کد خبر: 842498
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
انتقاد نماينده مجلس از زمين‌خو‌اري دولتي در دولت دوستدار محيط‌زيست
رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس واگذاري جزيره آشوراده به بخش خصوصي را مصداق بارز زمين‌خواري خواند كه به نوعي به هم‌زدن چرخه اكولوژيك منطقه حفاظت‌شده ميانكاله را به دنبال خواهد داشت.
علي‌محمد شاعري در خصوص وضعيت جزيره آشوراده و اما و اگرهاي واگذاري آن به بخش خصوصي گفت: آشوراده بخشي از منطقه حفاظت شده ميانكاله است، قبل از انقلاب اين منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد، بنابراين جزو مناطق چهارگانه است كه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري به سازمان حفاظت محيط‌زيست واگذار كرده است و اين سازمان بايد با اهداف زيست‌محيطي و روش‌هاي علمي آن را اداره كند.

نماينده مردم نكا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي افزود: موضوع واگذاري جزيره آشوراده به بخش خصوصي از حدود سال 83 مطرح شده تا طرح‌هاي گردشگري اجرا شود، از اين رو در همان‌سال‌ها حدود 370 هكتار زمين جزيره را به يك شخص واگذار كردند اما با تلاش فراوان در سال 84 اين جزيره از بخش خصوصي گرفته شد و مجدداً سند آن از طريق دادگاه بندر تركمن به نام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري زده شد و در اختيار سازمان محيط‌زيست قرار داده شد. وي با بيان اينكه آشوراده بهترين نقطه درياي خزر است، تصريح كرد: آشوراده موقعيت اكولوژيك بي‌نظيري دارد، اين منطقه دست نخورده و بكر است، از اين رو متقاضيان بسياري به بهانه توسعه، قصد تبديل اين جزيره را به جزايري چون كيش و قشم دارند. شاعري با وضعيت پيش آمده براي جزيره قشم و كيش گفت: جزيره آشوراده بايد سالم، پايدار و حفاظت شده براي نسل فعلي و نسل‌هاي آينده باقي بماند، از اين رو مي‌توان امكانات گردشگري بندر تركمن را تقويت كرد تا گردشگران بتوانند از طبيعت جزيره آشوراده هم بهره‌مند شوند، زيرا فاصله زماني بندر تركمن تا اين جزيره حدود 10 دقيقه است.

وي افزود: بارگذاري جمعيت در جزيره آشوراده به معناي تصرف اراضي، توليد پسماند و فاضلاب و به هم زدن چرخه اكولوژيك منطقه است، در واقع واگذاري منطقه حفاظت‌شده به بخش خصوصي نقض غرض است، زيرا براي صيانت از محيط‌زيست حدود پنج دهه اين جزيره به محيط‌زيست واگذار شده است. نماينده مردم نكا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جزيره آشوراده ريه استان گلستان است، گفت: در مدت اخير مجدداً سازمان گردشگري و استانداري گلستان زمزمه‌هاي واگذاري اين جزيره را به بخش خصوصي مطرح كردند، در حقيقت در دولت هشتم، دهم و يازدهم بارها موضوع واگذاري مطرح شده اما خوشبختانه موفق نشدند. رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس شوراي اسلامي با يادآوري توصيه مقام معظم رهبري مبني بر اينكه به نام گردشگري و حوزه علميه نگذاريد منابع طبيعي را تخريب كنند، گفت: هرچند از سر دلسوزي و تقويت گردشگري اين مباحث مطرح مي‌شود، اما اين واگذاري مصداق بارز زمين‌خواري و لكه ننگي براي كساني خواهد شد كه اين اقدام را انجام دهند، هرچند ما اجازه اين كار را نخواهيم داد، در حقيقت10 درصد از مناطق كشور به شكل حفاظت‌شده بايد باقي بماند، زيرا 90 درصد ديگر به دليل دخالت‌هاي انساني نابود شده است.

همچنين رئيس دادگستري شهرستان ساحلي گميشان از توابع استان گلستان گفت: 75 هكتار از اراضي ساحلي و زمين‌هاي ملي در مناطق مرتعي شمال شهرستان كه به صورت غيرقانوني تصرف شده بود، به منابع ملي و بيت‌المال بازگردانده شد.
محمد تازيكي به «ايرنا» اظهار داشت: بازگشت اين اراضي ساحلي و ملي در قالب سه فقره پرونده در سال 95 پيگيري و انجام شد كه اين عرصه‌ها شامل 55 هكتار اراضي حاشيه درياي خزر و 20 هكتار عرصه در مناطق مرتعي شمال گميشان بوده كه هم اينك رفع تصرف شده است.  رئيس دادگستري افزود: حراست و صيانت از اراضي ملي و ساحلي به عنوان ثروتي ملي و جزئي از انفال بايد همگاني و مردمي باشد و فرهنگ‌سازي در حفظ آن از سوي دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي انجام و از ظرفيت روحانيون و امامان جمعه در اطلاع‌رساني مشكلات تخريب و تصرف اراضي ساحلي و بيت‌المال به مردم بهره‌گيري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار