کد خبر: 842492
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
رؤساي ستاد ارتش‌هاي روسيه، امريكا و تركيه در جريان نشست خود در آنتاليا، براي اتخاذ تدابير بيشتر با هدف جلوگيري از بروز برخورد ناخواسته بين نيروهاي خود در سوريه توافق كردند.
وزارت دفاع روسيه روز چهارشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه والري گراسيموف، رئيس ستاد ارتش روسيه با خلوصي آكار، همتاي تركيه‌اي خود و جوزف دانفورد، رئيس ستاد ارتش امريكا در شهر آنتاليا ديدار و درباره موضوع امنيت سوريه و عراق و بالابردن سطح آمادگي براي مبارزه با تروريسم گفت‌وگو كردند. به گزارش روزنامه رأي اليوم، در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: «در اين نشست درباره گروه‌هاي مسلح در سوريه و بالا بردن سطح آمادگي جنگي براي ادامه مبارزه با تروريست‌ها گفت‌وگو شد و حاضران بر لزوم اتخاذ اقدامات اضافي براي ممانعت از برخوردهاي نظامي طي عمليات عليه تروريسم تأكيد كردند.»

خبرگزاري رويترز به نقل از يك مقام بلندپايه تركيه گزارش داد، امريكا تصميم گرفته عمليات آزادسازي رقه را با همكاري شبه‌نظاميان كرد و بدون تركيه انجام دهد. اين تصميم واشنگتن برخلاف طرح‌هاي تركيه است. بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه سه شنبه شب گفت: «به نظر مي‌رسد امريكا احتمالاً مي‌خواهد اين عمليات (بازپس‌گيري رقه) را با همكاري شبه‌نظاميان يگان‌هاي مدافع خلق كرد و نه تركيه انجام دهد. همچنين امريكا همزمان در حال دادن سلاح به اين شبه‌نظاميان است.» تركيه و كردها در شمال سوريه با هم درگير هستند و امريكا تلاش مي‌كند از افزايش تنش بين متحدانش جلوگيري كند. بر اساس اين گزارش، يك مقام دفاعي امريكا كه نامش را فاش نكرد، گفت: ژنرال جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترك ارتش امريكا همتاي تركيه‌اي خود را در جريان هيچ‌گونه تصميمي مربوط به عمليات رقه قرار نداده است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه اخيراً گفته بود در صورتي كه واشنگتن موافقت كند، تركيه حاضر است عمليات آزادسازي رقه از دست داعش را شروع كند.

امريكا قصد دارد با كمك كردهاي سوريه رقه را آزاد كند و مرحله اوليه اين عمليات نيز ماه گذشته انجام شد و واشنگتن دهها تن سلاح به كردها ارسال كرد تا در مبارزه با داعش از آنها استفاده كنند. از سوي ديگر، ارتش سوريه و نيروهاي ‌همپيمان آن توانستند كنترل شهرك استراتژيك الخفسه واقع در كرانه غربي رود فرات در حومه شرقي حلب و فرودگاه الجراح را به دست بگيرند. به گزارش خبرگزاري آلمان، يك منبع سوري گفت: بعد از تسلط ارتش سوريه بر شهرك الخفسه مسير پيشروي به سمت شهرك ديرحافر فراهم شده كه از دو بخش غرب و شمال تحت محاصره ارتش است. اين پيشروي ارتش موجب مي‌شود آن به سمت شهرك «مسكنه» در هم‌جواري آن حركت كند كه شامل فرودگاه «كشيش» (الجراح) است. اين فرودگاه در كمتر از چهار كيلومتري مواضع ارتش سوريه واقع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار