کد خبر: 842576
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
بررسي دو شاخص صدور پروانه‌هاي ساختماني با معاملات انجام شده نشان مي‌دهد در بازار مسكن عرضه به يك سوم تقاضا رسيده است.
 بررسي دو شاخص صدور پروانه‌هاي ساختماني با معاملات انجام شده نشان مي‌دهد در بازار مسكن عرضه به يك سوم تقاضا رسيده است.
به گزارش ايسنا، هم اكنون در ازاي صدور يك پروانه ساختماني سه معامله در شهر تهران انجام مي‌شود. همچنين طي سه دهه اخير كاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني در سيكل دو يا سه ساله، مقدمه‌اي براي رونق مسكن در آينده بوده است. در اين شرايط مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه ركود مسكن به پايان خود نزديك مي‌شود.  طي ادوار گذشته بيشترين نرخ رشد قيمت مسكن در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد. بعد از آن سال ۱۳۹۲ با بيشترين نرخ رشد قيمت مسكن مواجه بوديم و از آن سال به بعد اين نرخ پايين‌تر از تورم عمومي مستقر شده است. تجربه نشان داده هرگاه سود ساخت و ساز افزايش مي‌يابد با افزايش صدور پروانه‌هاي ساختماني مواجه مي‌شويم و عرضه با وقفه‌اي 3-2 ساله وارد بازار مي‌شود. بعد يكمرتبه با ورود حجم عظيمي از واحد مسكوني نوساز مواجه مي‌شويم كه از سال ۱۳۹۲ به بعد اين اتفاق افتاد و بازار اشباع شد.
بهروز ملكي، كارشناس مسكن در اين خصوص مي‌گويد: در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تهران به كارگاه ساختمان‌سازي تبديل شده بود كه به تعميق ركود در سال‌هاي بعد انجاميد. با اين حال كاهش پروانه‌هاي ساختماني در دو، سه سال اخير مقدمه‌اي براي رونق آينده بخش مسكن است كه ديديم از اواخر سال ۱۳۹۴ معاملات مقداري افزايش يافت. البته نمي‌گويم كه وارد رونق شده‌ايم، ولي تعداد معاملات امسال نسبت به سال قبل بيشتر بود. قيمت‌ها نيز اندكي افزايش يافته ولي از آن تعبير به رونق نمي‌كنم.
كاهش سرعت ساخت و ساز نسبت به معاملات قطعي از بهار سال ۱۳۹۵ به وضوح خود را نشان داده است. در بهار سال جاري ۱۷۹۳ پروانه براي ۱۵ هزار و ۷۱۲ واحد مسكوني صادر شده كه 7/21 درصد از مدت مشابه سال قبل كمتر بوده و اين تعداد در مقايسه با ميانگين ۱۵ هزار معامله انجام شده در يك سال اخير، يك سوم را شامل مي‌شود.
با اينكه بعد از بهار، آمار پروانه‌هاي صادر شده در شهر تهران ارائه نشده، اما ادامه شرايط اولين فصل سال جاري مي‌تواند ۲۵۰ هزار واحد مسكوني خالي شهر تهران را از طريق تقاضاي مصرفي پوشش دهد و پس از آن احتمالاً در نيمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد افزايش سرعت صدور پروانه‌هاي ساختماني شهر تهران خواهيم بود.
همچنين بر اساس تغيير رفتار سه شاخص كاهش عرضه، كاهش سود بانكي و افزايش صادرات و قيمت جهاني نفت مي‌توان نتيجه گرفت كه بازار مسكن به دليل نزديكي نرخ رشد قيمت مسكن به نرخ رشد تورم در سال جاري در حال تكميل دوره ركود خود است.
از سوي ديگر تحولات نوسانات ۳۰ ساله در بازار مسكن كشور حاكي از آن است دوره‌هاي ركود در بازار مسكن كشور به طور ميانگين بين ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول مي‌انجامد، بنابراين اگر فرض كنيم كه دوره ركود جاري نيز به اندازه ميانگين دوره‌هاي ركود قبلي به طول انجاميده، بايد از خردادماه سال ۱۳۹۶ شاهد پيش رونق در بازار مسكن باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار