کد خبر: 842469
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
فدراسيون فوتبال حضور دوربين‌هاي تلويزيوني به جز واحد سيار را در ليگ برتر ممنوع کرد. کميته اقتصادي اين فدراسيون به دليل قرارداد در شرف انعقاد ليگ برتر به غير از دوربين‌هاي واحد سيار از ورود ساير دوربين‌هاي صداوسيما به استاديوم‌هاي فوتبال جلوگيري مي‌کند.
شيوا نوروزي
اعلام اين خبر در حالي است كه ديروز ميرباقري،  معاون صداوسيما با اشاره به برخي برنامه‌هاي ورزشي و شرايط خاص آنها اعلام كرد كه در اين قبيل برنامه‌ها اشخاص به خود اجازه مي‌دهند در خصوص هر موضوعي كه دلشان مي‌خواهد، صحبت كنند، خبر ممنوعيت ورود دوربين‌ها به ورزشگاه آن هم بعد از صحبت‌هاي معاون سيما علاوه بر مشكلات مالي قبلي نشان از يك اختلاف ريشه‌اي‌تر ميان ورزش دولتي و صداوسيما دارد، اختلافي كه البته در ميان صحبت‌هاي فوتبالي‌ها حرفي از آن زده نمي‌شود! و آنها ترجيح مي‌دهند همچنان خود را درگير مسائل مالي نشان دهند! در اين ميان به نظر مي‌رسد دولتمردان با توجه به نزديك بودن به زمان انتخابات مي‌خواهند هر طور كه شده شرايط را براي جلب‌نظر مردم متوجه خود كنند و در اين ميان چه مسئله‌اي بهتر از فوتبال و استفاده ابزاري از آن، علاقه زائدالوصف مردم به فوتبال و تماشاي رقابت‌هاي حساس اين هفته‌هاي ليگ برتر بهترين فرصت است، فرصتي كه هرچند هنوز با توجه به ادامه پخش مسابقات از صداوسيما به‌طور كامل در اختيار دولتمردان نيست، اما مي‌تواند با عدم پخش مسابقات در هفته‌هاي آتي شرايط را به سود آنها رقم بزند.
 
بدقولي صداوسيما
رئيس سازمان اقتصادي و بازاريابي فدراسيون فوتبال بدقولي صداوسيما را علت اصلي اين تصميم عنوان کرد. امير عابديني در گفت‌وگو با ايسنا با تأکيد بر اينکه پخش مستقيم بازي‌ها با مشکل مواجه نمي‌شود، اظهار داشت: «دوربين‌هاي ورزشي تنها براي پخش مستقيم بازي‌ها مي‌توانند وارد ورزشگاه شوند و به جز اين اجازه ضبط هيچ تصوير ديگري را ندارند. هيچ مانعي براي پخش مستقيم اين مسابقات وجود ندارد. اين بحث مربوط به دو ماه پيش است و آنها قرار بود با ما جلسه‌اي را برگزار کنند. الان سال تمام شده و هنوز خبري از جلسه‌اي با سازمان صداوسيما نيست. صداوسيما هيچ پولي در ازاي حق پخش تلويزيوني به ما نمي‌دهد و ۱۳ - ۱۴ برنامه تلويزيوني هم از فوتبال محتوا توليد مي‌کنند. با اين کار باشگاه‌هاي ما از بين مي‌روند.»
 
قرارداد با شرکت خصوصي
عابديني از فروش محتواي فوتبال به يک شرکت خصوصي خبر داد: «بعد از بدقولي سازمان صداوسيما ما هم محتواي فوتبال را به يک شرکت خصوصي فروختيم و از اين پس آنها از فوتبال محتوا توليد مي‌کنند. دولت مي‌گويد فوتبال بايد به صورت مستقيم از صداوسيما پخش شود و ما هم از اين دستور خارج نمي‌شويم، اما سازمان صداوسيما در ازاي محتواي فوتبال ريالي به ما نمي‌دهد. حتي هر برنامه تلويزيوني يک سامانه هم به راه انداخته است. هر چقدر صبوري کرديم، ديديم سازمان صداوسيما به هيچ راهي قائل نيست. محتوا را ما توليد مي‌کنيم و براي دريافت پول بايد جلوي سازمان صداوسيما دست دراز کنيم. با اين وضعيت باشگاه‌هاي ما بايد از کجا هزينه‌هاي خود را تأمين کنند؟ حقوق تلويزيوني در ايران رعايت نمي‌شود. حتي مسابقات ليگ يک هم محتواي مربوط به خود را دارد. با مصوبه جديد فدراسيون از اين پس محتواي فوتبال در اختيار يک شرکت قرار مي‌گيرد که با آنها قرارداد بسته‌ايم.»

مسئول برگزاري مسابقات سازمان ليگ تصميم فدراسيون در خصوص ممنوعيت ورود دوربين‌هاي تلويزيوني را قطعي خواند.
سعيد فتاحي در گفت‌وگو با تسنيم برنامه‌ها و شبکه‌هايي را که اين قانون را رعايت نکنند، تهديد به شکايت کرد: «طبق قرارداد جديد کميته اقتصادي از اين پس غير از دوربين‌هاي پخش زنده تلويزيوني به دوربين‌هاي سيار هيچ‌کدام از برنامه‌هاي تلويزيوني، سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها و بخش‌هاي مختلف خبري اجازه ورود داده نمي‌شود. اين برنامه‌ها حتي اگر قصد اعلام نتيجه مسابقات را داشته باشند، مانند فوتبال اروپا بايد به جاي فيلم از عکس استفاده کنند. در صورت رعايت نشدن اين مسائل قطعاً از آنها شکايت خواهد شد و بايد پاسخگو باشند. اگر در ورزشگاه‌ها شاهد باشيم عکاس‌هاي خبري از امکانات دوربين‌هاي خود براي فيلمبرداري استفاده مي‌کنند جلوي آنها را خواهيم گرفت. از هفته آينده برنامه 90 و ساير برنامه‌هاي ورزشي نمي‌توانند حتي خلاصه بازي‌ها را بدون پرداخت حق فوتبال و باشگاه‌ها پخش کنند. اگر اين اتفاق رخ دهد از اين برنامه‌ها شکايت مي‌کنيم. با توجه به اينکه در حال حاضر با صداوسيما در حال مذاکره هستيم، ورود دوربين‌هاي پخش زنده براي پوشش مسابقات مشکلي ندارد.»
فريدون اصفهانيان، عضو هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال و رئيس کميته داوران هم معتقد است:«فوتبال نيز بايد مانند سريال‌ها و برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني به حقش برسد. اين حق بايد به نحوي به فوتبال برگردد. البته من هنوز در جريان دقيق اين موضوع نيستم، چون چيزي به ما ابلاغ نشده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار