کد خبر: 842433
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: بارها گفته‌ايم طرح كاداستر (مشخص كردن وضعيت مالكيت و مشخصات زمين‌ها) سواحل جنوب و شمال كشور با ۱۰ ميليارد تومان قابل اجراست، اما همين مبلغ را هم تأمين نكرده‌اند.
مسعود منصور در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اينكه چرا طرح كاداستر كه سبب شفافيت وضعيت زمين‌ها و نوع مالكيت آنها مي‌شود، سال‌ها طول كشيده و اجرا نمي‌شود، گفت: اگر بخواهيم در همه حوزه‌ها برنامه‌ريزي كنيم، پيش‌شرط آن اين است كه طرح كاداستر به اتمام رسيده باشد، ما به اندازه بضاعتمان طرح كاداستر را پيش برده‌ايم و از مجموع 135 ميليون هكتار اراضي ملي، 20 ميليون هكتار آن كاداستر شده است.  وي تصريح كرد: همين 20 ميليون هكتار طرح كاداستر طي دو سال اخير اتفاق افتاده چراكه پيش از آن قانون عدل‌نگاري وجود نداشت و ابتدا يك سري موانع را براي اجراي اين طرح برطرف كرديم.
معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از مسئولان كشور خواست تا با اختصاص اعتبار به اجراي طرح كاداستر به عنوان وامي مهم در عرصه منابع طبيعي كشور كمك كنند و افزود: گفته‌ايم كه اگر بخواهيم كاداستر را در سواحل درياي خزر، عمان و خليج فارس اجرا كنيم، فقط به 10 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، ولي همين رقم هم تأمين نمي‌شود.  وي در پاسخ به اين سؤال كه فكر نمي‌كنيد شيطنت برخي افراد كه منافعشان با اجرا نشدن كاداستر گره خورده، در تخصيص ندادن منابع مؤثر است، پاسخ داد: شايد چنين دليلي هم باشد و در كنار آن بي‌توجهي و كم‌توجهي هم وجود داشته باشد. جالب اينجاست كه بسياري از كشورهاي اطراف ما مانند گرجستان به طور كامل طرح كاداستر را اجرا كردند، به حدي كه يك كليك روي نقشه به راحتي مشخصات زمين و نام صاحب آن را به شما ارائه مي‌كند، اما ما با اين همه امكانات و كشوري با اين عظمت، پس از اين همه مدت هنوز نتوانسته‌ايم، طرح كاداستر را اجرا كنيم.  
وي گفت: متأسفانه ما هنوز تعريف دقيقي از زمين‌خواري نداريم و نمي‌دانيم چه چيزي را دقيقاً بگوييم زمين‌خواري. در حوزه شهر مسائلي همچون قرارگيري زمين‌ها در حوزه شهري، حاشيه شهرها و مسائلي همچون ساخت و ساز، تصرف اراضي كشاورزي و اراضي ملي همه اينها طيف متعددي از جرائم است كه مي‌تواند در زيرمجموعه پديده زمين‌خواري قرار گيرد.  
وي با تأييد پديده زمين‌خواري توسط افراد خاص گفت: مسلماً با پشتيباني اينگونه افراد، پديده زمين‌خواري راحت‌تر اتفاق مي‌افتد، اما فقط مختص به اين افراد نيست و ما اكنون رويكردي را انتخاب كرده‌ايم كه با كاهش عوامل تخريب، جلوي دخل و تصرف افراد را در عرصه‌هاي طبيعي بگيريم كه ايجاد كمربند حفاظتي، تأمين سوخت ساكنان مناطق عرصه طبيعي براي جلوگيري از تخريب، اجراي طرح كاداستر است.
منصور به اين نكته اشاره كرد كه در زمينه بازپس‌گيري اراضي ملي در دو سال اخير توفيقات خوبي داشته‌ايم، تا حدي كه بيش از 30 هزار هكتار از اراضي ملي بازپس‌گيري شده است و مراجع قضايي هم پس از تأكيدات مقام معظم رهبري با دقت و سختگيري بيشتري در اين حوزه احكام صادر مي‌كنند.
 وي در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود به نام طرح‌هاي عمراني، عرصه‌هاي طبيعي را گرفته و آن را با تفكيك و سندسازي به اشخاص مي‌فروشند و چه كاري در اين زمينه كرده‌ايد، گفت: اراضي منابع طبيعي كه به بخش دولتي براي اجراي طرح‌هاي عمراني داده مي‌شود، در مالكيت خود سازمان جنگل‌ها مي‌ماند و واگذار نمي‌شود و فقط به دستگاه ذيربط اجازه احداث مي‌دهند، اما مسئله ما بيشتر مربوط به زمين‌هايي است كه براي اجراي طرح‌ها به بخش خصوصي داده مي‌شود.   
منصور در توضيح بيشتر اين موضوع خاطرنشان كرد: اين موضوع اكنون در اختيار وزارت جهاد كشاورزي است كه بايد بيشتر روي آن مديريت شود و نكته مهم‌تر اينكه نبايد انتقال قطعي عرصه به بخش خصوصي صورت پذيرد و فقط اجازه بهره‌برداري داده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار