تومان قيمت‌گذاري مي‌شود و خريدار آن كالا را با قيمت هزار و 600 تومان خريداري مي‌كند و سازمان‌هاي ناظر نيز نظارتي بر معاملات بورس ندارند.
وي با تأكيد برشفاف‌سازي در سيستم بانكي مي‌گويد: بانك‌ها بايد موظف شوند كه ميزان تسهيلات به بخش صنعت و توليد را اعلام كنند و صرفاً با اعلام آمار و ارقام نمي‌شود به ميزان پرداخت تسهيلات واقعي پي برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار