کد خبر: 842500
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
دانمارک و انگلیس از ثروتمندان 50درصد مالیات می‌گیرند و ما اگر از دهک دهم (ثروتمندترین افراد) به جای 3درصد فعلی که عملاً هیچ است 10 یا 15 یا 20درصد مالیات بگیریم، مبلغ بسیاری می‌شود زیرا دهک دهم 28درصد کل هزینه‌های مصرفی را دارد...
هادی غلامحسینی
طبق گزارش مركز آمار بين متوسط هزينه غيرخوراكي ثروتمندترين دهك شهري و فقيرترين دهك شهري در سال 94 بيش از 59 ميليون و 500 ‌هزارتومان فاصله بوده است، در اين ميان در حالي كه دهك دهم 28 درصد از هزينه مصرفي 560 هزار ميليارد توماني كشور را به خود اختصاص مي‌دهد، اما تنها 3 درصد از اين دهك ماليات ناچيزي پرداخت مي‌كنند، این در حالی است که یک نماینده مجلس به طعنه گفت: فعلاً فضلا و علمای مجلس مصلحت ندیده‌اند یارانه غیرنیازمندان حذف شود.
بر اساس گزارش بانك مركزي، مجموع هزينه يك خانواده از دهك اول (فقير) در طول سال 7 ميليون و 138 هزار تومان برآورد شده است. در مقابل مجموع هزينه يك خانواده از دهك دهم (ثروتمند) طي سال 93 معادل 104 ميليون و 292 هزار تومان بوده است. اين موضوع اختلاف 97 ميليون و 154 هزار توماني را در هزينه پايين‌ترين طبقه و بالاترين طبقه طي يك سال نشان مي‌دهد.

برآورد مركز آمار و بانك مركزي از ميزان هزينه و درآمد خانوار در دهك‌هاي مختلف درآمدي نشان مي‌دهد اختلاف زيادي ميان دهك‌هاي بالا و پايين وجود دارد و همين امر ضمن ايجاد طبقات برخوردار و محروم در جامعه تبعات اجتماعي و اقتصادي بدي را در كشور پديد آورده است. كارشناسان ضعف تقاضا در اقتصادهاي نفتي را پديده‌اي بسيار خطرناك عنوان مي‌كنند، به ويژه آنكه اين رويداد با ركود اقتصادي هم عجين شده باشد.  فروپاشي قدرت خريد طبقه متوسط و پايين‌تر از متوسط ريشه اصلي اين بحران تقاضا در اقتصاد است. بر اين اساس شكافي چشمگير در ميزان درآمد و هزينه خانوار طي اين سال‌ها ايجاد شد كه ناشي از تورم بالا و همچنين افزايش نرخ ارز است و متأسفانه ميزان افزايش دستمزدها در طبقه متوسط و پايين‌تر از آن بسيار كمتر از رشد هزينه بوده است.
   
نيلي: فقط ۳ درصد از ثروتمندان جامعه ماليات مي‌دهند
در اين ميان مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور عنوان كرده است كه 28در صد از ۵۶۰ هزار ميليارد تومان هزينه مصرفي كشور را كه بالغ بر157هزار ميليارد تومان مي‌شود، دهك دهم خرج مي‌كند. مسعود نيلي با بيان اينكه از قشر ثروتمند جامعه ماليات نمي‌گيريم، گفت: دهك دهم درآمدي، ۲۸درصد از كل هزينه‌ها را دارد و در سال ۹۴ هزينه مصرفي كه ۵۶۰ هزار ميليارد تومان بوده، دهك دهم ۲۸‌‌درصد آن را خرج كرده است.

 مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور افزود: اگر به جاي ۳ درصد ۱۰‌درصد از اين دهك ماليات بگيريم، ۱۵ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان و اگر ۲۰‌درصد باشد، ۳۱ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان و اگر ۳۰‌‌درصد اخذ شود ۴۷ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان ماليات خواهد بود.
وي با بيان اينكه در انگليس از اين دهك ۴۰درصد و در دانمارك ۵۰‌درصد ماليات اخذ مي‌شود، تصريح كرد: عملاً از قشر ثروتمند جامعه ماليات نمي‌گيريم، بايد در ماليات از سمت بنگاه‌ها به سمت خانوار برويم.
نيلي درباره شاخص‌هاي مطلوب مالياتي در مورد مزاياي ماليات بر بنگاه‌ها گفت: اين موضوع منجر به ايجاد اطلاعات قابل تطبيق براي اخذ ماليات بر درآمد خانوار است، همچنين بازيگر اصلي، اخذ ماليات بر مصرف و ارزش افزوده خواهد بود.

مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در مورد معايب آن نيز اظهارداشت: اختلال در توليد بنگاه‌ها و افزايش نابرابري به دليل كاهش دستمزد كارگران از ديگر ابعاد اين موضوع است. وي با تأكيد بر لزوم اجراي عدالت مالياتي در كشور گفت: فقط حدود ۳ درصد از دهك دهم جامعه ماليات مي‌پردازند. وي به اهميت ماليات در تأمين مخارج دولت براي عرضه كالاهاي عمومي و كمك‌هاي اجتماعي دولت به جامعه و همچنين نقش پر اهميت ماليات در خروج از ركود اشاره كرد و افزود: اكنون در كشور بايد به بازتوزيع مالياتي توجه شود به گونه‌اي كه پرداخت ماليات براي افراد ثروتمند و كم درآمد متعادل و متوازن شود و اين چنين نشود كه افراد ثروتمند نقشي در ماليات نداشته باشند.
نيلي در ادامه گفت: عدالت مالياتي با اجراي بازتوزيع مالياتي صورت مي‌گيرد و اگر باز توزيعي به شكل صحيح اجرايي شود درآمد مالياتي از قشر پردرآمد ستانده و منابع آن براي قشر كم درآمد صرف مي‌شود.
   
هزینه غیر خوراکی ثروتمندان
 به گزارش «جوان»، درحالي كه متوسط هزينه غيرخوراكي ثروتمندترين دهك شهري در سال94 بالغ بر 60 ميليون تومان رسيده است اما ميزان هزينه غيرخوراكي فقيرترين دهك شهري در سال مذكور به 500 هزار تومان هم نمي‌رسد كه اين امر نشان مي‌دهد فقرا هر درآمد اندك خود را صرف هزينه‌هاي معيشت و خوراكي مي‌كنند. متوسط هزينه غيرخوراكي سالانه يك خانوار شهري نشان مي‌دهد كه دهك دهم به عنوان ثروتمندترين دهك موجود در كشور در سال 92 بالغ بر 43‌ميليون و 754هزار تومان بوده است كه اين هزينه در سال 93 به محدوده 52 ميليون تومان رسيده است و در سال 94 نيز تا مرز 60 ميليون تومان جهش داشته است.

همچنين دهك نهم شهرنشين (يك طبقه پايين‌تر از ثروتمندترين دهك جامعه) متوسط هزينه غيرخوراكي‌اش در سال 92 بيش از 24‌ميليون تومان، در سال 93 در حدود 29ميليون تومان و در سال 94 به بيش از 32 ميليون تومان رسيده است. همچنين دهك هفتم درآمدي از حيث هزينه مذكور در سال 92 در حدود 19ميليون تومان و در سال 93 در حدود 22ميليون تومان و در سال 94 بالغ بر 24ميليون 500هزار تومان بوده است.
   
هزینه غیرخوراکی فقرا تقریباً هیچ
نكته قابل تأمل آن است كه متوسط هزينه غيرخوراكي سالانه يك خانوار دهك اولي شهري كه فقيرترين خانوار شهري شناخته مي‌شود نشان مي‌دهد كه در سال 92 تنها 360هزار تومان بوده است كه در سال 93 اين هزينه تنها 360 هزار تومان و در سال 94 تنها 421هزار تومان بوده است.
 طبقه بالاتر از فقرا نيز از حيث هزينه مذكور در سال 92 در حدود 600 هزار تومان و در سال 93 در حدود 670 هزار تومان و در سال 94 در حدود 750 هزار تومان هزينه غيرخوراكي در سال داشته است، دهك سوم شهري نيز در سال 92 تنها 751هزار تومان و در سال 93 در حدود 863هزار تومان و در سال 94 تنها 978هزار تومان هزينه غيرخوراكي سالانه داشته است، دهك چهارم شهري نيز در سال 92 بالغ بر 896هزارتومان و در سال 93 در حدود یک‌ميليون تومان و در سال 94 كمي بيش از  یک‌ميليون و 100 هزار تومان هزينه غيرخوراكي داشته است.
هزينه غيرخوراكي دهك پنجم شهري نيز در سال 92 تا 94 تنها در حدود يك ميليون تا يك ميليون و 338هزار تومان بوده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس:
فضلای مجلس مصلحت ندیدند یارانه پولدارها حذف شود!

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه چرا در لايحه بودجه سال 96 موضوع حذف غيرنيازمندان يارانه‌بگير پيش‌بيني نشده است، طي اظهارنظري كنايه‌آميز گفت: شايد صلاح نبود يارانه غيرنيازمندان حذف شود، البته اين نظر علما و فضلاي مجلس بود!
محمدحسيني در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: براي حذف يارانه غير نيازمندان هر سال نامه نوشتيم، اما دولت اجرا نكرد. در ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه حكمي آمده و اين مباحث پيش‌بيني شده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: در جدول بند «الف» تبصره 14 بودجه سال 96 هدف اين بود 20 درصد براي افزايش حقوق مستمري‌بگيران كميته امداد و بهزيستي از محل هدفمندي يارانه‌ها در نظر گرفته شود.

اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سؤال كه به شكل مستقيم دستوري براي حذف غير نيازمندان وجود ندارد و دولت مي‌تواند اين منابع را از محل‌هاي ديگر مانند افزايش درآمد و جابه‌جايي رديف‌ها تأمين كند، تصريح كرد: غير نيازمندان حذف نشدند و طبق پرداخت يارانه در آذرماه 75 ميليون نفر يارانه گرفته‌اند و خود افراد مي‌گويند يارانه نمي‌گيرند.

وي در مورد اينكه پيشنهاد مجلس تكليف براي دولت نسبت به حذف غيرنيازمندان يارانه‌بگير ايجاد نمي‌كند، افزود: نگاه مجلس بر اين است كه با اين پيشنهادات براي تأمين منابع به سمت حذف غيرنيازمندان برود، جمع‌بندي علما و فضلا در مجلس اين بود. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه كجاي تبصره 14 نشان مي‌دهد غيرنيازمندان بايد حذف شوند، گفت: شايد صلاح نبوده است. وي در پاسخ به اين سؤال كه مصلحت انتخابات صلاح كشور است؟ تصريح كرد: نه، اين نگاه را قبول ندارم. حسيني در مورد اينكه چرا سال آينده نبايد حذف غيرنيازمندان يارانه ادامه يابد، گفت: چرا بايد حذف داشته باشيم؟ كجا گفته شده كه غيرنيازمندان نبايد يارانه بگيرند. در قانون هدفمندي آيا حكمي براي حذف غيرنيازمندان وجود دارد؟ در قانون هدفمندي بحث پرداخت يارانه به كل كشور بود و از طرفي غيرنيازمندان كه خودرو دارند بنزين بيشتري مصرف مي‌كنند، در نتيجه هزينه پرداختي بيشتري خواهند داشت. اين نگاه مجلس و قانون است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
0
0
جالب اینجاست"که مسئولین کشورمان که طرفدارحکومت غرب بوده "ودر سخنان شان بوی تفکرات غرب موج می زند"و
تعامل با غرب را مد نظر عملکرد خود
داشته ولازمه کشور می دانند"چرا؟ نقش مالیات را در کشورهای غربی "که
نقش بسیارچشم گیری ست"نادیده گرفته "وبه نفع طبقه سرمایه دار از گرفتن مالیات بر درامد طفره می رود؟ تا
هرروز شاهد سرمایه دار قارج مانندی که
رشد می کنند"باشیم."تا سرمایه دارها
هرسال ثروت خودرا چند برابر کنند"وبر اختلاف طبقاتی دامن بزنند "تا دیگر دست کسی به گرد انان هم نرسدایا؟
در گرفتن مالیات "وروش حکومت داری "
نگاه مان را به کشورهای خلیج فارس
دوخته ایم "که ثروت نفت انچنان در جیب
عده ای خاص می چرخد"که با ثروت خود
قدرت انتخاب مردم را به صفر رسانده اند
"ایا؟ کشورماهم بدان سو حرکت
می کند؟
بیخیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
0
0
بابا بیخیال:کمی صبر داشته باشین ودعا کنید انشاالله به قول قدیمیا صاحب ملک(امام زمام زمان (عج)میادو درسش میکنن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار